Fel a csőrrel!
Bizonytalanság, kiszámíthatatlanság – ez jellemezte a piaci szereplők szerint 2022-t a szárnyasok értékesítésében. Talán az egyetlen pozitívumot az élénk kereslet jelentette, de ez főként a hatósági árnak volt köszönhető. Az idei év kevésbé bizonytalan – eddig bizonyosan nehezebb, mint az előző. A növekvő költségek immáron az ellátási lánc összes szereplőjét érintik. Az év vége ugyanakkor újra volumennövekedést hozhat.
A cikk a Trade magazin 2023/11. lapszámában olvasható.
A problémák ott kezdődnek, hogy az idei év első 28 hetében a vágócsirke ára 32%-kal nőtt 2022 hasonló periódusához képest. A kiskereskedelmi láncok viszont eljutottak tűrőképességük határához, és érthető módon idén már nem támogattak egy újabb áremelési kört.
– A hatósági árak kivezetésével a kiskereskedők elméletileg megszabadulnának az érintett termékek okozta súlyos árrésveszteségtől, de minden bizonnyal újabb frontot nyitnak a vásárlókért folytatott küzdelemben, és a legfrissebb, kötelező akciózásra vonatkozó rendelet alapján akár beszerzési ár alá is hajlandóak lesznek lemenni az értük folyó harcban – jósolja Lippai Attila, a Master Good Kft. kereskedelmi igazgatója. – Segítség lehet a gabonaár-csökkenés, hiszen ez az élőcsirke árára kedvező hatással lenne, viszont jelenleg nem látjuk még a teljes európai képet és az ebből eredő árszintet.
Csillapodó turbulenciák
A vágócsirkeárakon kívül a tavalyi év történéseinek – madárinfluenza-járványok, takarmányár-emelkedés, infláció – utóhatásai ugyancsak rányomták a bélyegüket az idei évre.
– A megváltozott szabályozások (korábban az árstop, most a kötelező akciók) szintén jelentős hatással voltak az eladásokra és az árakra. Mi is komoly áremelést voltunk kénytelenek végrehajtani: egy 30-40%-os költségnövekedést, sajnos, már nem lehet kigazdálkodni hatékonyságjavító munkákkal – mondja Bukovenszki Beáta, a Gallicoop Zrt. belkereskedelmi osztályvezetője. – Ha a madárinfluenzát kontroll alatt tartják, és a takarmányárak stabilizálódnak, akkor azonban lehet esély az értékesítés újbóli növekedésére.
A madárinfluenza visszaszorulása és a termelési volumenek stabilizálódása ugyanakkor további kihívásokat eredményez, hívta fel a figyelmet Iványi Levente, a Pro-Duck Kft. ügyvezetője:
– A beáramló import húsok mellett egyfajta túlkínálat alakult ki a hazai piacon. A piaci szereplők folyamatosan harcolnak a vásárlók figyelméért, így az árverseny továbbiakban is nagyon meghatározó lesz a piaci súlyok megtartásához, növeléséhez. A vásárlók jelentős része rendkívül árérzékeny lett. Azt figyeltük meg, hogy az olyan olcsóbb húsrészeket keresik, mint például a far-hát, valamint az ár-érték egyensúlyában eltolódott a kereslet az alacsony ár felé, akár az érték rovására is.
Iványi Levente szerint a piacon a negyedik negyedévben a turbulenciák csökkenése vagy például a nyugdíjkorrekció után némi volumennövekedés is elképzelhető.
Visszatér a verseny
A hatósági áraknak piactorzító hatása volt, az árstop miatt a csirkemell és a far-hát iránti kereslet megugrott. A kiskereskedők az itt elszenvedett veszteségeik egy részét igyekeztek a kategória többi termékén „visszakeresni”, jelentősen növelve például a comb vagy a szárny fogyasztói árát.
– Ez a döntés azonban gyakorta kontraproduktívnak bizonyult, hiszen kevés vásárló hajlandó ugyanannyit, netán többet fizetni egy csontos termékért, mint a mellfiléért. Ebből adódóan a kevésbé értékes testrészeknek lecsökkent az értékesített volumene, míg az eladott mennyiségen belül drasztikusan nőtt a rabatt és a selejt aránya – idézi fel Lippai Attila. – Ebből a negatív spirálból most a hatósági árak kivezetésével sikerülhet kilábalni. A mellfilé drágulása furcsamód kéz a kézben fog járni a többi alkatrész olcsóbbá válásával, hiszen visszatér az igazi verseny a faroscomb vagy a combfilé piacára. Ám ezt a versenyt a kötelező akciózás bevezetése hovatovább kiszámíthatatlanabbá teszi, hiszen eddig bárhová tévedt be a vásárló, mindenhol ugyanannyiért vehette meg a mellfilét, míg mostantól az, aki a kategóriába invesztál, az adott hét nyertese lehet a fogyasztók körében.
Általában véve a csomagolt termékekkel szemben egyre nagyobb a vásárlói bizalom, állapítja meg Iványi Levente.
– Megfigyelhető, hogy a vásárlók a kisebb kiszereléseket részesítik előnyben, érdemes az 1 kg-os csomagolásokat 0,5 kg körüli kiszerelésekre cserélni – javasolja a Pro-Duck ügyvezetője. – Elsősorban a friss-előhűtött termékek iránt nagy a kereslet a kiskereskedelemben.
