Fazekas Sándor: az a cél, hogy minél több helyi termék kerüljön a piacra
A vidékfejlesztési miniszter szerint a cél az, hogy minél több helyi termék kerüljön a piacra. Fazekas Sándor erről szombaton Lengyeltótiban a térség növény- és gyümölcstermesztéssel foglalkozó gazdálkodóinak fórumán beszélt.
Vannak kihasználatlan területek, elveszett az a hatalmas lehetőség, amelyet a valamikor háztáji gazdálkodás, a kertkultúra, a kisméretű termelés jelentett, ezzel eltűntek a kiegészítő jövedelemforrást jelentő tevékenységek, és ez jelentős szerepet játszik a vidék elszegényedésében – mondta.
A mezőgazdaság célja a megélhetés biztosítása, „a megélhetéshez pedig az kell, hogy tudjunk termelni, és legyen piacunk” – tette hozzá Fazekas Sándor. Felidézte: 2010-ben azzal szembesültek, hogy a termelők – néhány ágazattól eltekintve – el voltak zárva a magyar piacról, akkor tudtak eladni, ha egy felvásárlási rendszeren keresztül értékesítették termékeiket.
Az azóta meghozott intézkedésekkel lebontották az akadályokat, a pályázatok azt a cél szolgálták, hogy a kis és közepes anyagi erejű gazdák lehetőséget kapjanak a közvetlen piaci értékesítésre – hangsúlyozta. Hozzátette: ez alatt nemcsak a konkrét piacon történő értékesítést, hanem az üzleteknek, éttermeknek, szállodáknak történő eladást kell érteni, sőt a külföldi piacot is.
„Ez azért fontos, mert így tudjuk a magyar terméket erősíteni, a helyi terméket, amely egy adott tájra jellemző, és így tudunk minőségi élelmiszert, prémiumtermékeket az asztalra tenni” – mutatott rá Fazekas Sándor.
Úgy vélekedett: azt, hogy van érdeklődés a hazai, ezen belül is egy adott településen, vagy térségben megtermelt helyi élelmiszerekre, jól mutatja, hogy az ebbe a körbe tartozó élelmiszerek értékesítése az elmúlt néhány év 6-8 százalékáról mára 10-12 százalékra nőtt.
2011-ben ötezer kistermelő volt az országban, most 15 ezer fölött van a számuk, dolgoznak a Start munka és a háztáji programban, és a Minta-menza programon keresztül a helyi közétkeztetésben szintén sokan jutnak lehetőséghez – sorolta a kedvező változásokat.
Még a munkának az elején tartunk – mondta a miniszter, hozzátéve: azt szeretnék elérni, hogy ha valaki egy kisvárosban konyhafenntartó, akkor ne a megyeszékhelyi beszerzési pontokról szerezze be az alapanyagot, hanem helyben vásárolja meg. Ehhez nyilván feldolgozó kapacitások, kész termékek kellenek – mondta Fazekas Sándor, aki ennek érdekében célként fogalmazta meg, hogy a késztermék előállítására ösztönözzék az ágazatot.
A szaktárca vezetője kiemelte, fontos, hogy meggyőzzék a vásárlókat arról: külföldi áru helyett magyar terméket vásároljanak, „mert az jobb”, friss, biztonságos, ellenőrzött. A kulcskérdés a kereskedelem, az értékesítés – hangoztatta, hozzátéve: „mert termelni jól tud a magyar ember, termelni a konkurenseink is nagyon jól tudnak, csak jobban tudnak eladni”.
„Nekünk ehhez a feladathoz kell fölnőnünk, és ehhez vannak a tárcának olyan eszközei, amelyekkel tudtunk élni az elmúlt időszakban” – mondta Fazekas Sándor, példaként említve, hogy az összfogyasztásban a magyar élelmiszerek aránya 2011-ről 2012-re 70 százalékról 75 százalékra nőtt, amit jelentős előrelépésnek nevezett. Hozzátette: „még van tartalék, még tudjuk ezt fokozni, 80-85 százalékot kellene elérnünk.” (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Fél év alatt 100 millió forint felajánlást tettek karitatív célokra a fogyasztók a kötelező visszaváltási rendszer révén
A hat hónapja kezdődött és a mindennapok szerves részévé vált…
Tovább olvasom >