Európa legoptimistább fogyasztói között a csehek
Európában az elsők közé tartozik a cseh fogyasztók bizalmi indexe. Az idei első negyedévi rangsorban a németek, britek és csehek egyaránt 97 pontos mutatója mindjárt a 105 ponttal vezető dánok után következik.
A csehek ugyanekkora indexet értek el a negyedik negyedévben is. Ezzel stabilan a 100 pontot jelentő optimizmus kapujában helyezkedik el élelmiszereink egyik fontos exportpiaca. Tavaly is, az idei első két hónap során is 4 százalék jutott Csehországra a külföldön eladott magyar élelmiszerekből. (Matematikailag 0 és 200 közé eshet az index, de a valóságban 30–130 között mozog a vizsgált országokban).
Jelentős javulás
Ami Csehországban az élelmiszer-kiskereskedelem trendjeit illeti, mennyiségét tekintve 3,1 százalékkal nőtt a bolti forgalom az első negyedévben, tavaly január–márciushoz viszonyítva. Mivel ezzel egy időben az átlagárak 1,2 százalékkal csökkentek, érték szempontjából plusz 1,9 százalékot regisztrált a Nielsen.
Jelentős javulás ez, hiszen a mennyiségben mért forgalom 2015 előtt három éven át folyamatosan csökkent.
Rekord és mélypont után
Amikor a Nielsen tizenegy éve világszerte elkezdte mérni a fogyasztói bizalmat, Csehország jól rajtolt. Ugyanis a 2005. évi második mérésnél elért 97 pont után 2006-ban már 100 következett; az eddigi rekord a Beszkidek és az Érchegység között.
Azután jött a globális pénzügyi válság, és a cseh fogyasztók bizalmának mutatója 90 alá került 2008-ban. Mélypontra pedig 2012 negyedik negyedévében jutott, 62 ponttal. Majd tavalyelőtt újra visszament 80 fölé.
Nagyobb lett a vásárlási kedv
Az index három összetevője közül kiemelkedik, hogy a cseh fogyasztók több mint fele, 58 százaléka kisebb-nagyobb mértékben kedvezőnek látja személyes pénzügyi helyzetét a megkérdezést követő tizenkét hónap során. Arányuk 1 százalékponttal nagyobb, mint a negyedik negyedévben.
A munkahelyi kilátásokat is sokan ítélik meg többé-kevésbé jónak; a válaszadók 49 százaléka. Szemben a negyedik negyedévi 53 százalékkal.
Az index harmadik eleménél a kérdés arra vonatkozik, „ha figyelembe veszi jövedelmét, valamint az árakat, a jelenlegi helyzetet kedvezőnek tartja-e, hogy megvásárolja, amit szeretne, és amire szüksége van”.
Itt a csehek 49 százaléka adott pozitív választ. Ez 2 százalékponttal több, mint a negyedik negyedévben.
Európa átlaga felett
Ezek a számok a fogyasztói bizalomról jóval derűlátóbb képet mutatnak, mint általában Európában. Földrészünkön a vizsgált harmincegy ország átlagos fogyasztói bizalmi indexe ugyanis 81 pontról 78-ra csökkent, a legutóbbi két negyedév során.
Az index összetevői közül Európában a személyes pénzügyi helyzetnél a kedvező válaszok átlaga 40 százalék, a vásárlási hajlandóságnál pedig 33, míg a munkahelyi kilátásoknál 27.
Mindhárom első negyedévi mutató kisebb valamelyest a negyedik negyedévhez képest.
Figyelemre méltó eredményt hozott a felmérés következő kérdése: „Gondolja-e ön azt, hogy országa jelenleg gazdasági válságban van?” Igennel válaszolt földrészünk válaszadóinak átlag közel bő kétharmada (68%) az első negyedévben.
Viszont a cseh válaszadók közül a felénél is kevesebb (45%). Ez azonban 12 százalékponttal több, mint a negyedik negyedévben.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Az AgroVIR Kft. felvásárolja a NEXT Farming szoftver magyarországi operációját
Az AgroVIR Kft. 2024. november 13-án 100%-os tulajdonrészt szerzett a…
Tovább olvasom >Új korszak a streamingben: 2,4 millió magyar gamer és a márkák találkozása
A Publicis Groupe Hungary kizárólagos partnerként csatlakozott az inStreamly platformhoz…
Tovább olvasom >Hogyan fognak az európaiak vásárolni az idei ünnepi szezonban?
A ShopFully és az Offerista Group az „Holiday Shopping Study…
Tovább olvasom >