Európai Bíróság: az élelmiszer csomagolása nem utalhat olyan összetevőre, amely nincs a termékben
Alkalmas lehet a fogyasztók megtévesztésére az, ha egy termék csomagolása olyan összetevők jelenlétére utal, amely nem szerepel a termékben, de ez csak az összetevők részletes listájából derül ki – foglalt állást csütörtöki ítéletében a luxembourgi Európai Bíróság.
Az ügy a Teekanne német vállalat „Felix málna-vanília kaland” elnevezésű terméke miatt indult, amelynek csomagolásán málnaszemek és vaníliavirágok láthatóak, a rajta lévő feliratok tanúsága szerint pedig a gyümölcstea csak természetes aromákat tartalmaz, málna-vanília ízesítésű és csak természetes összetevők vannak benne. Két dolog viszont nincs benne: se málna vagy vanília, se málnából vagy vaníliából nyert aroma. Ehelyett tartalmaz hibiszkuszt, almát, édes szederlevelet, narancshéjat, csipkebogyót, vanília ízű természetes aromát, citromhéjat, málna ízű természetes aromát, szedret, epret, áfonyát és feketebodzát.
Az igazságszolgáltatáshoz egy német fogyasztóvédelmi szervezet fordult a szerintük megtévesztő csomagolás miatt.
A bírák arra a megállapításra jutottak, hogy előfordulhat, hogy az összetevők listája – hiába pontos és teljes – nem alkalmas arra, hogy korrigálja a csomagolás által sugalmazott téves vagy bizonytalan benyomást, ezért az ilyet sugalmazó csomagolás alkalmas a fogyasztó megtévesztésére.
Ennek alapján viszont az illetékes tagállami, jelen esetben a német hatóságoknak kell megvizsgálniuk, hogy az adott termék valóban megtéveszti-e a fogyasztókat. Ezzel gyakorlatilag a luxembourgi bírák lefektették az értékelési szempontokat, de a konkrét döntést visszautalták a német bíróságnak. (MTI, Konsiczky Zoltán)
Kapcsolódó cikkeink
Több mint 2 milliárd forint bírságot szabott ki a GVH 2023-ba
Mint minden évben, idén is közzétette a Gazdasági Versenyhivatal az…
Tovább olvasom >Elfogadta az Európai Parlament a mesterséges intelligenciáról szóló jogszabályt
Elsöprő többséggel szavazta meg az Európai Parlament a mesterséges intelligenciáról…
Tovább olvasom >A termékcsomagolás csúcsán – A nap képe
Szubjektív értékítéletünk: egy 10-es skálán 28!
Tovább olvasom >További cikkeink
Rekord nyereséget értek el a saját márkák az év első felében az Egyesült Államokban
Új csúcsokat értek el a sajátmárkás termékek 2024 első felében…
Tovább olvasom >Akadálymentesíti csomagolásait a Müller az Egyesült Királyságban
Minden márkás termékének csomagolásán NaviLens kódot helyez el a Müller,…
Tovább olvasom >Friss kutatás: a magyarok közel fele nem használ fényvédő krémet, ráadásul a déli órákban sem kerülik a napfényt
Egy friss, reprezentatív kutatás szerint a magyar lakosság mindössze 8…
Tovább olvasom >