Ezek a magyar fiatalok leginnovatívabb ötletei a világ fenntarthatósági problémáinak megoldására
Országos versenyen mutatták meg a középiskolások, hogyan oldanák meg az éghajlatváltozás, a hulladékgazdálkodás, vagy éppen a túlzott fogyasztás problémáját az e célra kitalált társadalmilag felelős „vállalkozásaikkal”. Az Innovation Challenge versenyt az UniCredit Alapítvány és a Junior Achievement Magyarország közös programja hozta létre.
A megmérettetésen összesen nyolc középiskolai csapat vett részt az ország egész területéről, akiknek a fenntarthatóság területén működő, társadalmilag felelős vállalkozási ötletükkel olyan kihívásokra kellett reagálniuk, mint például az éghajlatváltozás vagy a túlzott fogyasztás. A kihívás témáját a diákok a verseny előtti napon kapták meg, majd az arra kitaláltmegoldási javaslatokat másnap mutatták be a szakmai zsűrinek (Bombera Krisztina televíziós újságíró; dr. Gyurkó Szilvia gyermekjogi szakember, a Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány elnöke, az UniCredit Alapítvány kuratóriumi tagja; Bolyán Róbert, az UniCredit Bank ESG igazgatója,; Gergely Orsolya, a Junior Achievement Magyarország ügyvezetője, valamint Kretz Ádám, a Nemzetgazdasági Minisztérium Vállalkozásfejlesztési Főosztály kormány-tanácsosa.
Élelmiszer-szavatosság scanner, piezoelektronikus energia hasznosítása és alumíniumhulladékból iskolaszerek gyártása – ezek voltak a legjobb megoldások
Az Innováció Bajnoka kategória nyertese a piezoelektromossággal működő, tehát a mechanikai energiát közvetlenül elektromos energiává átalakítani képes energetikai rendszert fejlesztő „Piezo Kft.” lett (a budapesti Kodály Zoltán Általános Iskola és Gimnázium képzeletbeli cége) – innovációs ötletük egy aszfalt alá beszerelhető fém panel, amely szenzorokkal képes a mozgási energiát (pl. autókét) újrahasznosítani.
A legátfogóbb megoldást kínáló projekt díját a „FreshScan Technologies” kapta (egri Pásztorvölgyi Általános Iskola és Gimnázium), ötletük egy applikáció, melynek segítségével a felhasználók rendkívül könnyen követhetik nyomon az élelmiszerek lejárati dátumát.
A legjobb kommunikáció kategóriában a „CANPEN” (a nyíregyházi SzC Széchenyi István Technikum és Kollégium ötlete) győzedelmeskedett: ők alumíniumhulladék újrahasznosításával állítanának elő iskolaszereket és más, a diákok számára fontos eszközöket, például strapabíró kulacsokat.
Igazi Társadalmi Vállalkozás különdíjat kapott a „Zöldfonal” (a szolnoki SzC Vásárhelyi Pál Két Tanítási Nyelvű Technikum) ötlete, mely PET-palackokból újrahasznosított fonalból gyártana takarókat és pulóvereket, amivel főként rászorulóknak segítene.
A kiemelt csapatok mellett generációkat összekötő fenntartható utazási iroda és kenderhulladék feldolgozásának továbbfejlesztése is szerepelt a vállalkozási ötletek között.
„Számunkra kulcsfontosságú, hogy minden lehetséges eszközzel támogassuk a tehetséges és innovatív fiatalok érvényesülését. Közülük kiemelten azokét, akik a családi hátterük alapján esetleg nem engedhetnék meg maguknak, hogy továbbtanuljanak”
– hangsúlyozta Bolyán Róbert.
„A versenyen mindenki egyenlő eséllyel indult, és megmutathatta, milyen ötletei vannak, és bebizonyíthatta, hogy azok a gyakorlatban is működhetnek – hiszen ezekből a fiatalokból lesznek a jövő üzletemberei, vagy munkavállalói. Nagyon nehéz dolgunk volt a nyertesek kiválasztása során, mert kiemelkedően kreatív és izgalmas vállalkozási ötleteket láthattunk. Szintén fontos, hogy a három legjobb csapat tagjai már plusz pontokkal indulhatnak a felvételin a Szegedi Tudományegyetemen.”
– fogalmazott Gergely Orsolya.
A megmérettetés edukatív szerepét emelte ki dr. Gyurkó Szilvia, aki leszögezte: „fontos, hogy a fiataloknak legyenek sikerélményeik a közös munka, a kreatív gondolkodás kapcsán, ez ugyanis komoly ösztönzés lehet számukra a továbbtanulásra és arra, hogy később is merjék megvalósítani ötleteiket.”
A korai iskolaelhagyás megelőzése a cél
A verseny része az UniCredit Alapítvány tavaly tíz európai országban elindított hároméves programjának, a Re-Power Your Future-nek, amely 10-19 éves korosztályra fókuszál és amelyet Európa legnagyobb, a fiatalok támogatásával foglalkozó szervezete, a Junior Achievement Europe segít megvalósítani. A 6,5 millió euró keretösszegű program célja elsősorban az Európa következő generációjában rejlő potenciál fejlesztése: a korai iskolaelhagyás megelőzése, és a tanuláshoz való hozzáférés kiterjesztése. Az átfogó oktatási program három szakaszban (“Inspire”, “Prepare”, “Succeed”) nyújt felkészítést a diákoknak, beleértve az UniCredit szakemberei által tartott workshopokat és mentorálást.
A Magyarországon 350 iskola 31 ezernél is több diákjának elérését célzó program arra irányul, hogy a diákokat újra bevonják az oktatásba és támogatást nyújtsanak terveik megvalósításához, valamint jövőképük megerősítéséhez.
Kapcsolódó cikkeink
Nem a piac vezérli elsősorban a zöld vállalati döntéseket itthon
A hazai vállalatok fenntarthatósági stratégiáit és beruházásait legerősebben nem piaci…
Tovább olvasom >Európa éléskamrája sivataggá válhat
Spanyolország mára Európa vezető zöldség- és gyümölcstermelője lett, de agrársikereit…
Tovább olvasom >Színt vált a csomagolás, ha romlik az étel – új találmány forradalmasíthatja az élelmiszer-pazarlás elleni harcot
Három spanyol fiatal, Pilar Granado, Pablo Sosa Domínguez és Luis…
Tovább olvasom >További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >