Ezek a magyar fiatalok leginnovatívabb ötletei a világ fenntarthatósági problémáinak megoldására
Országos versenyen mutatták meg a középiskolások, hogyan oldanák meg az éghajlatváltozás, a hulladékgazdálkodás, vagy éppen a túlzott fogyasztás problémáját az e célra kitalált társadalmilag felelős „vállalkozásaikkal”. Az Innovation Challenge versenyt az UniCredit Alapítvány és a Junior Achievement Magyarország közös programja hozta létre.
A megmérettetésen összesen nyolc középiskolai csapat vett részt az ország egész területéről, akiknek a fenntarthatóság területén működő, társadalmilag felelős vállalkozási ötletükkel olyan kihívásokra kellett reagálniuk, mint például az éghajlatváltozás vagy a túlzott fogyasztás. A kihívás témáját a diákok a verseny előtti napon kapták meg, majd az arra kitaláltmegoldási javaslatokat másnap mutatták be a szakmai zsűrinek (Bombera Krisztina televíziós újságíró; dr. Gyurkó Szilvia gyermekjogi szakember, a Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány elnöke, az UniCredit Alapítvány kuratóriumi tagja; Bolyán Róbert, az UniCredit Bank ESG igazgatója,; Gergely Orsolya, a Junior Achievement Magyarország ügyvezetője, valamint Kretz Ádám, a Nemzetgazdasági Minisztérium Vállalkozásfejlesztési Főosztály kormány-tanácsosa.
Élelmiszer-szavatosság scanner, piezoelektronikus energia hasznosítása és alumíniumhulladékból iskolaszerek gyártása – ezek voltak a legjobb megoldások
Az Innováció Bajnoka kategória nyertese a piezoelektromossággal működő, tehát a mechanikai energiát közvetlenül elektromos energiává átalakítani képes energetikai rendszert fejlesztő „Piezo Kft.” lett (a budapesti Kodály Zoltán Általános Iskola és Gimnázium képzeletbeli cége) – innovációs ötletük egy aszfalt alá beszerelhető fém panel, amely szenzorokkal képes a mozgási energiát (pl. autókét) újrahasznosítani.
A legátfogóbb megoldást kínáló projekt díját a „FreshScan Technologies” kapta (egri Pásztorvölgyi Általános Iskola és Gimnázium), ötletük egy applikáció, melynek segítségével a felhasználók rendkívül könnyen követhetik nyomon az élelmiszerek lejárati dátumát.
A legjobb kommunikáció kategóriában a „CANPEN” (a nyíregyházi SzC Széchenyi István Technikum és Kollégium ötlete) győzedelmeskedett: ők alumíniumhulladék újrahasznosításával állítanának elő iskolaszereket és más, a diákok számára fontos eszközöket, például strapabíró kulacsokat.
Igazi Társadalmi Vállalkozás különdíjat kapott a „Zöldfonal” (a szolnoki SzC Vásárhelyi Pál Két Tanítási Nyelvű Technikum) ötlete, mely PET-palackokból újrahasznosított fonalból gyártana takarókat és pulóvereket, amivel főként rászorulóknak segítene.
A kiemelt csapatok mellett generációkat összekötő fenntartható utazási iroda és kenderhulladék feldolgozásának továbbfejlesztése is szerepelt a vállalkozási ötletek között.
„Számunkra kulcsfontosságú, hogy minden lehetséges eszközzel támogassuk a tehetséges és innovatív fiatalok érvényesülését. Közülük kiemelten azokét, akik a családi hátterük alapján esetleg nem engedhetnék meg maguknak, hogy továbbtanuljanak”
– hangsúlyozta Bolyán Róbert.
„A versenyen mindenki egyenlő eséllyel indult, és megmutathatta, milyen ötletei vannak, és bebizonyíthatta, hogy azok a gyakorlatban is működhetnek – hiszen ezekből a fiatalokból lesznek a jövő üzletemberei, vagy munkavállalói. Nagyon nehéz dolgunk volt a nyertesek kiválasztása során, mert kiemelkedően kreatív és izgalmas vállalkozási ötleteket láthattunk. Szintén fontos, hogy a három legjobb csapat tagjai már plusz pontokkal indulhatnak a felvételin a Szegedi Tudományegyetemen.”
– fogalmazott Gergely Orsolya.
A megmérettetés edukatív szerepét emelte ki dr. Gyurkó Szilvia, aki leszögezte: „fontos, hogy a fiataloknak legyenek sikerélményeik a közös munka, a kreatív gondolkodás kapcsán, ez ugyanis komoly ösztönzés lehet számukra a továbbtanulásra és arra, hogy később is merjék megvalósítani ötleteiket.”
A korai iskolaelhagyás megelőzése a cél
A verseny része az UniCredit Alapítvány tavaly tíz európai országban elindított hároméves programjának, a Re-Power Your Future-nek, amely 10-19 éves korosztályra fókuszál és amelyet Európa legnagyobb, a fiatalok támogatásával foglalkozó szervezete, a Junior Achievement Europe segít megvalósítani. A 6,5 millió euró keretösszegű program célja elsősorban az Európa következő generációjában rejlő potenciál fejlesztése: a korai iskolaelhagyás megelőzése, és a tanuláshoz való hozzáférés kiterjesztése. Az átfogó oktatási program három szakaszban (“Inspire”, “Prepare”, “Succeed”) nyújt felkészítést a diákoknak, beleértve az UniCredit szakemberei által tartott workshopokat és mentorálást.
A Magyarországon 350 iskola 31 ezernél is több diákjának elérését célzó program arra irányul, hogy a diákokat újra bevonják az oktatásba és támogatást nyújtsanak terveik megvalósításához, valamint jövőképük megerősítéséhez.
Kapcsolódó cikkeink
EuroCIS 2025: „Lighting the Way to Smarter Stores!”
A visszaszámlálás elkezdődött! – Hamarosan megnyitja kapuit a kiskereskedelmi technológiák 2025-ös…
Tovább olvasom >Ceres ZRt.: Fenntarthatósági mérföldkő a győri üzem tetején
A fenntarthatóságot és az innovációt tűzte zászlajára a Ceres ZRt.,…
Tovább olvasom >Megtérül a fenntarthatóság
Az EY 2024-es Fenntartható Érték Tanulmánya szerint a fenntarthatósági beruházások…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >