Európa nagyvárosaiban továbbra is alacsony az üzlethelyiségek bérleti díja
New York maradt a világ legdrágább kiskereskedelmi célpiaca, miután a kereskedők a divat fővárosaira fókuszálnak, így nyomva felfelé a bérleti díjakat a legkedveltebb területeken- olvasható a CB Richard Ellis (CBRE) legfrissebb jelentésében.
2011 első negyedévében a korlátozottan rendelkezésre álló prémium üzlethelységek iránti emelkedő kereslet a bérleti díjak növekedéséhez vezetett. Ázsiában a díjak szünet nélkül növekednek a nemzetközi luxus- és „fast fashion” (Benetton, H&M és társaik) márkák terjeszkedése nyomán. A bérleti díjak szárnyalása az amerikai kontinensen lelassult, de pozitív maradt, míg Európában és a Közel-Keleten csak kismértékű drágulás volt tapasztalható az előző negyedévben. A másodlagos piacokon pedig általánosságban lefelé irányuló mozgás figyelhető meg.
A New York-i Fifth Avenue maradt a világ legdrágább bevásárló utcája, évi 14 400 eurós négyzetméterenkénti bérleti díjjal, ami az elmúlt 12 hónapban több mint 10 százalékos növekedést takar. Az előző negyedévhez képest a CBRE globális listája csak kismértékben változott. A kivétel Hong Kong volt: a kínai metropolisz a második helyre jött fel, mint a leggyorsabban növekvő piac, ahol a bérleti díjak 46 százalékkal emelkedtek, miután a kulcsterületnek számító Pedder Street-en számos jelentős bérleti ügyletet kötöttek.
A CBRE által vizsgált piacokon 2011 első negyedévében 1,9 százalékkal, éves szinten 3,8 százalékkal nőttek a bérleti díjak. Ugyanez a mutató Észak- és Dél-Amerikában 6,9 százalékkal lett magasabb, a javuló fogyasztói bizalom és a növekvő foglalkoztatottság következtében. Az ázsiai és csendes-óceáni térségben 11,1 százalékkal került feljebb a bérleti díjszint éves szinten, dacára a tavalyi évre jellemző számos komoly jelentőségű természeti csapásnak (új-zélandi földrengés, ausztrál árvizek, japán földrengés és cunami), amelyek mindeddig csak a közvetlenül érintett piacokra volt korlátozó hatással.
Ezzel szemben az európai és a közel-keleti régióban a díjak csupán 0,5 százalékkal lettek magasabbak, ahogyan a PIIGS-országok (Portugália, Írország, Olaszország, Görögország, Spanyolország) gazdaságai miatt érzett aggodalmak nőttek, és a magas munkanélküliség továbbra is korlátozta a fogyasztói költések növekedését.
„Európa gazdasági fellendülése folytatódik, de annak átlagos mértéke továbbra is alacsony, és a kiskereskedelmi eladások sem nőttek 2011 első negyedében. A fogyasztói bizalom még csökkent is és a hosszú távú átlag alatt van. Az egyes országok között viszont jelentős különbségek vannak, az adott térség gazdasági helyzete alapján.” – mondta Peter Gold, a CBRE határokon átnyúló kiskereskedelemért felelős európai vezetője. „Általánosságban azt mondhatjuk, hogy a kereskedők a piacok széles skáláját célozzák meg, főleg az erős kereslettel bíró Németországban és Lengyelországban. A nagy kihívásokkal bíró helyzetben a prémium lokációkért erős a kereslet a kulcsfontosságú európai nagyvárosokban. Ez vitathatatlanul ideális időpont a terjeszkedésre, mivel a bérleti díjak még alacsonyak” – idézi Peter Goldot a tozsdeforum.hu.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >