Európai Bíróság: az élelmiszer csomagolása nem utalhat olyan összetevőre, amely nincs a termékben
Alkalmas lehet a fogyasztók megtévesztésére az, ha egy termék csomagolása olyan összetevők jelenlétére utal, amely nem szerepel a termékben, de ez csak az összetevők részletes listájából derül ki – foglalt állást csütörtöki ítéletében a luxembourgi Európai Bíróság.
Az ügy a Teekanne német vállalat „Felix málna-vanília kaland” elnevezésű terméke miatt indult, amelynek csomagolásán málnaszemek és vaníliavirágok láthatóak, a rajta lévő feliratok tanúsága szerint pedig a gyümölcstea csak természetes aromákat tartalmaz, málna-vanília ízesítésű és csak természetes összetevők vannak benne. Két dolog viszont nincs benne: se málna vagy vanília, se málnából vagy vaníliából nyert aroma. Ehelyett tartalmaz hibiszkuszt, almát, édes szederlevelet, narancshéjat, csipkebogyót, vanília ízű természetes aromát, citromhéjat, málna ízű természetes aromát, szedret, epret, áfonyát és feketebodzát.
Az igazságszolgáltatáshoz egy német fogyasztóvédelmi szervezet fordult a szerintük megtévesztő csomagolás miatt.
A bírák arra a megállapításra jutottak, hogy előfordulhat, hogy az összetevők listája – hiába pontos és teljes – nem alkalmas arra, hogy korrigálja a csomagolás által sugalmazott téves vagy bizonytalan benyomást, ezért az ilyet sugalmazó csomagolás alkalmas a fogyasztó megtévesztésére.
Ennek alapján viszont az illetékes tagállami, jelen esetben a német hatóságoknak kell megvizsgálniuk, hogy az adott termék valóban megtéveszti-e a fogyasztókat. Ezzel gyakorlatilag a luxembourgi bírák lefektették az értékelési szempontokat, de a konkrét döntést visszautalták a német bíróságnak. (MTI, Konsiczky Zoltán)
Kapcsolódó cikkeink
Agrárkamara: nem kérünk az ukrán importból
Az Európai Bizottság határozatlan idejű kedvezményeket javasol Ukrajnának a lejárt…
Tovább olvasom >NKFH: élelmiszer-biztonsági razzia a nyári szezonban, elsősorban a fagylaltozókban és strandbüfékben
A fogyasztók biztonságának védelme érdekében országos ellenőrzést végez a Nemzeti…
Tovább olvasom >Fogyasztóvédelem új alapokon
A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) 2025. január 1-jén…
Tovább olvasom >További cikkeink
Akciók, árak, alternatívák – promóciós helyzetkép a magyar háztartásokban
Turcsán Tünde, a YouGov ügyvezető igazgatója a Promóciók Napja konferencián…
Tovább olvasom >K&H: hiánypótló iránytűt kapnak a befektetők
Elindult a K&H Értékpapír – befektetői hangulatindex, amely heti rendszerességgel…
Tovább olvasom >Fokhagyma az európai piacokon: Miért nem garantál alacsony árakat a bőséges kínai termés?
Bár Kína idén kiemelkedő fokhagymatermést könyvelhet el, az európai fogyasztók…
Tovább olvasom >