Új trend a globális turizmusban

Szerző: Trademagazin editor Dátum: 2019. 09. 02. 10:27

Ha valaki csak mostanában ismerkedett meg az élményturizmus fogalmával, akkor rossz hír, hogy már el is késett vele. A legújabb trend ugyanis ma már a „transzformációs” turizmus, amelynek lényege, hogy az ember élete átalakuljon az utazástól – olvasható az origo-n.

Az elmúlt évek legnagyobb turisztikai hívószava az élmény volt. Az élményturizmus lényege, hogy az utazó kimondottan nem turistaként akar viselkedni, hanem igyekszik rövid időre eggyé olvadni a helyiekkel.

A cél tehát nem pusztán a híres vagy fontos látványosságok egymás utáni meglátogatása, hanem a feloldódás a helyi közegben, a helyiek életérzésének időszakos átvétele.

Mára azonban megjelent egy újfajta turisztikai trend is, amely egyre nagyobb teret hódít – derül ki a Skift iparági elemzéséből. Az „élmény” tehát már lecsengőben van, és az elmúlt években megjelent a „transzformáció”, vagyis az átalakulás.

Mindez olyannyira nem vicc, hogy 2016-ban megalakult egy Transzformációs Utazási Tanács, amely definiálta is a legújabb jelenséget.
E szerint a transzformációs turizmus az, amikor az utazó tudatosan igyekszik szétfeszíteni a saját, megszokott határait, és olyan új helyzeteket keres, amelyek által új módokon ismeri föl saját magát és a világot.

Ha pedig valaki idén már nem így nyaralt, az igencsak lemaradt a trendhullám mögött, mert a 2018-as Global Wellness Summit nevű turisztikai tanácskozás trendjelentése alapján már tavaly is erősen érezhető volt a transzformációs turizmus térnyerése.

Az ilyen trendváltozások igazi jelentősége abban áll, hogy maguk a turisztikai célpontok is elkezdenek alkalmazkodni hozzájuk.
Az elmúlt években például a legdivatosabb szállodák is ráálltak arra, hogy a szolgáltatásaikkal megpróbálják átadni az utazóknak a lokális, autentikus életérzést.
Ez a transzformációs trenddel nem változik meg lényegesen, viszont immáron egy sokkal mélyebb érzelmi szintet is meg kell ütniük a szolgáltatóknak – derül ki az említett trendjelentésből.

A transzformációs utazás számos formában megjelenhet az előre nem tervezett felfedezőúttól kezdve a wellnessen át odáig, hogy a turista egy nemzeti parkban átadja magát a helyi állat- és növényvilágnak.

Attól persze nem kell félni, hogy a lelki megújulást mindenképpen szerény környezetben kellene elérni.

A Wilderness Holdings nevű vállalat ugyanis Afrika különböző országaiban kínál például olyan személyre szabott luxus szafarikat, melyek konkrét célja, hogy az utazó egyéni és mély kapcsolatot alakíthasson ki a természettel és a helyi közeggel.Egy ilyen szafari átlagos ára egyébként 8000 dollár (kb. 2,5 millió forint).

A botswanai székhelyű vállalat Botswanában, Kenyában és Ruandában kínálja a szolgáltatásait, de a lényeg természetesen nem a luxus. A legmagasabb szintű ellátás mellett ugyanis a vállalat komolyan elkötelezett az ökológiailag tudatos turizmus mellett, és szoros együttműködésben dolgozik a helyi közösségekkel.

A cég vezetője szerint mindez azt eredményezi, hogy a turisták felfedezhetik saját maguk új oldalait, és mélyen inspirálódhatnak az élményből.

A jelenség lényegét a legjobban Jake Haupert, a Transzformációs Utazási Tanács társalapítójának szavai foglalják össze: „Az utazás, a maga legtisztább formájában, módosítja a nézőpontokat, felszabadítja a képzeletet, megértésre sarkall és előhívja az empátiát. Ez pedig a béke ígéretével kecsegtet. A személyes átalakulás pedig végül globális átalakuláshoz vezet.” (origo)

Kapcsolódó cikkeink