Európa keleti felén növekednek a karácsonyi kiadások
Karácsonyra az európaiak várhatóan csökkentik kiadásaikat a válság közepette, és előnyben részesítik a hasznos, tartós, olcsóbb – akár használt – termékeket – derül ki a Deloitte tanácsadó iroda felméréséből.
A fogyasztók azonban nem fogják annyira meghúzni a nadrágszíjat, mint 2008 végén: az ajándékokra, az otthoni ünnepi ételekre és a vendéglőkre szánt összeg idén 3,8 százalékkal csökken – tavaly 6 százalékkal volt kevesebb.
Érdekes módon Nyugat-Európa jóval takarékoskodóbb, mint a földrész keleti fertálya: 6,3 százalékkal csökkenti ünnepi kiadásait, a keleti rész viszont 0,7 százalékkal még növeli is azokat. Különösen a válság által erőteljesebben sújtott nyugati országokban várható jelentős változás: Spanyolországban 9,1 százalékkal, Nagy-Britanniában 17,4 százalékkal, Írországban pedig nem kevesebb mint 22,4 százalékkal fognak kevesebbet költeni az ünneplők, mint tavaly.
Az európaiak fejenként átlag 700 eurót (mintegy 190 ezer forintot) fognak kiadni az ünnepek alkalmából. Nyugaton kevesebb ajándékot adnak majd, de kissé drágábbakat. Keleten általában bőkezűbbek lesznek az emberek, valamivel több meglepetést vásárolnak szeretteiknek.
A megkérdezettek kétharmada készül ünnepi kiadásainak csökkentésére a válság miatt, noha 80 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy nem tart munkahelyének elvesztésétől.
A felmérés 18 országban 17 567 – 18 éves és idősebb – személy kikérdezésével készült szeptemberben és októberben.
A kereskedőknek igényes vevőkre kell számítaniuk, akik az árat fontosnak tartják és az internet révén tájékozottabbak a termékek előnyeit és hátrányait illetően.
Az élelmiszerek terén a kereskedelmi láncok bevezetett márkás termékei lesznek a legkeresettebbek – így volt ez az év során is – közli a felmérés eredményét a privatbankar.hu.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A technológiai fejlődés és az üzleti utazások
Az International Workplace Group (IWG) – a hibrid munkamegoldások piacának…
Tovább olvasom >K&H: ajándékot, de mit és melyik boltból?
A karácsonyi ajándékozás során a fiatalok körében a ruhák vannak…
Tovább olvasom >Gyümölcslékoncentrátum-gyártót vásárolt az Eckes-Granini Németországban
Európa egyik vezető gyümölcslégyártója, az Eckes-Granini megvásárolta Németországban a gyümölcsital-koncentrátumok…
Tovább olvasom >