Északnyugaton vesztett leginkább a kis bolt
Jelentősen, mintegy 5 százalékkal csökkent tavaly az általános élelmiszerboltok száma hazánkban az egy évvel korábbihoz képest, állapította meg Szalóky Tóth Judit, a Nielsen piackutató vállalat igazgatója február 13-i sajtótájékoztatóján. Így 2006 végére az ilyen profilú boltok száma 22 ezer alá csökkent, amelynek hátterében közel 1200 kis bolt megszűnése áll.A boltszám az ország északnyugati régiójában csökkent az átlagot leginkább meghaladó mértékben, 8 százalékkal. A fővárost és Pest megyét magában foglaló központi régió mutatója mínusz 7 százalék. Északkeleten és délnyugaton 4-4 százalékkal kevesebb lett az élelmiszerüzlet, míg a délkeleten megszűnt 30 egység mindössze 1 százalékot jelent. A Nielsen Cenzus felmérésének legfrissebb eredményeiből kiderül továbbá, hogy a két legfontosabb kereskedelmi csatorna, a hipermarket és a hazai tulajdonú lánc egyaránt növelte részesedését, náluk is jobban azonban a diszkontkategória. A független kis boltok már csupán 14 százalékos súlyt képviselnek.
Szalóky Tóth Judit a számokhoz hozzátette, hogy a diszkont terjeszkedésének 2005-ben tapasztalt nagy irama tavaly alábbhagyott. A tavalyelőtt nyílt 48 új üzlet után 2006-ban 32-vel bővült a Lidl, Penny Market, Plus és Profi együttesen 464 egységből álló hálózata. A fejlődés motorja továbbra is a Lidl, amely 2004. évi piacra lépése óta 68 egységből álló hálózatot alakított ki, és folytatja az expanziót.
2500 négyzetméter feletti eladóterű hipermarketekből a tavaly év végén 109 működött, míg szupermarketből 374-et regisztráltak. n
A Nielsen által felmért élelmiszerek kiskereskedelmi forgalmának megoszlása, bolttípusok szerint. Százalékban
Bolttípus 2005 2006
Hipermarket 28 29
Szupermarket 10 10
Diszkont 16 18
Hazai tulajdonban lévő lánc 29 30
Önálló kis bolt 17 14
Forrás: Nielsen
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Megjelent a Trade magazin 2024/12-2025/1. száma
A digitális verzió ezúttal is bővített formában, 192 oldalon jelent meg. Alább, a levél alján…
Tovább olvasom >Visszafogott év után erős az ünnepi szezon
Az online vásárlók 74%-a, mintegy 3,1 millió fő készül az…
Tovább olvasom >Régiók harca: ezek a legnépszerűbb ételek a magyarok szerint
Mexikói ételekből az országos átlag ötszöröse fogy Debrecenben, míg Szeged…
Tovább olvasom >