Fedezd fel az örökséget, ízleld meg a jövőt – Olasz borok a Winelovers Wine Awardson, az Italian Trade Agency szervezésében

Szerző: Trademagazin editor Dátum: 2025. 11. 06. 10:01
🎧 Hallgasd a cikket:

Idén először vett részt az Olasz Külkereskedelmi Intézet (ITA) a Winelovers Wine Awards versenyen, ahol 11 olasz borászat kapott lehetőséget a bemutatkozásra. Az esemény alkalmából Giovanna Chiappini Carpenával, az Olasz Külkereskedelmi Intézet (ITA) budapesti irodájának igazgatójával beszélgettünk.

 Hogyan értékeli az olasz borok részvételét a rendezvényen?

Giovanna
Chiappini Carpena
igazgató
(budapesti iroda)
Olasz Külkereskedelmi
Intézet

– Az eredmények valóban kiválóak voltak: minden olasz borászat legalább egy aranyérmet nyert, és a visszajelzések pozitívak voltak a beszerzők, a szakmai zsűri és a közönség részéről is.

 Mi volt a részvételük fő célja? Ez volt az első alkalom, hogy részt vettek ezen az eseményen, vagy korábban is kiállítottak már?

– Az Italian Trade Agency (ITA) idén először vett részt a Winelov­ers Wine Awardson és a Winelovers 100 kóstolón, ahol az olasz borászatok bemutatkoztak a közönségnek, és megmérették boraikat a szakmai zsűri előtt.

Az olasz gasztronómia és borok kiemelten jelen vannak Magyarországon. Olaszország Magyarország első számú borbeszállítója: 2024-ben az olasz borok globális exportértéke elérte a 9,3 milliárd eurót, ebből 26,9 millió euró volt a Magyarországra irányuló export, mintegy 34,6%-os piaci részesedéssel.

Célunk, hogy egyre több olasz bor váljon elérhetővé a magyar fogyasztók számára; a szakmai rendezvényeken való részvétel ezért kiváló lehetőséget jelent új kapcsolatok kiépítésére.

 Mely olasz borvidékekről érkeztek a bemutatott és kóstoltatott borok?

– A résztvevő pincészetek Olaszország különböző régióiból jöttek, az északitól a déli tájakig. A kiállítók bemutatták az olasz szőlészet és borászat legjavát, Venetótól Puglia tartományig, kiválóan reprezentálva az ország bortermelésének gazdagságát és sokszínűségét. Olaszországnak több mint 350 hivatalosan elismert szőlőfajtája van, és a világ egyik legnagyobb bortermelő országa. Sok pincészet több generáció óta családi tulajdonban van, ezért az olasz borban ötvöződik a hagyomány és a modernitás, a fiatalabb generációk dinamikájának és innovatív megközelítésének köszönhetően.

 Összességében pozitívnak tartja a részvételt? Milyenek voltak a szakmai közönség visszajelzései?

– Nagyon pozitív visszajelzéseket kaptunk, különösen az olasz borok minőségének köszönhetően, és mert színt és változatosságot vittek a versenybe, amely általában túlnyomórészt magyar borokat díjaz. Várjuk, hogy az olasz részvétel új kereskedelmi megállapodásokat eredményezzen, és már kaptunk kedvező híreket e téren. A magyar piacon nagy a verseny, ezért rendkívül fontosnak tartjuk az ilyen promóciós kezdeményezéseket.

 Mely borok vagy pezsgők aratták a legnagyobb sikert a látogatók körében?

– Az általunk képviselt pincészetek összesen 33 olasz borral vettek részt a Winelovers Wine Awards versenyen. Természetesen az ízlés szubjektív, de az eredmények magukért beszélnek: egy Grand Gold, tizenhét arany-, kilenc ezüst- és hat bronzérmet nyertek.

A teljes lista elérhető az esemény hivatalos honlapján, és bízunk benne, hogy ezek a borok hamarosan felbukkannak az éttermek kínálatában és a boltok polcain Magyarországon.

 Bemutatná röviden az Olasz Külkereskedelmi Intézetet? Mikor alapították, és mik a fő célkitűzései?

