Európai hálózat segíti a magyar cégek exportját
A világ legnagyobb kis- és középvállalkozásokat támogató üzletfejlesztési hálózata több mint hatvan országban, háromezer szakértő közreműködésével készíti fel a vállalkozásokat a külpiacra lépésre. Az Enterprise Europe Network (EEN) hatékonyságához az Európai Bizottság által szervezett személyes látogatások során megvalósuló nemzetközi tapasztalatcsere és tudásmegosztás is nagyban hozzájárul. A magyar hálózat brüsszeli kapcsolattartója, Erwan Le Guen novemberben látogatást tett Budapesten, melynek apropójából ismertetjük az EEN bővülő szolgáltatásportfólióját.
Az Európai Bizottság által 2008-ban létrehozott, 63 országban működő Enterprise Europe Network vállalkozásfejlesztési hálózat célja az európai kis- és középvállalkozások nemzetközi kapcsolatrendszerének bővítése. Az Enterprise Europe Network hálózata térítésmentesen nyújtott szolgáltatásaival az európai vállalkozások exporttevékenységét serkenti.
Nemzetközi üzleti partnerkereséssel, innovációs együttműködések kialakításával, a technológiatranszfer elősegítésével összekapcsolja a nemzetközi szakértelmet és erőforrásokat a helyi képességekkel, tudással, hogy ezek egymást kiegészítve közös, európai szintű sikerekben realizálódjanak. Ezen túlmenően a vállalkozások fejlődéséhez szükséges hazai és nemzetközi források feltérképezésére is kiemelt hangsúlyt helyez a szervezet.
Szinergiák a magyar exportsikerekért
Az Enterprise Europe Network nyolc tagszervezetből, köztük öt megyei kamarából és két vállalkozásfejlesztési alapítványból álló magyarországi konzorciumának munkáját a Magyar Nemzeti Kereskedőház (MNKH) koordinálja. A Kereskedőház és a Konzorcium magas hozzáadott értéket képviselő, a magyar vállalkozások exportpiacokra jutását elősegítő szolgáltatásai kiválóan kiegészítik egymást – többek között ez az egyik megállapítása az Európai Bizottság kapcsolattartójának.
A látogatás során távlati célként fogalmazódott meg a tagszervezetekkel való együttműködés további elmélyítése, a partnerek körének bővítése, a hálózat magyar vállalkozásfejlesztési ökoszisztémába történő mélyebb bekapcsolása. A vállalkozások innovációs képességeinek fejlesztése és az ígéretes startupok külpiacra segítése továbbra is kiemelt törekvés, ugyanakkor a startup fókusz mellett a jövőben hangsúlyosabb lesz a nagy fejlődési potenciállal rendelkező vállalkozások növekedéséhez nyújtott támogatás, az ún. scale-up. Ehhez kapcsolódóan a hazai EEN pályázatot is benyújt a scale-up tevékenységekre, így hamarosan ezen a területen is újabb szolgáltatások bevezetése várható.
A bizottsági monitoring ugyanakkor rámutatott, hogy a scale-up folyamat megköveteli a bankok, kockázatitőke-társaságok szélesebb körű bevonását a szolgáltatási rendszerbe, valamint, hogy a vissza nem térítendő források mellett a visszatérítendő forrásoknak is szerepet kell kapniuk, így a jövőben ezekre a tényezőkre nagy hangsúlyt helyezve bővíti tevékenységi körét a hálózat.
EEN és az élelmiszeripar
Magyarországon az élelmiszeripar nemzetgazdasági szempontból kiemelt ágazat, így ennek megfelelően az EEN is nagy figyelmet fordít az FMCG-szektor kis- és közepes vállalkozásaira. A Hálózat a külpiacra lépési tanácsadáson kívül vásárokhoz és kiállításokhoz kapcsolódó, célzott üzletember-találkozókat is szervez, melyeken térítésmentesen vehetnek részt a magyar cégek. Erre legutóbbi példa a lengyelországi Poznańban megrendezésre került Polagra Food kiállítás, melyen hét magyar vállalkozás vett részt. Az eseményen közel kéttucat tárgyalást bonyolítottak le a résztvevők, melynek eredményeként gyümölcsöző nemzetközi kapcsolatokra tettek szert, és hosszú távú megállapodásokat kötöttek. A további lehetőségekről bővebb felvilágosítás az EEN honlapján olvasható.
www.enterpriseeurope.hu
Partnerünk a Magyar Nemzeti Kereskedőház
Kapcsolódó cikkeink
KSH: februárban 1,7 milliárd euró volt a termék-külkereskedelmi többlet
2024. februárban a kivitel volumene 3,4 százalékkal haladta meg, a…
Tovább olvasom >Szingapúrba hogyan jutnak el a magyar élelmiszerek?
Azt, hogy a magyar agrártermékek, élelmiszerek világszínvonalúak, talán már mindannyian…
Tovább olvasom >Magyarország 20 éve az EU-ban: hogyan változott a külkereskedelem?
2004. május 1-én tíz új állam csatlakozott az Európai Unióhoz,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Megjelent a Trade magazin legújabb száma!
A digitális verzió ezúttal is bővített formában jelent meg, és olvasható a levél…
Tovább olvasom >FAO: második hónapja nőttek a globális élelmiszerárak áprilisban havi szinten
Áprilisban már a második egymást követő hónapban nőttek a globális…
Tovább olvasom >Száguldó vonaton a szépségápolás
Az FMCG-szektoron belül a szépségápolás az egyik leggyorsabban fejlődő piac,…
Tovább olvasom >