Európai hálózat segíti a magyar cégek exportját
A világ legnagyobb kis- és középvállalkozásokat támogató üzletfejlesztési hálózata több mint hatvan országban, háromezer szakértő közreműködésével készíti fel a vállalkozásokat a külpiacra lépésre. Az Enterprise Europe Network (EEN) hatékonyságához az Európai Bizottság által szervezett személyes látogatások során megvalósuló nemzetközi tapasztalatcsere és tudásmegosztás is nagyban hozzájárul. A magyar hálózat brüsszeli kapcsolattartója, Erwan Le Guen novemberben látogatást tett Budapesten, melynek apropójából ismertetjük az EEN bővülő szolgáltatásportfólióját.
Az Európai Bizottság által 2008-ban létrehozott, 63 országban működő Enterprise Europe Network vállalkozásfejlesztési hálózat célja az európai kis- és középvállalkozások nemzetközi kapcsolatrendszerének bővítése. Az Enterprise Europe Network hálózata térítésmentesen nyújtott szolgáltatásaival az európai vállalkozások exporttevékenységét serkenti.
Nemzetközi üzleti partnerkereséssel, innovációs együttműködések kialakításával, a technológiatranszfer elősegítésével összekapcsolja a nemzetközi szakértelmet és erőforrásokat a helyi képességekkel, tudással, hogy ezek egymást kiegészítve közös, európai szintű sikerekben realizálódjanak. Ezen túlmenően a vállalkozások fejlődéséhez szükséges hazai és nemzetközi források feltérképezésére is kiemelt hangsúlyt helyez a szervezet.
Szinergiák a magyar exportsikerekért
Az Enterprise Europe Network nyolc tagszervezetből, köztük öt megyei kamarából és két vállalkozásfejlesztési alapítványból álló magyarországi konzorciumának munkáját a Magyar Nemzeti Kereskedőház (MNKH) koordinálja. A Kereskedőház és a Konzorcium magas hozzáadott értéket képviselő, a magyar vállalkozások exportpiacokra jutását elősegítő szolgáltatásai kiválóan kiegészítik egymást – többek között ez az egyik megállapítása az Európai Bizottság kapcsolattartójának.
A látogatás során távlati célként fogalmazódott meg a tagszervezetekkel való együttműködés további elmélyítése, a partnerek körének bővítése, a hálózat magyar vállalkozásfejlesztési ökoszisztémába történő mélyebb bekapcsolása. A vállalkozások innovációs képességeinek fejlesztése és az ígéretes startupok külpiacra segítése továbbra is kiemelt törekvés, ugyanakkor a startup fókusz mellett a jövőben hangsúlyosabb lesz a nagy fejlődési potenciállal rendelkező vállalkozások növekedéséhez nyújtott támogatás, az ún. scale-up. Ehhez kapcsolódóan a hazai EEN pályázatot is benyújt a scale-up tevékenységekre, így hamarosan ezen a területen is újabb szolgáltatások bevezetése várható.
A bizottsági monitoring ugyanakkor rámutatott, hogy a scale-up folyamat megköveteli a bankok, kockázatitőke-társaságok szélesebb körű bevonását a szolgáltatási rendszerbe, valamint, hogy a vissza nem térítendő források mellett a visszatérítendő forrásoknak is szerepet kell kapniuk, így a jövőben ezekre a tényezőkre nagy hangsúlyt helyezve bővíti tevékenységi körét a hálózat.
EEN és az élelmiszeripar
Magyarországon az élelmiszeripar nemzetgazdasági szempontból kiemelt ágazat, így ennek megfelelően az EEN is nagy figyelmet fordít az FMCG-szektor kis- és közepes vállalkozásaira. A Hálózat a külpiacra lépési tanácsadáson kívül vásárokhoz és kiállításokhoz kapcsolódó, célzott üzletember-találkozókat is szervez, melyeken térítésmentesen vehetnek részt a magyar cégek. Erre legutóbbi példa a lengyelországi Poznańban megrendezésre került Polagra Food kiállítás, melyen hét magyar vállalkozás vett részt. Az eseményen közel kéttucat tárgyalást bonyolítottak le a résztvevők, melynek eredményeként gyümölcsöző nemzetközi kapcsolatokra tettek szert, és hosszú távú megállapodásokat kötöttek. A további lehetőségekről bővebb felvilágosítás az EEN honlapján olvasható.
www.enterpriseeurope.hu
Partnerünk a Magyar Nemzeti Kereskedőház
Kapcsolódó cikkeink
Rosszabb a magyar cégek termelékenysége, mint bárhol az unióban
A GKI Gazdaságkutató Zrt. friss elemzése szerint 2010 és 2023…
Tovább olvasom >Novemberben 4,4 százalékos növekedés volt tapasztalható az élelmiszerek exportjában Ausztriában
Tavaly novemberben jóval nagyobb mértékben esett vissza az osztrák export…
Tovább olvasom >GKI elemzés: A gazdasági kiszolgáltatottságról mi magunk is tehetünk
A kormány 2025-ös „repülőrajtjához” szükség lenne az export felfutására (a…
Tovább olvasom >További cikkeink
MBH Bank: A januári inflációs adat után 4,6%-ra emeljük idei inflációs prognózisunkat
A decemberi 4,6%-os év/év alapú áremelkedést követően 2025. januárban 5,5%-kal…
Tovább olvasom >Az ESG fenntarthatóság egyre fontosabb a hazai kkv-k számára
A fenntarthatóság és a vállalatirányítási szempontok (ESG: Environmental, Social, Governance)…
Tovább olvasom >Nem magyar sajátosság a kiugró januári infláció – ekkor fékezhet az áremelkedés
Az év eleji áremelések hatásai egyértelműen megmutatkoznak a legfrissebb inflációs…
Tovább olvasom >