Európa kormányai adókkal küzdenek az elhízás ellen
Romániában a gyorséttermi ételeket, Dániában a csokoládé fogyasztást, Spanyolországban a mesterséges telítetlen zsírsavakat igyekszik a kormány különféle eszközökkel visszaszorítani, és az egészséges táplálkozás felé terelni a lakosságot.
A spanyolok a mesterséges telítetlen zsírsavak túlzott használatát szeretnék beszüntetni, a dánok hamarosan az édességekre vetnek ki különadót, míg a román egészségügyi miniszter, Cseke Attila azt szeretné elérni, ha minden egészségtelen ételt megadóztatnának. Táplálkozási szakértők szerint a románok negyede túlsúlyosnak számít, ezért a kormány már márciusban bevezetné az új adót. Az ebből befolyt bevételeket egészségügyi programok finanszírozására és infrastruktúra fejlesztésre fordítanák.Az adót a gyorséttermekkel fizettetnék meg, például a McDonalds-szal, vagy a KFC-vel. Ha bevezetik, az első ilyen típusú forgalmi adó lesz a világon. Tajvan egyébként szintén hasonló sarcoltatáson gondolkodik idén.
Németországban szintén több képviselő igyekszik törvényi úton tenni valamit az elhízottság, és egészségetelen életmód ellen. A Zöld Párt például betiltaná az édességek kifejezetten gyerekeket célzó reklámozását.
Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) adatai szerint a nyolcvanas évek óta számos európai országban megháromszorozódott az elhízás gyakorisága, különösen a gyermekek körében. Éveken keresztül a németek vezették az elhízottak listáját Európában, de a britek, és a görögök is a nagyok felé tendálnak.
A kormányok azonban csak most kezdik el komolyan venni az elhízottság problémáját. Dániában korábban már bevezettek egy adót a szénsavas üditőitalokra, most azonban az édességekre is kiterjesztenék azt, amitől 1,5 milliárd dán korona bevételt remélnek évente.
Sokan kételkednek az ilyen intézkedések hatásosságában. A cigarettára és alkoholtermékekre kivetett adó sem riaszt el ugyanis sokakat a fogyasztásuktól – írja a penzcentrum.hu.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Fél év alatt 100 millió forint felajánlást tettek karitatív célokra a fogyasztók a kötelező visszaváltási rendszer révén
A hat hónapja kezdődött és a mindennapok szerves részévé vált…
Tovább olvasom >