Európa legoptimistább fogyasztói között a csehek

Szerző: trademagazin Dátum: 2016. 07. 21. 09:15

Európában az elsők közé tartozik a cseh fogyasztók bizalmi indexe. Az idei első negyedévi rangsorban a németek, britek és csehek egyaránt 97 pontos mutatója mindjárt a 105 ponttal vezető dánok után következik.

A csehek ugyanekkora indexet értek el a negyedik negyedévben is. Ezzel stabilan a 100 pontot jelentő optimizmus kapujában helyezkedik el élelmiszereink egyik fontos exportpiaca. Tavaly is, az idei első két hónap során is 4 százalék jutott Csehországra a külföldön eladott magyar élelmiszerekből. (Matematikailag 0 és 200 közé eshet az index, de a valóságban 30–130 között mozog a vizsgált országokban).

Jelentős javulás

Ami Csehországban az élelmiszer-kiskereskedelem trendjeit illeti, mennyiségét tekintve 3,1 százalékkal nőtt a bolti forgalom az első negyedévben, tavaly január–márciushoz viszonyítva. Mivel ezzel egy időben az átlagárak 1,2 százalékkal csökkentek, érték szempontjából plusz 1,9 százalékot regisztrált a Nielsen.

Jelentős javulás ez, hiszen a mennyiségben mért forgalom 2015 előtt három éven át folyamatosan csökkent.

Rekord és mélypont után

Amikor a Nielsen tizenegy éve világszerte elkezdte mérni a fogyasztói bizalmat, Csehország jól rajtolt. Ugyanis a 2005. évi második mérésnél elért 97 pont után 2006-ban már 100 következett; az eddigi rekord a Beszkidek és az Érchegység között.

Azután jött a globális pénzügyi válság, és a cseh fogyasztók bizalmának mutatója 90 alá került 2008-ban. Mélypontra pedig 2012 negyedik negyedévében jutott, 62 ponttal. Majd tavalyelőtt újra visszament 80 fölé.

Nagyobb lett a vásárlási kedv

Az index három összetevője közül kiemelkedik, hogy a cseh fogyasztók több mint fele, 58 százaléka kisebb-nagyobb mértékben kedvezőnek látja személyes pénzügyi helyzetét a megkérdezést követő tizenkét hónap során. Arányuk 1 százalékponttal nagyobb, mint a negyedik negyedévben.

A munkahelyi kilátásokat is sokan ítélik meg többé-kevésbé jónak; a válaszadók 49 százaléka. Szemben a negyedik negyedévi 53 százalékkal.

Az index harmadik eleménél a kérdés arra vonatkozik, „ha figyelembe veszi jövedelmét, valamint az árakat, a jelenlegi helyzetet kedvezőnek tartja-e, hogy megvásárolja, amit szeretne, és amire szüksége van”.

Itt a csehek 49 százaléka adott pozitív választ. Ez 2 százalékponttal több, mint a negyedik negyedévben.

Európa átlaga felett

Ezek a számok a fogyasztói bizalomról jóval derűlátóbb képet mutatnak, mint általában Európában. Földrészünkön a vizsgált harmincegy ország átlagos fogyasztói bizalmi indexe ugyanis 81 pontról 78-ra csökkent, a legutóbbi két negyedév során.

Az index összetevői közül Európában a személyes pénzügyi helyzetnél a kedvező válaszok átlaga 40 százalék, a vásárlási hajlandóságnál pedig 33, míg a munkahelyi kilátásoknál 27.

Mindhárom első negyedévi mutató kisebb valamelyest a negyedik negyedévhez képest.

Figyelemre méltó eredményt hozott a felmérés következő kérdése: „Gondolja-e ön azt, hogy országa jelenleg gazdasági válságban van?” Igennel válaszolt földrészünk válaszadóinak átlag közel bő kétharmada (68%) az első negyedévben.

Viszont a cseh válaszadók közül a felénél is kevesebb (45%). Ez azonban 12 százalékponttal több, mint a negyedik negyedévben.

Kapcsolódó cikkeink