Éttermi rendszerek

Szerző: trademagazin Dátum: 2008. 12. 16. 08:00

A pincér felveszi a rendelést, majd a konyha helyett a számítógéphez siet, és az érintőképernyő segítségével rögzíti a vendégek kívánságait. Az is lehet, hogy már az asztalnál egy kézi számítógéppel jelenik meg, így az adatok azonnal a gépbe kerülnek. A jelenség már ma is gyakori, holnap viszont általános munkafolyamat lesz a hazai vendéglátásban. De mi mindent is tudnak a számítógépes éttermi rendszerek?Ma valószínűleg alig akad olyan étterem Magyarországon, amelyik ne használna valamilyen számítógépes elszámoltató rendszert – legyen szó akár excel táblázatról vagy professzionális megoldásokról. Nincs olyan messze az idő, amikor minden vendéglátóegység rendelkezik számítógépes éttermi rendszerrel – summázza a piaci folyamatokat Papp Zoltán, a Com-Passz Kft. ügyvezetője.
Mind több helyen ismerik fel e rendszerek előnyeit, szükségességét, így egy-egy új vendéglátóhely megnyitásakor a tulajdonosok már az induláskor számítanak a számítástechnika segítségére – teszi hozzá Bagdi Sándor, az UCS Magyarország Kft. ügyvezetője –, ám szerinte a teljes piacot tekintve a vendéglátók csak kis százaléka használ elszámoltató informatikai rendszert. – Néhány évvel ezelőtt még csak az érintőképernyős rendelés-nyilvántartás és számlázás számított újdonságnak, manapság viszont már inkább a mobil kézi eszközök hódítanak a piacon. Ezek segítségével napközben az asztal mellől közvetlenül adhatja le a rendelést a pincér a bárba és a konyhába, éjszaka pedig az eszköz a standolást segíti adatgyűjtőként.
A tulajdonosok különbözőképpen állnak a számítógépes rendszerek használatához, de a legtöbben pozitívan értékelik, miután megismerték. Az érintettek átlátják, hogy ezek a rendszerek sokban megkönnyítik munkájukat – véli Sasvári Gyula is, a Dreamcreator Stúdió Bt. cégvezetője, aki ugyancsak a tenyérszámítógépek (PDA-k) népszerűségének növekedését prognosztizálja. Többek között azért is, mert áruk gyors csökkenésével ezek egyre könnyebben elérhetővé válnak a vendéglátósok számára.
Karácsony Csaba, a Kamex ügyvezetője kiemelte – az étterem-tulajdonosok egyre nagyobb hányada ismeri fel a tényt, hogy az elszámoltató rendszer nemcsak a vendég kiszolgálását gyorsítja meg, hanem az étterem adminisztrációs munkáit is megkönnyíti. Érdekes, hogy ezen belül nagyon különböző dolgokban látják e rendszerek hasznát – így ezeket mindenki saját szája íze szerint értelmezi és állítja be. Bár az érintőképernyők, mobil adatgyűjtők és a receptnyomtatók árai szerinte is csökkennek, de az új eszközök még mindig viszonylag drágák, illetve a szervizelés sem annyira rugalmas, mint mondjuk egy személyi számítógép esetében. Mindemellett a régebbi fejlesztésű karakteres képernyőt és billentyűzetet használó rendszerek egyértelműen a végüket járják.
A szakember rávilágított arra a tényre is, hogy a különböző vendéglátástípusok informatikai igénye is merőben eltérő, ezzel számolni kell például a „menüztetésre” való átálláskor vagy felsőbb kategóriába „lépéskor”.

