Februárban másodszor: együtt a FOODAPEST és az UKBA

Szerző: trademagazin Dátum: 2012. 01. 30. 01:49

A HUNGEXPO 2012. február 5–8. között a tavalyelőtti struktúraváltásnak megfelelően ismét együtt rendezi a FOODAPEST és UKBA kiállításokat. A két kiállítás együtt az élelmiszer, ital, az élelmiszeripar és élelmiszer-gépipar, a vendéglátóipar, valamint a cukrászat, sütőipar és gasztronómia területeit foglalja magában, s ezzel az ágazat legátfogóbb piaci fórumát kínálja a szakembereknek és a közönségnek. A rendezvényről Siklósi Csabát, a HUNGEXPO kereskedelmi igazgatóját kérdeztük.

Mindenekelőtt – már csak a FOODAPEST közelgő 20 éves évfordulójának okán is – kérem, idézze fel a HUNGEXPO gasztronómiai kiállításainak indulását!

– Hajdan volt az IKBA Németországban, aztán lett belőle Magyarországon UKBA – Ungarische Konditorei und Bäckerei Austellung, azaz Magyar Cukrászati és Pékipari Kiállítás. Mindez még abban az időben történt, amikor leginkább „úttörő kezdeményezés”-nek hívták a hajdani KGST-piacok valamelyikén megjelenő, újszerű szakkiállításokat. Ekkor a nyolcvanas években járunk. Az UKBA fogalom lett a hazai piacon, s bár a rövidítés „U” betűje magyart jelent, mégis egy komoly, nemzetközi rendezvénnyé „gyúrták” a szervezők, s hamarosan e régió egyik legjelentősebb cukrász-pék és gasztronómiai bemutatója lett.

Mindeközben 1992-ben megszületett egy új, a gazdasági változásokat tükröző, már a nyugatra hangolódó élelmiszer-ipari fórum, a FOODAPEST. Egy jól sikerült név, amelyet a nemzetközi piacon nem kellett magyarázni, egy jó ütemben megjelenő kiállítás, ami elébe ment a piaci szereplők igényeinek – a HUNGEXPO egyik legsikeresebb vállalkozása lett.

A történet harmadik szereplője a HOVENTA, amely hosszú ideig vendégeskedett a Budapesti Vásárközpontban, szervezője a HOVENTA Kft. volt. Ennek terítékén a piacnak főként azon szeleteit lehetett megtalálni, amelyek az UKBA és a FOODAPEST étlapjáról hiányoztak, vagy legalábbis „kisebb betűkkel voltak írva”.

A piac és ezért a kiállítások folyamatosan változtak. Anélkül, hogy sorba venném ezeket, rögtön a 2010-es évre térve elmondhatom, hogy a három kiállítás mindegyikében alapvető változást jelentett ez az esztendő.

A HUNGEXPO megvásárolta a HOVENTA szervezési jogát, új időpontra kaptak meghívást a FOODAPEST kiállítói és látogatói, az UKBA pedig a helyén maradva alakult át, hiszen az élelmiszer-ipari kiállítással együtt sokkal-sokkal szélesebb piaci környezetbe került, annak új lehetőségeivel és új kihívásaival együtt.

2010-ben először rendezték együtt a FOODAPEST élelmiszer-, ital- és élelmiszer-gépipari, valamint az UKBA cukrászati, pékipari és gasztronómiai szakkiállításokat, miközben a HOVENTA más időpontban került megrendezésre. Hogyan vált be ez az új koncepció, milyen eredményeket hozott a tavalyelőtti FOODAPEST–UKBA?

– Igen, 2010-ben február 21–24. között gasztronómiai versenyekkel is tarkított programmal zajlott a két esemény együtt. A FOODAPEST-hez kapcsolódva először rendezték meg Budapesten a Bocuse d’Or magyar döntőjét. Tizenkét ország 255 kiállítója mutatkozott be a szakközönség, és – akkor először – a nagyközönség előtt. A látogatók száma a húszezret közelítette.

A HUNGEXPO folyamatosan értékeli a kiállítások eredményeit, s így az a tény, hogy 2012-ben a FOODAPEST és az UKBA ismét együtt lesz, azt is jelenti, hogy a változtatások hatása megfelelt számításainknak. De nemcsak magunkról beszélek, hanem azokról a visszacsatolásokról is, amelyeket partnereinktől kaptunk.

