Magazin: Faktoring: túl a válságon
A múlt évi csökkenés után növekedésnek indult a hazai faktoringpiac. Miután a hitelpiacon nem történt alapvető változás, a bankok változatlanul szigorú hitelpolitikát folytatnak, így jó néhány, egyébként stabil üzletmenettel rendelkező cég inkább a követelés eladását választja. Bár korábban a hitel olcsóbbnak bizonyult, a különböző szükséges fedezet és a jelzálogok bejegyzése, nem utolsósorban pedig a magas kamatok miatt egyre versenyképesebb a faktoring.
A költség két tényezőből tevődik össze, a faktordíjból és a kamatból. A faktordíj a bruttó számlaösszegre vetített fixdíj, a kamat pedig az előleg értékére vetített éves kamatláb futamidőre jutó hányada. Ha például a faktorálás futamideje 30 nap, a faktorálás költsége a bruttó számlaérték mintegy 0,8-1,5 százaléka. Természetesen a költségek megítélésében nemcsak a faktoring ára esik a latba; azok a cégek, amelyek folyamatos finanszírozási lehetőséget keresnek, sok esetben másként nem is tudnák megoldani cash flow tervezésüket.
Kisvállalatok helyett közepesek jöttek
Mint Gál Gaszton, a CIB Faktor Zrt. vezérigazgatója elmondta, az idei év már nem a konszolidáció, hanem a biztos növekedés jegyében telt eddig. Az ügyfelek hosszú évek után megtapasztalták, hogy a faktoring stabil, kiszámítható finanszírozást jelent, ami akkor is rendelkezésükre áll, amikor a hitelezés bizonytalan, vagy éppen megszűnik.
Mint a vezérigazgató rámutatott, elsősorban a kisebb cégek sínylették meg a válság utolsó évét, és tűntek el erről a piacról is. Helyükbe elsősorban olyan középvállalatok kerültek, amelyek korábban hitelt vettek föl, de a rövid távú finanszírozási igény kielégítésére a faktoring jobb lehetőséget nyújt. Nem a kétes követelésüktől szabadulni kívánó cégek tartoznak az ügyfélkörükbe, éppen ellenkezőleg, olyan cégeknek nyújtanak forgóeszköz-finanszírozást, amelyek jól működnek, nagy és kiszámítható forgalmúak és biztos vevőállománnyal rendelkeznek, mondja a vezérigazgató.
A faktoring a legjobb finanszírozási megoldás olyan cégek számára, amelyek nagy értékben árut forgalmaznak, a pénzükhöz biztosan hozzájutnak, és számukra csak az a kérdés, hogy mikor. A beszállítói faktoring a napi beszállítói teljesítés ellenértékének azonnali rendelkezésre állását segíti elő, ami jelentősen csökkenti a forgóeszközhiteleket.
Előtérbe került
a lejárati faktoring
Az utóbbi időben felértékelődött egy új termék, a lejárati faktoring is. Ez a termék abban az esetben segíthet a készpénzforgalom kiegyensúlyozásában, amikor a szállító sok kisebb partnerrel áll kapcsolatban. Összforgalma akár több százmillió forint lehet a hálózat egészével, de egyenként olyan kicsi, hogy kezelése külön erőforrást kötne le. Bár a vevők, még ha rövid határidővel is fizetnek, de ennek nyomon követése, esetleg a hátralék behajtása meghaladja egy kis vagy középcég lehetőségeit, illetve a késedelmes fizetések miatt kiszámíthatatlan, hogy a vállalkozás milyen ütemben jut hozzá az árbevételéhez. Ebben az esetben a CIB Faktor a fizetési határidő lejártának napján fizet az eladónak, és átvállalja az elsődleges behajtási figyelmeztetés küldését, az adósság kezelését, a követelések beszedését. A termék nagy előnye, hogy kiegyenlíti a fizetések pontatlansága miatt a készpénzforgalomban mutatkozó hullámvölgyeket.
A CIB Faktor további gyorsan bővülő termékének számít a visszkereset nélküli faktoring. Ebben az esetben a vevő nemfizetésének következményeit sem hárítják át ügyfelükre – külső hitelbiztosítókkal együttműködve megosztják a kockázatot, illetve vállalkoznak a behajtásra. Mint a vezérigazgató magyarázta, ez az üzletág korábban is létezett, csak éppen a bizonytalanabb befolyást feltételező exporthoz kötődött. A válság miatt azonban megnőtt a csődbe menő vállalkozások száma, ennek következtében az igény is az ilyesfajta belföldi faktoring iránt.
Mint a CIB Faktornál elmondták, a cégnél minimálisnak mondható a problémás ügyfelek száma. Miközben a banki portfóliók további romlása figyelhető meg a pénzintézeti szektorban, addig náluk lényegében nem változott ezek aránya, a portfólió pedig idén javult.
A piac változik: a korábbi független cégek piaci részesedése csökken, míg a banki hátterű szereplőké jelentősen bővül. A legfrissebb hírek szerint egyes szereplők összeolvadás, felvásárlás révén is növekednek.
L. M.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >Százharminc új járművel készül a megnövekedett ünnepi forgalomra a Magyar Posta
A Magyar Posta több mint 7 millió csomag kézbesítésére számít…
Tovább olvasom >Sok a jelentkezés, mégis gyakran kihívást jelent a hatékony toborzás a hazai vállalatoknak
A magyarországi cégek munkaerő-menedzsmenttel kapcsolatos tapasztalatai és elképzelései csak minimális…
Tovább olvasom >