Ezek most az ellátásilánc-menedzsment kihívásai az élelmiszeriparban
Az ellátásilánc-menedzsment terület krízishelyzetekben stratégiai jelentőséggel bír a gyártó vállalatok számára. Mivel Ukrajna Európa egyik legjelentősebb mezőgazdasági exportőre, az Ukrajna és Oroszország között zajló háború kereslet és kínálat szempontjából is kihívások elé állítja az élelmiszergyártó vállalatokat a környező országokban, így Magyarországon is, amelyet a növekvő infláció csak tetéz.
A PwC a következőkben áttekinti a háborús helyzet okozta problémákat, fókuszálva a magyar élelmiszergyártó-cégekre és az ellátásilánc-menedzsment területre, valamint azokra a célzott megoldásokra, amelyek segíthetnek tompítani a helyzet okozta hatásokat és fenntartani a zökkenőmentes termelést.
Magyar élelmiszeripar
A KSH adatai szerint Magyarországon 2021-ben 4456 milliárd Ft volt az élelmiszer-, ital- és dohánytermék-termelés éves értéke – ezzel a harmadik legjelentősebb iparágunk,amely 2018-ban a magyar GDP 2,2%-át adta. 2019-ben a FoodDrinkEurope adatai szerint Magyarország így a 16. helyen állt az Európai Unióban az élelmiszer- és italgyártás területén.
A teljes magyar élelmiszerexport értéke 11 milliárd dollár volt 2020-ban, míg az import 7,11 milliárd dollárra tehető. Az export hangsúlyosabb, mint az import, tehát Magyarország önellátó képessége magasnak tekinthető. 2010-ben SSR (self-sufficiency ratio) értéke 162% volt, ezzel a világon a 8. legjobb önellátó képességgel rendelkező ország vagyunk.
Számos nemzetközi cég szervezi ki Magyarországra a termelési folyamatait, elsősorban az olcsó munkaerő és a kedvezményes adórendszer miatt. Emellett természetesen megjelennek a teljesen magyar tulajdonú termelők, tehát elmondható, hogy vegyesek a szereplők az élelmiszerpiacon. Multinacionális cégek közül megtalálhatóak olyanok a magyar piacon, amelyek több fajta terméket készítenek, mint például az Unilever vagy Nestlé, de olyanok is jelen vannak, amelyek szűkebb körű portfólióval rendelkeznek, esetleg csak egyfajta termékcsoportra specializálódnak, mint például a Coca-Cola. A magyar tulajdonú (vagy korábban magyar kézben lévő) cégek olyan sokszínű szektorokban vannak jelen, mint az alkoholos italok készítése (Borsodi Sörgyár Kft., Zwack Unicum Nyrt.), a húsgyártás és -feldolgozás (Pápai Hús Kft., Pick Szeged Zrt.) és a tejtermékek előállítása (Nádudvari Élelmiszer Kft.), de ezeken kívül még számos iparág van, amelyben szintén jelentős a magyarok jelenléte.
Kapcsolódó cikkeink
Visszafogott év után erős az ünnepi szezon
Az online vásárlók 74%-a, mintegy 3,1 millió fő készül az…
Tovább olvasom >PwC: drámai lépéseket követel a klímavédelmi célok elérése
A PwC friss Net Zero Economy Index jelentése szerint világszerte…
Tovább olvasom >A kiskereskedők közül a Lidl, az FMCG szektorban a Coca-Cola lett az Év Legvonzóbb Munkahelye
A PwC Magyarország nyolcadik alkalommal mérte fel a munkaerőpiaci preferenciákat,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Adni Öröm! – nehéz sorsú embereknek gyűjtenek tartós élelmiszereket a SPAR-üzletekben
Elindult mától a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország…
Tovább olvasom >A technológiai fejlődés és az üzleti utazások
Az International Workplace Group (IWG) – a hibrid munkamegoldások piacának…
Tovább olvasom >K&H: ajándékot, de mit és melyik boltból?
A karácsonyi ajándékozás során a fiatalok körében a ruhák vannak…
Tovább olvasom >