Változásokra reagálva
Specializálódásra építi tevékenységét a Hotel Informatika Kft. ügyvezetője is. Mérő István elmondása szerint a magasan pozicionált, nagyobb forgalmú üzletek tulajdonosai elfogadták a tényt, hogy vendégkörük nem kedveli a kézzel „rajzolt” számlát vagy a pénztárgép által kinyomtatott egysoros nyugtát. Speciális célcsoportot jelentenek a gyorséttermek is: az irodaházak nagy forgalmú büféiben vagy a divatos franchise üzletekben közös a gyors nyugtaadás és a pontos elszámolás iránti igény. Elképzelése szerint a következő években a hazai piac „leutánozza” az európai mintát, elsősorban a német és osztrák piacot.
Hasonlóan látja a helyzetet Szabó Dávid, a Szintézis Informatikai Zrt. vezetője is. Meglátása szerint a területen töretlen marad a fejlődés. Arra számít, hogy pályázati lehetőségeknek köszönhetően már rövid távon a legtöbb étteremben elterjed a rendszer, aminek használata már nem egyszerűen előnyt jelent, hanem alkalmazkodást a vendégek és a kollégák elvárásaihoz. A vendégek is megszokják, hogy nem címszavakban egy fecnire írják fel a fogyasztásukat, hanem az igényesen, logóval ellátott bizonylatot kinyomtatva láthatják. Figyelemre méltó tendencia az is, hogy az étterem-tulajdonosok már a pénztárgép használatát is ki akarják váltani a rendszerrel, tehát egyre többen már az APEH-engedélyes éttermi szoftvereket keresik.
Soltész Nagy Viktor, az Enterprise System marketingmenedzsere a piac fejlődésének konkrét lépcsőfokait is megfogalmazza: három éve még a TFT monitorok is ritkaságszámba mentek, ma pedig elterjedtek az érintőképernyős képernyők, infocenterek, POS-terminálok, övnyomtatók, mobil eszközök. Magyarország ma technikai felszereltségben nem marad el a világtól, és a szoftverek fejlesztése terén sem kell szégyenkeznünk.

PDA-któl a robotpincérek felé
A rövid távú változások előszelét már érezzük, mert láthatjuk a palmtopok, PDA-k, illetve más mobil eszközök megjelenését az autós vendéglátóüzletekben, és az érintőképernyő is egyre gyakoribb egy kávézóban, sörözőben vagy pizzériában. Középtávon számolhatunk az asztalra kihelyezett automatizált eszközökkel, de erre egyelőre még nem vagyunk felkészülve, és feltehetően később is csak bizonyos közönséget megcélzó helyeken tudja majd megvetni a lábát. Majd végül megjelennek a robotpincérek is – Japánban már működnek ilyenek.
Mérő István egyelőre a közeljövőre tekint, úgy véli, a következő három évben a legfontosabb változások a mobil pincérterminálok terén várhatók. Az igény már itthon is jó ideje létezik, hogy kézi számítógéppel vegye fel a felszolgáló a rendelést, és azonnal továbbítsa a konyhára, illetve a söntésbe. Egyre többen ismerik fel, hogy a drágább, de megbízható célgép ezen a területen is behozza az árát.
A Hotel Informatika tavaly vezetett be egy rádiós vendéghívó rendszert, amely önkiszolgáló üzletekben hivatott a vendég tálcáján halk csipogással jelezni, hogy kész a frissen készült étele.
Léteznek már olyan áruforgalmi rendszerek (a világ az angol terminológiát használja: Food and Beverage Management Systems), amelyek a legkisebb üzletek számára teszik elérhetővé azokat az eszközöket és információkat, amelyek eddig csak a multinacionális cégek számára voltak elérhetők. Csak néhány példa az ezek által nyújtott lehetőségekből: italstandolás mérleggel, megrendelések automatikus küldése interneten keresztül, automatikus szállítói árfrissítés interneten keresztül(!), a beszállítói szerződéses árak folyamatos figyelése, túlszámlázás megakadályozása, speciális kontrolling funkciók, üzletelemzések.