– Az Olasz Külkereskedelmi Intézet (ITA) egy olasz állami intézmény, amely az olasz vállalatok külföldi jelenlétét és a Made in Italy termékek promócióját segíti elő. Székhelye Rómában található, és 74 országban összesen 87 irodával rendelkezik.

Az Olasz Külügy- és Nemzetközi Együttműködés Minisztérium, valamint a Vállalkozások és Made in Italy Minisztérium felügyelete alatt működő budapesti irodánk 1969 óta aktív, és az Olasz Nagykövetséggel együttműködésben dolgozik az olasz–magyar kereskedelmi kapcsolatok erősítésén: piackutatás, helyi partnerek felkutatása és promóciós események szervezése révén mind Magyarországon, mind Olaszországban.

 Melyek azok a kulcsfontosságú tevékenységek, amelyek leginkább jellemzik az intézet munkáját?

– Együttműködünk a magyar importőrökkel és forgalmazókkal annak érdekében, hogy az olasz termékek bekerüljenek a magyar piacra – különös tekintettel az élelmiszer- és borágazatra. Rendszeresen szervezünk B2B találkozókat, kóstolókat, üzleti utakat, workshopokat és bemutatókat, például mesterkurzusokat szakértők vezetésével. Az Olasz Gasztronómiai Világhéten például a Pollenzoi Egyetem Food Labjával közösen szerveztünk eseményeket, míg a 2024-es SIRHA alkalmával az ALMA iskola két olasz séfet és egy cukrászmestert küldött a bemutatóinkra. A Winelovers Wine Awards keretében két mesterkurzust tartottunk, Fabio Aimar és Orodán György vezetésével.

 Volt idén olyan esemény vagy kezdeményezés, amelyet különösen fontosnak tartanak kiemelni?

– Stratégiai együttműködésbe kezdtünk a Kifli.hu-val, amely a Rohlik csoport tagja. A platformon létrehoztunk egy „Made in Italy” oldalt, és 2025 júniusa és 2026 júniusa között egy exkluzív kampány révén a fogyasztók egyszerű hozzáférést kapnak prémium olasz élelmiszerekhez, közvetlenül Olaszországból.

 Mit árulhat el olvasóinknak az olasz részvételről a jövő évi SIRHA élelmiszeripari vásáron?

– Egyik fő partnerünk a Hungexpo Zrt., és 2016 óta szervezzük olasz cégek közös részvételét a SIRHA Budapest kiállításon, amely Magyarország legjelentősebb élelmiszer- és vendéglátóipari szakkiállítása. 2026-ban Olaszország lesz a vásár díszvendége, amely kiváló lehetőség arra, hogy bemutassuk az olasz gasztronómia kiválóságát, és tovább növeljük termékeink ismertségét a magyar piacon.

 Melyek azok az eredmények, amelyekre a legbüszkébb?

– Nagyon büszke vagyok a 2024-es eredményeinkre: több mint 300 szolgáltatást nyújtottunk, és több mint 60 promóciós eseményt szerveztünk az élelmiszeripar, a fogyasztási cikkek, a design és a technológia területén. Ezek közül 54 volt úgynevezett „incoming”, vagyis üzleti utazás, mintegy 100 magyar és olasz delegált részvételével. A 2025-ös évben növekedést tapasztalunk, különösen az üzleti utak terén, ami jól tükrözi munkánk értékét és az ITA Budapest csapatának elkötelezettségét.

 Milyen konkrét sikereket értek el mostanában, amelyek bizonyítják a Külkereskedelmi Intézet munkájának hatékonyságát?

– Az egyik legnagyobb sikerünk azokban a kézzelfogható eredményekben rejlik, amelyeket az általunk támogatott olasz és magyar vállalatok értek el: sokuknak a mi segítségünkkel sikerült leküzdeniük összetett kihívásokat, valós eredményekké formálni a lehetőségeket. Ezek a visszajelzések megerősítik, hogy munkánknak valódi hatása van az olasz–magyar gazdasági kapcsolatok erősítésére.

A 2026-os év különleges mérföldkő lesz: az Italian Trade Agency (ITA) megalapításának 100. évfordulója. Immár évszázados tehát az elkötelezettségünk az olasz vállalatok mellett világszerte, ez pedig megerősíti küldetésünk stabilitását és folyamatoságát az újabb, még nagyobb kihívások felé. (x)

Kapcsolódó cikkeink