Új trend a globális turizmusban
Ha valaki csak mostanában ismerkedett meg az élményturizmus fogalmával, akkor rossz hír, hogy már el is késett vele. A legújabb trend ugyanis ma már a „transzformációs” turizmus, amelynek lényege, hogy az ember élete átalakuljon az utazástól – olvasható az origo-n.
Az elmúlt évek legnagyobb turisztikai hívószava az élmény volt. Az élményturizmus lényege, hogy az utazó kimondottan nem turistaként akar viselkedni, hanem igyekszik rövid időre eggyé olvadni a helyiekkel.
A cél tehát nem pusztán a híres vagy fontos látványosságok egymás utáni meglátogatása, hanem a feloldódás a helyi közegben, a helyiek életérzésének időszakos átvétele.
Mára azonban megjelent egy újfajta turisztikai trend is, amely egyre nagyobb teret hódít – derül ki a Skift iparági elemzéséből. Az „élmény” tehát már lecsengőben van, és az elmúlt években megjelent a „transzformáció”, vagyis az átalakulás.
Mindez olyannyira nem vicc, hogy 2016-ban megalakult egy Transzformációs Utazási Tanács, amely definiálta is a legújabb jelenséget.
E szerint a transzformációs turizmus az, amikor az utazó tudatosan igyekszik szétfeszíteni a saját, megszokott határait, és olyan új helyzeteket keres, amelyek által új módokon ismeri föl saját magát és a világot.
Ha pedig valaki idén már nem így nyaralt, az igencsak lemaradt a trendhullám mögött, mert a 2018-as Global Wellness Summit nevű turisztikai tanácskozás trendjelentése alapján már tavaly is erősen érezhető volt a transzformációs turizmus térnyerése.
Az ilyen trendváltozások igazi jelentősége abban áll, hogy maguk a turisztikai célpontok is elkezdenek alkalmazkodni hozzájuk.
Az elmúlt években például a legdivatosabb szállodák is ráálltak arra, hogy a szolgáltatásaikkal megpróbálják átadni az utazóknak a lokális, autentikus életérzést.
Ez a transzformációs trenddel nem változik meg lényegesen, viszont immáron egy sokkal mélyebb érzelmi szintet is meg kell ütniük a szolgáltatóknak – derül ki az említett trendjelentésből.
A transzformációs utazás számos formában megjelenhet az előre nem tervezett felfedezőúttól kezdve a wellnessen át odáig, hogy a turista egy nemzeti parkban átadja magát a helyi állat- és növényvilágnak.
Attól persze nem kell félni, hogy a lelki megújulást mindenképpen szerény környezetben kellene elérni.
A Wilderness Holdings nevű vállalat ugyanis Afrika különböző országaiban kínál például olyan személyre szabott luxus szafarikat, melyek konkrét célja, hogy az utazó egyéni és mély kapcsolatot alakíthasson ki a természettel és a helyi közeggel.Egy ilyen szafari átlagos ára egyébként 8000 dollár (kb. 2,5 millió forint).
A botswanai székhelyű vállalat Botswanában, Kenyában és Ruandában kínálja a szolgáltatásait, de a lényeg természetesen nem a luxus. A legmagasabb szintű ellátás mellett ugyanis a vállalat komolyan elkötelezett az ökológiailag tudatos turizmus mellett, és szoros együttműködésben dolgozik a helyi közösségekkel.
A cég vezetője szerint mindez azt eredményezi, hogy a turisták felfedezhetik saját maguk új oldalait, és mélyen inspirálódhatnak az élményből.
A jelenség lényegét a legjobban Jake Haupert, a Transzformációs Utazási Tanács társalapítójának szavai foglalják össze: „Az utazás, a maga legtisztább formájában, módosítja a nézőpontokat, felszabadítja a képzeletet, megértésre sarkall és előhívja az empátiát. Ez pedig a béke ígéretével kecsegtet. A személyes átalakulás pedig végül globális átalakuláshoz vezet.” (origo)
Kapcsolódó cikkeink
Turizmus és energia: Új lendület Dél-Európának
A nemzetközi gazdasági gondolkodásban régóta meghatározó szerepet játszott a „globális…
Tovább olvasom >Eurostat: tovább emelkedett az uniós turisztikai szálláshelyeken eltöltött vendégéjszakák száma
Az uniós turisztikai szálláshelyeken eltöltött éjszakák becsült száma 2024-ben elérte…
Tovább olvasom >Airbnb-tiltás a VI. kerületben: hotellé alakulnak a magánlakások
2026. január 1-től tilos lesz magánszálláshelyeket üzemeltetni Terézvárosban, ami radikálisan…
Tovább olvasom >További cikkeink
Uborkabéka – A nap videója
Nem mindenkinek ajánlanánk, de attól még kreatív asztali „dísznek” tartjuk.
Tovább olvasom >Hipermarket-körutazás – A nap videója
A vásárlóbarát gondolkodás epikus példája egy stockholmi szupermarketben. Suzanne a…
Tovább olvasom >