– Tíz évre előre tekintve világszinten 15%-kal több szárnyashúsra lesz kereslet, azaz az ágazat számára adott a fejlődési tér – tekint előre Bukovenszki Beáta.
Megtérül a konzekvens marketing
Új csomagolástechnológiák, termékötletek, új piacokra való belépés a tőkehúsoktól kezdve a szezonális termékeken át egészen a feldolgozott húskészítményekig – sok ötleten dolgozik egymással párhuzamosan a Master Good.
Ami most a legtöbb figyelmet kapja, az a Master Good márka vásárlói ismertségének emelése másik márkájuk, a Sága szintjére.
– A brand építése egy többéves terv mentén halad – jelzi Lippai Attila. – A projekt első két évének eredménye túlteljesíti eddigi várakozásainkat, amihez nagyban hozzájárulnak folyamatos marketingkampányaink. Az állandó megjelenés jótékony hatással van mind az elsődlegesen feldolgozott húskészítményeinkre (pl. GMO-mentes vagy Tanyasi család), mind a tovább feldolgozott termékcsaládokra. Tavaly betörtünk a dinamikusan növekvő vegán piacra is, amit 2023-ban is folytatunk újabb és újabb termékek bevezetésével.
A közeljövőben továbbra is hangsúlyt kap a Master Good márka láthatóságának növelése, amelyet erősít a számos országos kampánnyal támogatott, látványos csomagolásmegújulás és a promóciós megjelenés fokozása minden csatornában. Hamarosan új termékekkel is jelentkeznek.
Termékfejlesztés, hatékonyságjavítás, fenntarthatóság
A Gallicoopnál is folyamatosak a fejlesztések annak érdekében, hogy még több hozzáadott értéket képviselő terméket hozzanak létre, egészségesebb lehetőségeket és kényelmi alapú termékeket kínáljanak. A termelési folyamataik hatékonyságának javításával segítik elő a költségek optimalizálását és a jövedelmezőség növelését.
A csomagolások tekintetében elsősorban fenntarthatósági céljaikat tekintik mérvadónak. Már most 13-14%-kal csökkentették a beszállított késztermékek csomagolásához használt műanyag mennyiségét.
– A feldolgozotthús-piacon a márkaépítés egy következetes és megbízható imázs kialakítását jelenti. Gallio termékcsaládunk felépítésének alapelvei közé tartozik a minőség biztosítása, a fogyasztói igények kielégítése (pl. ízfokozó-, glutén- és laktózmentesség) és a termékpaletta szélesítése a különböző preferenciáknak megfelelően – emeli ki Bukovenszki Beáta. – Az új termékek fejlesztése folyamatos, hiszen ezek bevezetése segíthet fenntartani a fogyasztói érdeklődést és kielégíteni a változó igényeket. Az értékesítést ösztönző eszközök, például a kedvezmények, csomagajánlatok és hirdetési kampányok, hatékonyan növelhetik az eladásokat. Igyekszünk minden korosztályt elérni, ezért újabb és újabb felületen mutatjuk be termékeinket. Legújabb receptvideóinkat már a TikTok-csatornánkon is követhetik az érdeklődők.
A márkaépítés prioritást élvez
Nagy tervei vannak a Pro-Ducknak a jövőre nézve, árulja el lapunknak Iványi Levente.
– Most versenyben kell maradni és fejleszteni, amennyire csak lehet – szögezi le. – A terméklánc minden szintjén próbáljuk optimalizálni a hatékonyságot. Folyamatosan monitorozzuk a gyártási folyamatokat, és igyekszünk a hatékony módon előállítani termékeinket, de ez igaz az ellátási lánc valamennyi területére is.
A tavalyi év második negyedévében kezdtek el kifejezetten a márka építésével foglalkozni. Az IVÁNYI márkanév alatt futó csirke és pecsenyegalamb termékeik már több láncba is bekerültek.
– A termékek piacra vezetése egy nem túl ideális időszakban ugyan, de abszolút sikeres volt, a fogyasztók nagy örömünkre keresik termékeinket, és pozitív visszajelzéseket kapunk – nyugtázza az ügyvezető. – A márkaépítés jelenleg is prioritást élvez: lesznek újdonságaink, kiemelt figyelmet kap az IVÁNYI márkához tartozó termékek gyártása. Fontosnak tartjuk a különféle marketingaktivitásokat, igyekszünk minden lehetőséget megragadni és élni velük. //
Kapcsolódó cikkeink
Somogy vármegyét is elérte a madárinfluenza
Ezúttal Somogy vármegyében mutatta ki a magas patogenitású madárinfluenza vírus…
Tovább olvasom >Folyamatos a védekezés a madárinfluenzával szemben
Már kilenc vármegyében van jelen a madárinfluenza hazánkban – közölte…
Tovább olvasom >Komárom-Esztergom vármegyében is azonosították a madárinfluenzát
Komárom-Esztergom vármegyében is kimutatta a madárinfluenza vírus jelenlétét a Nemzeti…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >Fenntartható csomagolás: fókuszban az újrahasznosítás és a körforgásos gazdaság
A csomagolás az ellátási lánc egyik kulcseleme, ahol a fenntarthatóság…
Tovább olvasom >