A hazai piac igényei
A magyar piac természetesen nagyon árérzékeny. Mit is kívánhat a hazai vendéglátós: jó minőségű, könnyen kezelhető szoftvereket – olcsón. Papp Zoltán így fogalmaz: A legtöbb felhasználó olyan szoftvert szeretne, amelyik minden tekintetben illeszkedik üzlete ügyviteli rendjéhez, továbbá hiba és ráfordítás nélkül működik – úgy száz évig. Ez sokszor nem is olyan könnyű feladat, mivel kis hazánkban sok paraméternek kell megfelelni, és erre olykor elég különös ötletek születnek. Szerencsére mind szélesebb szakmai réteg áldoz a „különlegességekre” is: egyre többen vezetnek be valamilyen törzsvendégkártyát vagy feltöltőkártyát, és több étteremben megjelent a szigorú gépi italstandolás, amelynek ára még borsos, de gyorsan megtérül.
A partnerek magától értetődően – és logikusan – a megbízható és könnyen használható termékeket és szoftvereket részesítik előnyben – erősíti meg a fenti érvelést Szabó Dávid, és pontosítja is a lényeget: a legfontosabb a felhasználóbarát működés, ami az érintőképernyő használatát már lassan elengedhetetlenné teszi, valamint a rugalmasság, könnyű testreszabhatóság, a gyorsaság. Ezzel együtt a szolgáltatótól is elvárják az alkalmazkodást, így a cég folyamatosan egészíti ki rendszereit új funkciókkal az ügyfelek észrevételei alapján.
A Dreamcreator is partnerei árérzékenységére reagált – emeli ki Sasvári Gyula –, és kisebb és közepes éttermek tulajdonosainak most már nem csak szoftvereket kínálnak, de olyan pénzügyi szolgáltatásokat is, amelyek egyszerűbbé teszik a rendszerek beszerzését. Ilyen például a tartós bérlet.

Lízingelt korszerűség
A lízing szerepének növekedését a közeljövőben Mérő István is kiemeli. Szerinte a piacon nagyon markánsan két igény különböztethető meg. Az egyik csoport a legolcsóbb megoldást keresi, és nem is igazán érdekli, hogy mit kap a pénzéért. A másik a problémáit megfogalmazó, megoldásokat elváró, igényesebb csoport, többnyire hajlandó áldozni arra, hogy a következő 7-10 évre egy korszerű eszközzel segítse a dolgozói és a saját munkáját is.
Soltész Nagy Viktor az eszközök oldaláról fogalmazza meg az általános igényeket. Úgy látja, leginkább érintőképernyős terminál, blokknyomtató, mágneskártya és mobil megoldások után érdeklődnek a vendéglátósok. Szoftver tekintetében a teljes raktárkezelés, számlázás, gyors használat és leegyszerűsödő ellenőrzésre van igény. Fontos, hogy statisztikákat és forgalomnövelő tényezőket kezeljen a szoftver: akciókat, törzsvendégeket, pontkártyát, kedvezményeket.
Karácsony Csaba a külföldi megközelítést állítja szembe a hazai attitűddel:
– Az Ausztriában elterjedt „mamut rendszerek”, amelyek kapcsolódnak az összes hűtőhöz, kávégéphez, sörcsapolóhoz és kis túlzással a vendég tüsszentését is jelzik, vagy a kis, kétujjnyi vastag, antennás olasz rendelésfelvevők használatával, kedveltségével ellentétben a magyar út egészen sajátságos. Sokkal inkább az extráktól mentes, kevés speciális hardvereszközt használó, egyszerűbb és nem utolsósorban a gyorsabban megtérülő rendszerek irányába fejlődik.

„Közeljelen” és közeljövő
A világban már elterjedt különleges technikai újdonságokat naprakészen ismerik a hazai szolgáltatók. A legújabb szoftverekkel és hardverekkel itthon itt-ott már találkozhatunk, de térnyerésük a magyar gasztronómiában biztosan nem a következő egy-két évben várható. Megkérdezett partnereink érdekességképpen megemlítették az asztalnál történő érintőképernyős rendelést, a konyhai nyomtató helyett konyhai kijelzők használatát, a vendégasztalba épített sörcsapot. Létezik már a standolást egyszerűsítő italmérleg, PDA-val történő leltározás, rendelés vagy bevételezés, vagy éppen diszkókban, rendezvényeken chipes karszalag a vendégeken – sőt, olvastunk már extrémebb megoldásról is: bőr alá ültetett törzsvendégchipről.
És ami a jelen és a jövő határa: a gyorséttermek autós drive-jain egy, a HyperActive Technologies által kifejlesztett rendszer például megszámlálja az érkező autókat, s a korábbi fogyasztások tapasztalatai alapján (például napszak) kijelzi a konyhán, hogy ott mivel kell készen állni, mire érkezik a vendég. Talán ezt hívják felpörgetett értékesítésnek!?
I. T.

Kapcsolódó cikkeink