És jött a doktor…
Ha az élelmiszereknek létezne a Maslow-piramishoz hasonló logikájú osztályozása, abban a funkcionális termékek egyre inkább az alapszintekhez közelednének, hiszen fogyasztási preferenciáinkban egyre meghatározóbb szempont az egészség és a wellbeing.
A cikk a Trade magazin 2024/8-9. lapszámában olvasható.
Az ENSZ Élelmezési és Mezőgazdasági Szervezetének (FAO) meghatározása szerint funkcionálisnak azokat az élelmiszereket nevezzük, amelyek az alapvető táplálkozáson túlmutatva konkrét egészségügyi előnyöket is biztosítanak, ideértve a betegségek megelőzését és kezelését is – tehát tágabb értelemben véve számtalan modern termékről beszélünk.
Ugyanakkor az élelmiszeriparon belül sokan szűkebben értelmezik a kategóriát, ők funkcionálisnak azokat az élelmiszereket tartják, amelyeket egészséggel kapcsolatos előnyöket biztosító tápanyagokkal dúsítanak – elsősorban aminosavakkal, vitaminokkal, ásványi anyagokkal, fehérjékkel, zsírsavakkal, pre- és probiotikumokkal.
Az utóbbi kategória előnye, hogy legalább mérhető: ezeknek az ételeknek és italoknak a globális piaca 2023-ban 333,34 milliárd USD volt, és 2032-re az előrejelzések szerint 793,6 milliárdig nőni fog, ami több mint 10%-os átlagos emelkedést jelent. A funkcionális élelmiszerek és italok piacán 2023-ban 39,25%-os részesedéssel az ázsiai és csendes-óceáni térség dominált.
Az emberek az élelmiszertől egyre inkább egészségük megőrzését, egyes esetekben gyógyulásukat is várják, amire nemcsak az ipar, de a politika is reagál: az amerikai kormány például nemrégiben kidolgozta az Élelmiszer mint orvosság projektjét.
Az átlagéletkor – várhatóan még tovább is gyorsuló – növekedése is rádöbbent, hogy nem mindegy, hogyan éljük meg az akár évtizedekkel is meghosszabbodó életünket. Jó közérzetre vágyunk, egészségesen szeretnénk megöregedni, amit eszünk, attól megköveteljük, hogy javítsa immunitásunkat és bélrendszerünk egészségét, és mindezt minél természetesebb összetevőkkel biztosítsa.
A better-for-you filozófia ennek megfelelően a globális piacokat is egyre inkább meghatározza, hiszen a fogyasztók ma már szinte el is várják, hogy az általuk vásárolt termékek alapvetően rendelkezzenek funkcionális tulajdonságokkal. És ha azok csomagolásán azt olvassák, hogy ott van bennük a hozzáadott fehérje, rost, vitamin, kollagén vagy más „nélkülözhetetlen” elem, többet is hajlandóak fizetni érte.
A statisztikák szerint globálisan a fogyasztók háromnegyede hosszú távon gondolkodva közelíti meg az egészségmegőrzés kérdését, ők a bélrendszer egészségét és az emésztést a három legfontosabb egészségügyi terület között említik meg. A bélrendszer, illetve a teljes test egészsége közötti összefüggést egyre több kutatás eredménye is bizonyítja, a jól működő bélmikrobiomnak az emésztés egészségén túlmutató előnyei is lehetnek, és támogathatja az agy egészségét, a hangulatot, az alvást, csökkentheti a betegségek kialakulásának kockázatát.
A probiotikumok – köztük az erjesztett ételek és italok – korábban is vezető helyet foglaltak el a bélbarát élelmiszerek listáján, ám a rostban gazdag prebiotikumok ugyanolyan fontosak az egészséges mikrobiom fenntartásában, a szakemberek szerint 2024–25-ben a prebiotikumtartalmúak lesznek a funkcionális termékek területének új sztárjai.
A másik meghatározó trend a kategóriában a termékek fehérjetartalmának növelése, ami már nemcsak a wellness orientált vásárlók számára fontos kérdés. A növényi alapú összetevők és a növényi kivonatok nemcsak a fehérje-, de a nagyobb vitamin- és ásványianyag-tartalom igény kielégítésére is kiváló megoldást jelentenek.
A növényi alapú összevőket, akárcsak a cukortartalom csökkentését, persze nem mindig könnyű elfogadtatni a fogyasztókkal – a termékfejlesztők számára nagy kihívás, hogy látszólag egymásnak ellentmondó követelményeknek feleljenek meg anélkül, hogy feláldoznák az ízt vagy eltérnének a megszokott textúráktól.
A gyártók olyan új funkcionális termékkínálatot próbálnak létrehozni, amelynek izgalmas formátumai, ízei és színei minden korosztály számára vonzóak, és igazodnak mindennapi életmódjukhoz, kielégítik egészségüket és jóllétüket érintő igényeiket. //
Kell a fehérje!
Az elmúlt években a funkcionális élelmiszerek területén több trend is kirajzolódott. A fehérjebevitel egyre nagyobb népszerűségnek örvend, a fogyasztók a fehérjét egyre inkább az egészséges táplálkozás szinonimájaként értelmezik, és három fő formában – porok, italok és szeletek – jutnak hozzá.
Az európai piac az elmúlt időszakban jelentős növekedést mutatott, különösen az egészséges nassolnivalók, ezen belül is a fehérjeszeletek terén. Változnak a fogyasztói igények: nemcsak a teljesítményfokozás miatt keresik ezeket a termékeket, hanem az egészségesebb étkezési szokások kialakítása érdekében is. A fehérjeszeletek terén a „clean” és „healthy” összetevőket előnyben részesítő trendek dominálnak, bár a vásárlók továbbra is a jó ízű és alacsony cukortartalmú termékeket részesítik előnyben. Cégcsoportunk jelenleg egy valódi csokoládéval bevont, töltött, úgynevezett multilayer, azaz többrétegű fehérjeszeletet fejleszt – ez a termék döntően határozza majd meg a BioTechUSA elkövetkezendő éveit. //
Fontos a jó árképzés
Egyértelmű a funkcionális élelmiszerek kategóriájának folyamatos felértékelődése – hazai és nemzetközi szinten egyaránt. A vásárlók egyre tudatosabbak, és a tudatosságuk komplex igényeket támaszt. Ma már nem pusztán azt várják, hogy egy termék „csak” vegán vagy „csak rostban gazdag” legyen, hanem azt, hogy egyszerre legyen fenntartható és tápanyagban gazdag.
A tudatosság, az infláció hatására, pénzügyi tudatosságot is jelent a fogyasztók részéről. Mi úgy döntöttünk, hogy amíg erre lehetőségünk van, az árakat a megszokotthoz közel tartjuk, hogy az elkötelezett vásárlóinknak ne kelljen lemondaniuk az évek óta megszokott, megszeretett termékekről.
A vegán, rostban gazdag és hozzáadott cukrot nem tartalmazó termékeink népszerűsége kiugró, de a párhuzamos mentességet kiszolgáló vegán csokis szeleteink és szaloncukraink is nagyon népszerűek. //
Erősödik a verseny
Az elmúlt másfél évben a funkcionális élelmiszerek területén a legnagyobb trendek közé tartozik a természetes összetevők iránt fokozódó kereslet, a rostban gazdag termékek népszerűsége, valamint a vitaminokkal és ásványi anyagokkal dúsított termékek növekedése. Továbbra is népszerűek a proteinnel dúsított termékek, amelyek többfajta kiszerelésben és ízesítésben is elérhetőek.
A funkcionális termékek fogyasztása évről évre nő. Növekszik a kategória, több fogyasztó próbálja ki ezeket a termékeket, így több terméket lehet értékesíteni. Azonban a piacon számos új termék és márka jelenik meg ebben a kategóriában, ami jelentősen növeli a versenyt. A vásárlók keresik a legjobb minőségű termékeket, versenyképes áron, trendi ízekben.
Az elmúlt időszakban számos új gluténmentes és sportterméket vezettünk be. Köztük a gluténmentes rudikat és új ízesítésű sport és gluténmentes kásákat. Összességében ezek a termékek jelentős növekedést és elégedettséget hoztak. //
Népszerűsödő high protein diéták
Vállalatunk célja, hogy a jól megszokott és a fogyasztók által közkedvelt termékek mellett minél több új és innovatív termék is a portfóliónk részét képezze. Ennek eredményeként született meg többek között a saját márkás high protein tejberizsünk, amely sokak kedvenc termékét ruházza fel olyan tulajdonságokkal, aminek eredményeként a szigorúbb diétát követő vásárlóink étkezésébe is jó eséllyel helyet kaphat.
A high protein diéták az utóbbi években egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek, ami többek között annak köszönhető, hogy a magas fehérjetartalmú ételek és italok elfogyasztása növeli a teltségérzetet, edzés esetén hozzájárul az izomtömeg növeléséhez, azt követően pedig segít a regenerációban. A termékről a magas fehérjetartalom mellett elmondható, hogy zsírszegény, hozzáadott cukrot sem tartalmaz, és több ízesítésben (klasszikus, vanília, csokoládé és csokoládé banán együttese) is megvásárolható. Büszkék vagyunk arra, hogy termékünkkel idén elnyertük az Inno d’Or – Év Innovációja 2024 díjat. //
Kapcsolódó cikkeink
Megvannak az Év Kereskedője 2024 nyertesei
A Trade magazin idén már 10. alkalommal hívta versenyezni a…
Tovább olvasom >Áttörést ért el a DairyX a tejmentes kazein előállításával
Jelentős előrelépést tett az izraeli DairyX Foods start-up a tejmentes…
Tovább olvasom >Íz és minőség nélkül nem maradnak versenyben a növényi alapú márkák
Ian Hepburn, a Flora Food Group marketingigazgatója figyelmeztetett: a növényi…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >