Ezer milliárd forintot költöttünk külföldi webshopokban
14.468 lehet a hazai webáruházak száma, egy MNB adat szerint. 2020-ban 113 millió alkalommal vásároltunk ezekben és több mint másfél ezer milliárd forintot költöttünk el náluk. De a külföldi webáruházakban is elköltöttünk közel ezer milliárd forintot. Minden tizedik hagyományos boltra jut egy webáruház.
Több adat is napvilágot látott az elmúlt időszakban a webáruházi értékesítőhelyek számáról, de ezek jobbára becslések, levezetett adatok voltak. Az MNB ugyanakkor nyilvántartja a fizetési mód alapján az internetes kártyaelfogadó helyeket. Ez az adat fedheti le a legpontosabban az internetes áruházakat, szolgáltató helyeket.
A webáruházakban zömében valamilyen bankkártyát is igénylő utalással fizetünk. A készpénzes fizetést a járvány kipakolta, de olyan sok készpénzfizetéses alkalom különben sem lehetett (amikor átvételkor lehet fizetni a kiszállítás végén).
A webáruházi statisztikákban ugyanakkor némi keveredésre ad okot az olyan átvevőpontos értékesítés, amikor a netes rendelés során a vásárló a webáruház saját hagyományos boltjában kéri az áruátvételt. Ilyenkor a kedves vásárló fizethet a hagyományos boltban is a pénztárnál, így ez összességében egy kevert megoldás.
Az persze egy jó kérdés, hogy ez mennyiben számítson hagyományosként értékelhető webáruházi vásárlásnak, a statisztikák ezt az ágat nem is tudják tisztába tenni. A boltosnak ez persze jó, hiszen csak azt kell a drága üzemanyaggal kifurikáznia az áruházba a logisztikai központjából, amit onnan a vásárló el is visz. (A kereskedelmi jog szerint egyébként az úgynevezett csomagküldő kereskedelem magában foglalja a megrendelt áru kiszállítását is egy megadott címre, de a jogalkotó sok-sok évvel ezelőtt nyilván nem a bolti átvétellel számolt). De hát kényelmi kérdésekben a vásárló dönt, a statisztikus pedig izzadjon.
Végül is a bankos statisztika szerint is egyértelmű a webáuházak térhódítása, hiszen a vásárlások száma megkétszereződött három esztendő alatt:
internetes elfogadóhelyek | 2018 | 2019 | 2020 |
webes értékesítőhelyek száma | 11.792 | 12.979 | 14.468 |
vásárlások száma | 49
millió |
84
millió |
113
millió |
MNB, a kártya fizikai jelenlétét nem igénylő elfogadóhelyek száma |
Vannak ugyanakkor olyan webáruházak is, ahol az üzemeltető külföldi székhelyű, magyar nyelvű a honlapja, de egy határon túli bank számlájára fizetünk (ez az általános szerződési feltételekből derül ki, ha valakit érdekel még utalás előtt a dolog). Ezek nincsenek benne az MNB előbbi kimutatásában.
Úgy egyébként a hagyományos boltok száma 115 ezer körül mozog, így minden tizedik boltra jut egy webáruház (ugyebár a hagyományos boltos statisztikában a webáruházak száma nincs benne, de ettől függetlenül egy boltos webáruháznak lehet boltja is és webáruháza is).
Közel 70%-a a webes vásárlásoknak a hagyományos boltos körhöz (élelmiszerek, iparcikkek vásárlásához) kötődik, a többi különféle szolgáltatás, például pizzarendelés, mozijegy vásárlás, vagy éppen szálláshely foglalása, az MNB és a KSH statisztikáit összefuttatva (a módszertanok teljesen mások, de a nagyságrendek nyilván pontosak):
webvásárlás | 2018 | 2019 | 2020 |
összes | 872 | 1.072 | 1.581 |
ezen belül | |||
boltos | 543 | 765 | 1.088 |
szolgáltatás | 329 | 307 | 493 |
MNB, KSH, érték: milliárd forint, MNB: hazai kibocsájtású kártyákkal kifizetett összes webvásárlás, KSH: kiskereskedelembe sorolt webáruházi vásárlás,
szolgáltatás: előbbiek különbsége |
A hazai webáruházaknál is nyilván lehet fizetni külföldi kibocsájtású kártyával, de ennek súlya csekély.
Bevásárlóturizmus a weben az otthoni fotelból: nem lankadt a járvány alatt sem
És természetesen a magyar vásárló vásárol külföldi webáruházból is, nem is keveset. A hagyományos bevásárlóturizmusban is csipkedte magát, amikor felkerekedett és határon túli boltokban turkált (elköltve vagy 150 milliárd forintot a járvány előtt például 2019-ben), de a webes portékavadászat annál azért fajsúlyosabb műfaj. Megközelíti az ezer milliárd forintot:
webáruházi vásárlás külföldről | 2018 | 2019 | 2020 |
értéke | 493 milliárd forint | 729 milliárd forint | 916 milliárd forint |
száma | 47
millió darab |
63
millió darab |
84
millió darab |
MNB, internetes vásárlás külföldön, hazai kibocsájtású fizetési kártyával |
A hazai és a külföldi webvásárlások együttes értéke megközelítette a 2.500 milliárd forintot.
|
Kapcsolódó cikkeink
Az európai online kereskedelem vezetői között többségben vannak a nem európai cégek
Az ezer legnagyobb európai online kereskedő közül mindössze 49% rendelkezik…
Tovább olvasom >Felelős e-kereskedelmet várnak el a lengyel vásárlók
A lengyel vásárlók egyre inkább elvárják az online boltoktól a…
Tovább olvasom >Új eladóvédelmi programot vezet be az Alibaba Európában
Az Alibaba Trade Assurance nevű szolgáltatásával új mércét állít fel…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hogyan fognak az európaiak vásárolni az idei ünnepi szezonban?
A ShopFully és az Offerista Group az „Holiday Shopping Study…
Tovább olvasom >Az irodapiacon túlkínálat, a kiskereskedelmi ingatlanok és szállodák terén visszatérő kereslet várható 2025-ben
A magyar kereskedelmi ingatlanpiacot jelenleg a tranzakciószámok csökkenése és a…
Tovább olvasom >Czomba Sándor: jövőre kilenc százalékkal nő a minimálbér
Jövőre kilenc, két év múlva tizenhárom, három év múlva pedig…
Tovább olvasom >