Európai Bíróság: az élelmiszer csomagolása nem utalhat olyan összetevőre, amely nincs a termékben
Alkalmas lehet a fogyasztók megtévesztésére az, ha egy termék csomagolása olyan összetevők jelenlétére utal, amely nem szerepel a termékben, de ez csak az összetevők részletes listájából derül ki – foglalt állást csütörtöki ítéletében a luxembourgi Európai Bíróság.
Az ügy a Teekanne német vállalat „Felix málna-vanília kaland” elnevezésű terméke miatt indult, amelynek csomagolásán málnaszemek és vaníliavirágok láthatóak, a rajta lévő feliratok tanúsága szerint pedig a gyümölcstea csak természetes aromákat tartalmaz, málna-vanília ízesítésű és csak természetes összetevők vannak benne. Két dolog viszont nincs benne: se málna vagy vanília, se málnából vagy vaníliából nyert aroma. Ehelyett tartalmaz hibiszkuszt, almát, édes szederlevelet, narancshéjat, csipkebogyót, vanília ízű természetes aromát, citromhéjat, málna ízű természetes aromát, szedret, epret, áfonyát és feketebodzát.
Az igazságszolgáltatáshoz egy német fogyasztóvédelmi szervezet fordult a szerintük megtévesztő csomagolás miatt.
A bírák arra a megállapításra jutottak, hogy előfordulhat, hogy az összetevők listája – hiába pontos és teljes – nem alkalmas arra, hogy korrigálja a csomagolás által sugalmazott téves vagy bizonytalan benyomást, ezért az ilyet sugalmazó csomagolás alkalmas a fogyasztó megtévesztésére.
Ennek alapján viszont az illetékes tagállami, jelen esetben a német hatóságoknak kell megvizsgálniuk, hogy az adott termék valóban megtéveszti-e a fogyasztókat. Ezzel gyakorlatilag a luxembourgi bírák lefektették az értékelési szempontokat, de a konkrét döntést visszautalták a német bíróságnak. (MTI, Konsiczky Zoltán)
Kapcsolódó cikkeink
Európai Kereskedelem Napja: átalakul a szektor
Huszadik alkalommal rendezték meg az Európai Kereskedelem Napját, amelyen a…
Tovább olvasom >A piaci egyensúly biztosítására törekszik majd az új fogyasztóvédelmi hatóság
A január 1-jén felálló Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH)…
Tovább olvasom >Gerlaki Bence: a kormány minden korosztályban segíti a fogyasztói tudatosság fejlődését
A kormány minden korosztályban segíti a fogyasztói tudatosság fejlődését, de…
Tovább olvasom >További cikkeink
Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Liptai Zsolt lett az év bortermelője
A Magyar Bor Akadémia (MBA) Év Bortermelője Magyarországon 2024 elismerését…
Tovább olvasom >Tippek a bankkártyás csalások elkerülésére az ünnepi forgatagban
A karácsonyi időszak a vásárlás öröméről szól, ám ilyenkor a…
Tovább olvasom >