EY: Vészüzemmódban él a magyar, a fogyasztói hangulat a covidot idézi
Az EY januárban 27 országban végzett reprezentatív kutatást, hogy felmérjék, hogyan változtak meg a fogyasztói szokások az infláció miatt. Rámutattak, hogy a jelenlegi fogyasztói hangulat nagyon hasonló ahhoz, mint amit a Covid kitörésekor tapasztaltak.

Mindenki árérzékenyebb lett
Bizonytalanság, a jövőtől való félelem jellemzi a fogyasztókat: az életfenntartáshoz szükséges alaptermékek, a közüzemi díjak, alap háztartási cikkek, élelmiszerárak, üzemanyagárak emelkedésétől tartanak. Ám az egészség fenntartásával kapcsolatos költségek emelkedése is aggasztja őket. Növekedett azok aránya, akik rosszabbnak ítélik meg az állapotukat a korábbi időszakokhoz képest. A megkérdezettek többsége aggódik a pénzügyi helyzete miatt.
A különböző társadalmi osztályok mind másképp látják a jelenlegi körülményeket. A magasabb jövedelmű kategória pozitívabban értékeli a jövőt, mint az alacsonyabb. Ugyanakkor az emberek jövedelmi kategóriától függetlenül friss élelmiszerekre, háztartási tisztítószerekre terveznek többet költeni. Kevesebbet a luxustermékekre, szépségápolásra, alkoholra és dohányárura.
Legfontosabb szempont az ár!
Az áremelkedések hatására a magyarok döntő többsége igyekszik csökkenteni kiadásait (86%) és az otthoni energiafogyasztását (85%) A szárnyaló infláció ellenére ugyanannyi gyógyszert és okostelefont vásárolnak, és inkább az a ruházatunkon és az utazásokon, szabadidős tevékenységeken, ruházkodáson spórolnak.
A lakosság közel kétharmada (63%) érzi úgy, hogy nem engedhet meg magának a jelenleginél nagyobb kiadásokat.
Ennek megfelelően többnyire az ár alapján választ termékeket (79%), és kettő közül inkább a jóval olcsóbbat veszi meg, még ha rosszabb minőségű is (59%).
A vevők harmada (34%) még kedvenc árucikkéről is lemondana, amennyiben olcsóbb, ám minőségileg még elfogadható alternatívát talál helyette. 25% továbbra is a kedvenc termékét fogyasztja, ám kevesebbet vásárol belőle.
Kevesebbet, olcsóbbat
„A felmérés alapján vásárláskor a legfontosabb szemponttá vált az ár, valamint az ár-érték arány, és legkevésbé hagyjuk, hogy vásárlási döntésünkben befolyásoljon a reklám, vagy akár a márka”
– mondta Palincsár László a EY frissen indított Brand, Customer és Marketing szolgáltatások vezetője.
„A kutatásból levezethető, hogy a gyerekeknek továbbra is megvesszük a kedvenc csemegéjüket, például a Pöttyös túró-rudit, de kevesebbet, vagy helyettesítjük egy hasonló, ám olcsóbb termékkel”
– tette hozzá a szakember a Trade magazinnak.
A fogyasztók egyre gyakrabban váltanak üzletláncot és preferálják a saját márkás termékeket.
Egyre népszerűbbek a pontgyűjtő akciók, tízből nyolcan részt vesznek benne (82%) és egyre többen igyekeznek megjavítani az elromlott holmijukat (77%), ahelyett, hogy újat vásárolnának.
A megemelkedett árak ellenére a létfenntartáshoz szükséges termékeken és gyógyszeren, a fűtésen vagy a melegvízen nem spórolnak a magyarok. Viszont kevesebbet költenek egészségügyi szolgáltatásokra, háztartási készülékekre, utazásra, ruházatra, valamint sportfelszerelésre.
Hogyan tovább?
A gyengülő piaci kereslet mellett a hazai vállalkozásoknak kiemelkedő fogyasztói élményt kell nyújtaniuk vevőiknek, ha versenyben akarnak maradni, új szolgáltatási területekre kell betörniük.
„A megváltozott környezetben is a cégek számára kulcsfontosságú az üzleti eredményesség javítása, a vásárlói érdeklődés növelése, valamint az új piacokra való belépés. A csökkenő fogyasztás következtében a vállalkozásoknak olyan extra szolgáltatásokat és fogyasztói élményt kell nyújtaniuk, amivel kiemelkednek a versenytársak közül, és így hosszú távon megőrizhetik a vevők lojalitása. Ez nélkülözhetetlen ahhoz, hogy amikor újra fellendül a kereslet, a cégünk nyertes pozícióból induljon”
– hangsúlyozta László Roland, az EY üzleti tanácsadással foglalkozó területének partnere.
Kapcsolódó cikkeink
Az euróövezetben lassult a fogyasztói árak emelkedésének üteme márciusban
Márciusban az előzetesen becsültnek megfelelően mérséklődött az éves infláció az…
Tovább olvasom >Az élelmiszerek és alkoholmentes italok árnövekedése tovább gyorsult Ausztriában
Ausztriában a fogyasztói árak éves növekedési üteme az előzetes becsléssel…
Tovább olvasom >Nemzetközi árajánlati rendszer – átláthatóbb rendezvényszervezési piac
Nemzetközi árajánlati rendszer bevezetését javasolja a MaReSz a rendezvénypiac számára.…
Tovább olvasom >További cikkeink
A piaci kihívások mellett is növekedni tudott a BioTechUSA-cégcsoport
Közzétette éves jelentését a tisztán hazai tulajdonú BioTechUSA-cégcsoport: a gazdasági…
Tovább olvasom >Több mint 13 tonna adomány gyűlt össze a NOE és a CBA közös húsvéti akcióján
Több mint 13 tonna adomány gyűlt össze a Nagycsaládosok Országos…
Tovább olvasom >Megnövelt kapacitással segíti a húsvéti visszaváltást a MOHU
Az ünnepek közeledtével várhatóan a boltok forgalma növekedni fog, így…
Tovább olvasom >