Értékben stabil maradt az élelmiszer-eladás
Stabil maradt a kiskereskedelem bevétele a Nielsen által folyamatosan mért kilencven élelmiszer-kategória értékesítéséből a 2012. december–2013. május közötti féléves időszak során, az előző hasonló periódushoz viszonyítva. Fél év alatt a forgalom változatlanul mintegy 660 milliárd forintot ért el. Mennyiség szempontjából 3 százalékkal kevesebbet adtak el a boltok, mint egy évvel korábban. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen Kiskereskedelmi Indexe.
Értéket tekintve legalább 3 százalékos növekedést ért el többek között az ásványvíz, táblás csokoládé, édes keksz, ostyaszelet, vodka és liszt.
A Nielsen által mért 90 élelmiszer-kategória – értékben mért – kiskereskedelmi forgalmából a bolttípusok piaci részesedése (százalékban)
Bolttípus |
2011. december–2012. május |
2012. december–2013. május |
2500 nm felett | 30 | 30 |
401–2500 nm | 36 | 36 |
201–400 nm | 8 | 8 |
51–200 nm | 17 | 17 |
50 nm és kisebb | 9 | 9 |
Forrás:
Melisek Eszter, a Nielsen ügyfélkapcsolati igazgatója figyelemre méltónak tartja, hogy mind az öt Nielsen-régió kiskereskedelmi forgalma élelmiszerből lényegében stabil maradt, legutóbb december–május között.
A Nielsen által mért 90 élelmiszer-kategória – értékben mért – kiskereskedelmi forgalmából
a régiók piaci részesedése (százalékban)
Régió |
2011.
|
2012. december–
|
Részarány
|
Centrális (Bp. és Pest megye) | 34 | 34 | 28 |
Északnyugat | 19 | 19 | 18 |
Délnyugat | 12 | 12 | 13 |
Északkelet | 20 | 20 | 24 |
Délkelet | 15 | 15 | 17 |
Forrás:
Megjegyzés:
Az északnyugati Nielsen-régiót Fejér, Győr-Moson-Sopron,
Komárom-Esztergom, Vas és Veszprém megye alkotja.
Északkelet: Borsod-Abaúj-Zemplén, Hajdú-Bihar, Heves,
Nógrád, Szabolcs-Szatmár-Bereg.
Délkelet: Bács-Kiskun, Békés, Csongrád és Jász-Nagykun-
Szolnok.
Délnyugat: Baranya, Somogy, Tolna és Zala.
Az ország lakosságának 28 százaléka él a Budapestet és Pest megyét magában foglaló centrális régióban, amelyre az élelmiszerek értékben mért kiskereskedelmi forgalmából a legutóbb december–májusi adatok szerint 34 százalék jut. Ezt az átlagot felülmúlja például a sajt, ásványvíz és gyümölcslé 37-40 százalékos piaci részaránya.
Északnyugaton is felülreprezentált az üzlethálózat 19 százalékos piacrésze a lakosság 18 százalékos számarányához viszonyítva. Ott az átlagot például az étolaj és a liszt piacrésze haladja meg 2012. december–2013. májusban.
A többi három régióban az élelmiszer-kiskereskedelem – értékben mért – piaci részesedése kisebb, mint a lakosság számaránya.
Északkeleten átlagon felül adnak el a boltokban például szénsavas üdítőitalt és margarint. Délkeleten mások mellett a tejföl és a cukorka részaránya emelkedik ki. Délnyugaton többek közt étolajból, ostyaszeletből és lisztből érnek el a boltokban átlagosnál nagyobb bevételt, a legutóbb december–májusi fél év során.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >