Éves piacuk 55 milliárd forintra bővült

Szerző: trademagazin Dátum: 2016. 05. 24. 10:18

Toalettpapír, papír zsebkendő, konyhai törlőkendő és papírszalvéta alkotja a háztartási papíráruk Nielsen által mért kategóriáját. Együttes piacuk tavaly 7 százalékkal nőtt az előző évhez viszonyítva, mintegy 55 milliárd forintot ért el a ­Nielsen Kiskereskedelmi Indexe szerint.

penz-apro

Három kategória bolti eladása nőtt értékben is, mennyiségben is. Kivétel a papírszalvéta, negatív trendekkel mindkét szempontból.

Toalettpapír. Ez a termékcsoporton belül a legnagyobb, amelyből a boltok bevétele meghaladta a 29 milliárd forintot legutóbb január–december között. Értékben 5 százalékos emelkedést regisztrált a Nielsen, míg mennyiségben 3 százalékost éves összehasonlításban.

Továbbra is viszonylag magas az eladás koncentrációja. A 400 négyzetméter feletti üzletek elvitték az értékben mért forgalom 71 százalékát. Szemben a vegyi áruk 52 százalékos átlagával.

Stabilnak látszik a kereskedelmi márkák értékben mért piaci részesedése. Értéket tekintve immár a harmadik egymás után következő évben 44 százalékos részarányt regisztráltunk.

A toalettpapír tévéreklámjára a vállalatok listaáron 819 millió forintot költöttek tavaly a Nielsen által szpotszinten vizsgált csatornákat alapul véve – 7 százalékkal többet, mint tavalyelőtt. Meg kell azonban jegyezni, hogy a hivatalos listaárhoz képest a valóságban kevesebbet szoktak fizetni a reklámokért.

Papír zsebkendő. Beletartozik 13 milliárd forint feletti éves piacával a top tízbe a Nielsen által mért hetven háztartási vegyi áru- és kozmetikumkategória forgalom szerinti rangsorában. Értékben 10, mennyiség szempontjából 5 százalékkal többet adtak el belőlük a boltok tavaly, mint egy évvel korábban.

Egyetlen kivétellel mindegyik bolttípus súlya változott. Nagyobb lett a 201–400 négyzetméteres, valamint a drogéria mutatója: 7, illetve 13 százalék. Csökkent viszont a 2 500 négyzetméternél nagyobbak, a 401–2 500 négyzetméteresek és az 51 négyzetméter alattiak súlya.

Némileg javult a gyártói márkák pozíciója. Piaci részesedésük a papír zsebkendőnél értékben 59 százalék a tavalyi adatok szerint, az előző évi 58-cal szemben.

Szerény összeget, kereken 12,5 millió forintot költöttek a cégek a papír zsebkendő tévéreklámjára tavaly, listaáron, a Nielsen által szpotszinten vizsgált csatornákat alapul véve, negyedannyit, mint egy évvel korábban.

Konyhai törlőkendő. A tavaly elért mintegy 9 milliárd forintos forgalmával a top húsz drugkategória egyike a konyhai törlőkendő. Érték szempontjából 12, míg mennyiséget tekintve 5 százalékkal többet adtak el belőle tavaly, mint egy évvel korábban.

Itt is elég erős a koncentráció, de csökkent a mértéke. Ugyanis a 400 négyzetméternél nagyobb csatornák együttes piaci részesedése értékben 74 százalékról 73-ra csökkent egyik évről a másikra.

S ahogyan mindegyik háztartási papírnál, itt is nőtt a drogéria piacrésze, értéket tekintve 8-ról 9 százalékra.

Kiemelkedően magas a kereskedelmi márkák értékben mért piaci részesedése: 64 százalék a tavalyi adatok szerint, amely 1 százalékponttal kisebb az előző évinél.

Papírszalvéta. A négy háztartásipapír kategória közül itt a legnagyobb a gyártói márkák részaránya; tavaly és tavalyelőtt is 61 százalék, értéket tekintve.

A papírszalvéta forgalma 3 milliárd forint körül mozgott a legutóbbi két év során. Tavaly értékben is, mennyiségben is 3 százalékos csökkenést regisztrált a Nielsen Kiskereskedelmi Indexe az előző évvel egybevetve.

Annyi változott a bolttípusok súlyánál, hogy a hipermarket értékben mért részaránya 2 százalékponttal kisebb lett egyik évről a másikra.

Ezzel egy időben 1-1 százalékponttal nagyobb lett a 201–400 négyzetméteres üzletek és a drogériák mutatója.

Kapcsolódó cikkeink