Az új stratégia fontos része az, hogy igyekszünk minél hatékonyabban kihasználni a francia anyacég által kínált szinergiákat. A GL Events mintegy 37 kiállítási és rendezvényhelyszínnel rendelkezik világszerte. A cégcsoporton belül jelentős fejlesztési folyamat zajlik, annak érdekében, hogy a különböző országok és helyszínek egymás lehetőségeit, adatbázisait, kapcsolatrendszereit, know-how-ját a legoptimálisabban ki tudják használni. Ezt szeretnénk a gasztronómiai rendezvényeinken is érvényesíteni, ahogy ezt tettük is például a legutóbbi HOVENTA esetében, amihez most a Bocuse d’Or nemzetközi szakácsverseny magyar döntőjét kapcsoltuk.

Milyen programok köszönnek vissza a két évvel ezelőtti tematikából?

– Fontosnak tartjuk a hazai és külföldi szakember-látogatások megszervezését 2012-ben is. A nagy bevásárlóláncok – az Auchan, a CBA, a Coop, a Match, a Metro, a Spar és a Tesco – szakembereire mindenképpen számítunk. A Trade magazinnal szorosan együttműködve konferenciákon tálaljuk majd az aktuális szakmai finomságokat. Az előadásokon olyan kérdésekre is keresik majd a választ, hogy mi a magyar termék, milyen kitörési lehetőségei vannak a magyar áruknak külföldön, milyen hatásai vannak a cégfúzióknak, illetve, hogy milyen hatásai lesznek a közelmúltban megváltozott adó- és jogszabályoknak.

Az UKBA-n már most „ínycsiklandó szakmai programok” sorjáznak a négynapos kínálatban: levelestészta-nyújtás, magvaspékáru-, pozsonyikifli-sütés, hagyományőrző asszonyok pékmestersége, feldobásos pizzakészítés és olaszszendvics-bemutató. Kitüntetett szerep jut majd a rétes szakértőinek, valamint a vendégségbe érkező német pékek lúgos perecének és almás süteményének. Több versenyt is rendeznek, így a diákoknak szóló Nemzetközi Briós Versenyt, a hagyományos alapanyagokból készülő kenyérsütő versenyt, s díszmunkakészítés is lesz, amelynek aktuális témája hazánk.

Milyen új elemeket vonultat fel a 2012-es FOODAPEST-UKBA a 2010-eshez képest?

– Külön figyelmet szentelnek a hungari-kumoknak, és a védjeggyel megkülönböztetett termékcsoportoknak, köztük a Kiváló Magyar Élelmiszereknek. A 2012-es alkalomra készülve a korábbinál is nagyobb hangsúlyt fektetünk a külföldi látogatók elérésére. A FOODAPEST szerepét funkcionális rendezvényekkel kívánjuk erősíteni, így üzletember-találkozók, termékbemutató előadások, beszerzői „meeting point”-ok kialakítása szerepel a tervek között. Ezekkel az interaktív fórumokkal tágítjuk a szakkiállítás érdekeltségi körét, s az élelmiszeriparhoz kapcsolódó más ágazatok képviselőinek is kihagyhatatlan programot ajánlunk.

A szakmai vagy a fogyasztói közönség jelenlétét szeretnék erősíteni idén?

– A szakmai közönség jelenlétét szeretnénk inkább erősíteni. Ez minden B2B kiállításunk célja, nem titok, hogy a szakmai látogatottság erősítése az üzleti kiállítások sikerének egyik alapvető feltétele. Tapasztalataink azonban azt mutatják, hogy a kiállítók részéről igény van a nagyközönségre is, hiszen a tudatos fogyasztói réteg kialakítása minden kiállító számára fontos szempont.

Melyek azok a legfontosabb érvek a FOODAPEST-UKBA mellett, amelyekkel a részvételre buzdítják partnereinket?

– Hadd kezdjem egy jó hírrel, ami egyben az egyik komoly érvünk is. Felismerve azt, hogy a piaci szereplők szekere itt-ott komoly kátyúba került, de ebből a helyzetből éppen a kiállítás erejével tudna kikecmeregni, segítségül ezért a kiállítói területet 2012-ben is a 2010-es áron kínáljuk. További érvünk, hogy a 2012-es FOODAPEST-re készülve sokkal többet teszünk a hírnevünkért és a kiállítás presztízsének növeléséért. Részt vettünk a neves külföldi kiállításokon, aktivizáltuk nemzetközi ügynökhálózatunkat. A 20 éves FOODAPEST a közép-európai régió és a balkán vezető élelmiszer-ipari kiállítása, az UKBA pedig hasonlóan nagy hagyományokkal és meghatározó piaci sikerekkel dicsekedhet.

Szóval, ha nekem volna „élelmes” vállalkozásom, egy ilyen piaci seregszemlén biztosan kiállítanék!

Kapcsolódó cikkeink