Fábián Gergely: az élelmiszeriparban az integrált, adatalapú fejlesztés javítja a versenyképességet és az ellátásbiztonságot
Az élelmiszeriparban a termékpálya integrált, adatalapú fejlesztésével növelhető a szektor versenyképessége, amely az ellátásbiztonsághoz és a fenntarthatósághoz is hozzájárul – mondta Fábián Gergely, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) iparpolitikáért és technológiáért felelős államtitkára a Cibus Hungaricus Alapítvány rendezvényén szerdán, Budapesten.

Kartonpapír: fenntartható, zöld, költséghatékony
Kiemelte: az öt egyetem részvételével 2023-ban megalakult Cibus Hungaricus Alapítvány a termelők és az élelmiszeriparban működő cégek közötti, technológiai alapú együttműködés kialakítására törekszik, ami kiterjed a Kárpát-medencére a határon túli gazdák bevonásával.
A technológia akkor ér valamit, ha az adatokat megfelelőn tudjuk kezelni és felhasználni a termék teljes életpályáján, a termőföldtől a fogyasztóig tartó ellátási láncon keresztül – fűzte hozzá.
A digitális rövid ellátási lánc (dREL) koncepció megalkotása is a szervezethez köthető, és ennek terjesztése is az egyik fő célkitűzése. Minél rövidebb egy ellátási lánc, annál nagyobb szerepet kaphatnak benne a hazai termelők, ami az ellátásbiztonság mellett a fenntarthatósághoz is hozzájárul – fogalmazott az államtitkár.
Elmondta, hogy az 1,2 millió embert érintő közétkeztetés megreformálása a digitális rövid ellátási lánc koncepció mentén kitörési pont lehet a szektor számára, és várják a Cibus Hungaricus Alapítvány erre vonatkozó javaslatait.
Nobilis Márton, az Agrárminisztérium élelmiszeriparért és kereskedelempolitikáért felelős államtitkára arról beszélt, hogy az élelmiszeriparban jelentős tartalékok vannak, és meg kell találni azokat a területeket, amelyekben szomszédainknál jobbak vagyunk.
A digitális megoldások javítják a termelés hatékonyságát, a termékfejlesztést, az ellátási láncok átláthatóságát. A kereskedelmi láncoknál pedig ezzel biztosítható termékek nyomonkövetése a termelőtől a fogyasztóig – hangsúlyozta.
Elmondása szerint a Cibus Hungaricus Alapítvány tudásmegosztással segítheti az élelmiszeripart kitörési pontok azonosításában. Az uniós pályázatoknál a technológiai fejlesztésre, a digitalizációra kell helyezni a hangsúlyt – tette hozzá.
A Cibus Hungaricus Alapítvány elnöke, Friedrich László szerint az élelmiszerellátási láncoknál az adatvezérelt alkalmazások használata javítja a versenyképességet és növeli az ellátásbiztonságot.
Hangsúlyozta, az élelmiszeripar stratégiai ágazat: a szektorban működő közel 4000 vállalkozás éves árbevétele meghaladja az 5500 milliárd forintot.
Kiemelt feladatnak nevezte a minőségi hazai alapanyagok, valamint hazai előállítású termékek arányának növelését a kiskereskedelemben és a közétkeztetésben egyaránt. A kistermelők helyzetbe hozása, a rövid ellátási láncok kiépítésének egyik feltétele az egységes minőségbiztosítási és beszállítói rendszerek kidolgozása – mondta.
A rendezvényt megnyitó Jakab István, a Magyar Gazdakörök és Gazdaszövetkezetek Szövetségének (MAGOSZ) elnöke az összefogás szükségességét hangsúlyozta, és azt hangsúlyozta, hogy a kormány nem hagyja magára a termelőket és a feldolgozóipari cégeket.
A Cibus Hungaricus Alapítványt öt egyetem – az Állatorvostudományi Egyetem, az Edutus Egyetem, a Debreceni Egyetem, a Széchenyi István Egyetem és a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem – alapította 2023-ban a MAGOSZ támogatásával a digitális élelmiszeripari stratégiához kapcsolódó közfeladatok ellátására.
Kapcsolódó cikkeink
NGM: a SZÉP-kártya tulajdonosok közel 12 százalékkal többet költöttek kártyáikról 2025 első negyedévében, mint tavaly
A SZÉP-kártya tulajdonosok közel 12 százalékkal többet költöttek kártyáikról 2025…
Tovább olvasom >KSH: az élelmiszeripar értékesítési árai 6,2 százalékkal emelkedtek
2025 márciusában az ipari termelői árak átlagosan 7,3 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >16 százalékkal nőtt a külföldi vendégek száma 2025 első negyedévében
2025 első negyedévében közel 3,2 millió vendég érkezett a magyarországi…
Tovább olvasom >További cikkeink
Új kampánnyal népszerűsíti a regionális termékeket az Edeka
Új reklámkampányt indított az Edeka Németországban, amelynek középpontjában a kereskedő…
Tovább olvasom >K&H: megjelentek a tiktokos csalók
Az adathalászok nem kérnek személyit az áldozataiktól – bárkit célba…
Tovább olvasom >Több százmilliót vesztettek az eltűnt csomagok miatt az európai webáruházaknak
Az európai online kereskedők több mint félmilliárd eurós bevételtől estek…
Tovább olvasom >