Ezek most az ellátásilánc-menedzsment kihívásai az élelmiszeriparban
Az ellátásilánc-menedzsment terület krízishelyzetekben stratégiai jelentőséggel bír a gyártó vállalatok számára. Mivel Ukrajna Európa egyik legjelentősebb mezőgazdasági exportőre, az Ukrajna és Oroszország között zajló háború kereslet és kínálat szempontjából is kihívások elé állítja az élelmiszergyártó vállalatokat a környező országokban, így Magyarországon is, amelyet a növekvő infláció csak tetéz.

Az élelmiszeripar jelentős ágazata a magyar gazdaságnak
A PwC a következőkben áttekinti a háborús helyzet okozta problémákat, fókuszálva a magyar élelmiszergyártó-cégekre és az ellátásilánc-menedzsment területre, valamint azokra a célzott megoldásokra, amelyek segíthetnek tompítani a helyzet okozta hatásokat és fenntartani a zökkenőmentes termelést.
Magyar élelmiszeripar
A KSH adatai szerint Magyarországon 2021-ben 4456 milliárd Ft volt az élelmiszer-, ital- és dohánytermék-termelés éves értéke – ezzel a harmadik legjelentősebb iparágunk,amely 2018-ban a magyar GDP 2,2%-át adta. 2019-ben a FoodDrinkEurope adatai szerint Magyarország így a 16. helyen állt az Európai Unióban az élelmiszer- és italgyártás területén.
A teljes magyar élelmiszerexport értéke 11 milliárd dollár volt 2020-ban, míg az import 7,11 milliárd dollárra tehető. Az export hangsúlyosabb, mint az import, tehát Magyarország önellátó képessége magasnak tekinthető. 2010-ben SSR (self-sufficiency ratio) értéke 162% volt, ezzel a világon a 8. legjobb önellátó képességgel rendelkező ország vagyunk.
Számos nemzetközi cég szervezi ki Magyarországra a termelési folyamatait, elsősorban az olcsó munkaerő és a kedvezményes adórendszer miatt. Emellett természetesen megjelennek a teljesen magyar tulajdonú termelők, tehát elmondható, hogy vegyesek a szereplők az élelmiszerpiacon. Multinacionális cégek közül megtalálhatóak olyanok a magyar piacon, amelyek több fajta terméket készítenek, mint például az Unilever vagy Nestlé, de olyanok is jelen vannak, amelyek szűkebb körű portfólióval rendelkeznek, esetleg csak egyfajta termékcsoportra specializálódnak, mint például a Coca-Cola. A magyar tulajdonú (vagy korábban magyar kézben lévő) cégek olyan sokszínű szektorokban vannak jelen, mint az alkoholos italok készítése (Borsodi Sörgyár Kft., Zwack Unicum Nyrt.), a húsgyártás és -feldolgozás (Pápai Hús Kft., Pick Szeged Zrt.) és a tejtermékek előállítása (Nádudvari Élelmiszer Kft.), de ezeken kívül még számos iparág van, amelyben szintén jelentős a magyarok jelenléte.
Kapcsolódó cikkeink
Megjelent Magyarország legátfogóbb Z-generációs kutatása
A Diversum, a Quantum Digitális Diákszövetkezet, Steigervald Krisztián (SteiGen) és…
Tovább olvasom >GEN Z Report: Hogyan alakítja a Z-generáció az FMCG-piacot?
Az elmúlt évek során a Z-generáció, azaz az 1995 és…
Tovább olvasom >A nők foglalkoztatása érdemben tudja növelni a termelékenységet
12. alkalommal jelenik meg a PwC Women in Work (WiW)…
Tovább olvasom >További cikkeink
GKI Elemzés: EU-s források nélkül csak döcögne a hazai gazdaság
Idén május 1-én ünnepeljük uniós csatlakozásunk 21. évfordulóját. EU-s tagságunknak…
Tovább olvasom >Csökkentette az élelmiszerárakat az árrésstop és az online Árfigyelő bővítése
2025 áprilisában csökkent az infláció és az élelmiszerárak növekedési üteme…
Tovább olvasom >NGM: mindig fellépünk az indokolatlan áremelés ellen, a következő hónapokban tovább csökkenhet az infláció
Áprilisban az infláció mértéke 4,2 százalékra, míg az élelmiszerinflációé 5,4…
Tovább olvasom >