Fejlődést jelez a Fruit Logistica, a gazdasági válság ellenére – helyszíni tudósítás
Tizenhárom magyar kiállító Délkertésztől és Gartentől Pilze Nagyig
Országunk zöldség- gyümölcs termelésének érdekes keresztmetszetét mutatta be tizenhárom magyar kiállító a Fruit Logistica szakvásáron Berlinben, február 6.-8. között. Az ágazat legnemzetközibb vásárán az 58 ezer szakmai látogató 81 százaléka érkezett Németországon kívülről; összesen százharminc országból. Még nagyobb, 90 százalékos a külföldiek aránya a 2 543 kiállító között, amelyek hetvennyolc országot képviseltek.
– Annak ellenére, hogy a jelentős gyümölcsöt és zöldséget termelő európai országok közül sokban nehéz gazdasági körülmények között működnek a cégek, és szektorunkban a koncentrálódás is folytatódik, az idei vásár a fejlődés sok pozitívumát mutatta – foglalta össze tapasztalatait Gérald Lamusse, a Fruit Logistica márka menedzsere.
Legnagyobb gyümölcs importőr a világon az EU
Szavait alátámasztják a bonni Agrárpiaci Információs Társaság adatai, amelyek szerint növekedett a világtermelés: Tavaly ugyanis világszerte 860 millió tonna zöldséget és 730 millió gyümölcsöt (görögdinnyével együtt ) termeltek.
Hangsúlyozta, hogy az Európai Unió a világ legnagyobb gyümölcs importőre. Összességében tavaly ugyanakkora mennyiséget szerzett be az EU harmadik országokból, mint egy évvel korábban. Igaz, maggyümölcsből és banánból csökkent a behozatal. .
– Teljes világpiaci áttekintést nyújtott a vásár a termékkínálattól kezdve a szolgáltatásokon át a gyümölcs és zöldség kereskedelmének teljes értékteremtő láncáig – tájékoztatta lapunkat Wolfgang Rogall, a Messe Berlin sajtóirodájának vezetője a pénteki zárás alkalmával.
Megjegyezte, hogy kétezerrel több látogatót regisztráltak a pénztáraknál, mint tavaly. A kiállítók száma pedig rekordot jelent a rendezvény huszonegy éves történetében.
Magyarok: legnagyobb TÉSZ, legnagyobb exportőr
A magyar kiállítók között a 21-es csarnokban az érdeklődők ezúttal is találkozhattak a legnagyobb forgalmat elérő Termelői Értékesítő Szövetkezet, a szentesi székhelyű Délkertész képviselőivel, ahogyan a hazai „export-bajnok” budapesti Garten Kft. szakembereivel. A nagyok mellett bemutatta gombakínálatát például a kecskeméti Pilze Nagy Kft., mint családi vállalkozás is.
Leddó Ferenc, a 450 termelő tagot számláló Délkertész TÉSZ elnöke elmondta, hogy tavalyi, 4 milliárd forint körüli bevételük zöme belföldi értékesítésből származott, és mintegy 25-30 százalék az export aránya. Annak több mint kétharmada Németországra jut. Fő termékük a zöldpaprika és a piros kápia paprika, mellette pedig a paradicsomból is sokat adnak el. Káposztaféléket első sorban Skandináviába szállítanak.
A rendszerváltás után alakult Garten Kft., a legnagyobb hazai zöldség-gyümölcs exportőr fennállásának eddigi legnagyobb, 10 milliárd forint közeli forgalmát érte el:
– Nagyszerűen alakult számunkra a görögdinnye szezonja. Ugyanis a nyári szárazság miatt viszonylag kemény, rendkívül édes gyümölcs termett hazánkban. Ezzel egyidőben az időjárás kedvezően alakult a fogyasztás szempontjából legnagyobb vevőinknél, Németországban és a balti országokban – tájékoztat Bognár Károly, az alapítás óta a cég igazgatója.
Paradicsom, sárgarépa, uborka, zöldpaprika a legkedveltebb Németországban
Wolfgang Rogall tájékoztatott arról is, hogy a magyar áruk legfontosabb export piacán, Németországban a fogyasztók mely zöldségekből és gyümölcsökből vásárolják a legtöbbet. Egy német háztartás tavaly friss paradicsomból vette a legtöbbet (11,3 kilót). Utána a sorrend: sárgarépa (8,4), uborka (7,1), zöldpaprika (5,6), jégsaláta (3,0), majd karfiol, spárga, póréhagyma és cukkini következik.
Gyümölcsnél első az alma (20 kiló/háztartás/év), második a banán (15,2), harmadik a narancs (9,8). További sorrend: mandarin, szőlő, görögdinnye, eper, nektarin, körte, valamint ananász.
Bajai Ernő
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
ESG – a fenntarthatósági szabványokról jogi szemmel
2023 decembere óta számos jogszabály látott napvilágot az ESG-részletszabályokról, amelyben…
Tovább olvasom >Áttörést ért el a DairyX a tejmentes kazein előállításával
Jelentős előrelépést tett az izraeli DairyX Foods start-up a tejmentes…
Tovább olvasom >Mesterséges intelligenciával küzd a brit Co-op 40 millió fontnyi vesztesége ellen
A brit Co-op szupermarketlánc mesterséges intelligenciát (AI) alkalmaz a tolvajok…
Tovább olvasom >