Értékben stabil maradt az élelmiszer-eladás

Szerző: trademagazin Dátum: 2013. 09. 01. 21:24

Stabil maradt a kiskereskedelem bevétele a Nielsen által folyamatosan mért kilencven élelmiszer-kategória értékesítéséből a 2012. december–2013. május közötti féléves időszak során, az előző hasonló periódushoz viszonyítva. Fél év alatt a forgalom változatlanul mintegy 660 milliárd forintot ért el. Mennyiség szempontjából 3 százalékkal kevesebbet adtak el a boltok, mint egy évvel korábban. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen Kiskereskedelmi Indexe.

Nielsen 18mm_optÉrtéket tekintve legalább 3 százalékos növekedést ért el többek között az ásványvíz, táblás csokoládé, édes keksz, ostyaszelet, vodka és liszt.

A Nielsen által mért 90 élelmiszer-kategória – értékben mért – kiskereskedelmi forgalmából a bolttípusok piaci részesedése (százalékban)

Bolttípus

2011. december–

2012. május

2012. december–

2013. május

2500 nm felett 30 30
401–2500 nm 36 36
201–400 nm 8 8
51–200 nm 17 17
50 nm és kisebb 9 9

Forrás:

Melisek Eszter, a Nielsen ügyfélkapcsolati igazgatója figyelemre méltónak tartja, hogy mind az öt Nielsen-régió kiskereskedelmi forgalma élelmiszerből lényegében stabil maradt, legutóbb december–május között.

A Nielsen által mért 90 élelmiszer-kategória – értékben mért – kiskereskedelmi forgalmából
a régiók piaci részesedése (százalékban)

Régió

2011.
december–
2012. május

2012. december–
2013. május

Részarány
az ország
lakosságából

Centrális (Bp. és Pest megye) 34 34 28
Északnyugat 19 19 18
Délnyugat 12 12 13
Északkelet 20 20 24
Délkelet 15 15 17

Forrás:

Megjegyzés:

Az északnyugati Nielsen-régiót Fejér, Győr-Moson-Sopron,
Komárom-Esztergom, Vas és Veszprém megye alkotja.

Északkelet: Borsod-Abaúj-Zemplén, Hajdú-Bihar, Heves,
Nógrád, Szabolcs-Szatmár-Bereg.

Délkelet: Bács-Kiskun, Békés, Csongrád és Jász-Nagykun-
Szolnok.

Délnyugat: Baranya, Somogy, Tolna és Zala.

Az ország lakosságának 28 százaléka él a Budapestet és Pest megyét magában foglaló centrális régióban, amelyre az élelmiszerek értékben mért kiskereskedelmi forgalmából a legutóbb december–májusi adatok szerint 34 százalék jut. Ezt az átlagot felülmúlja például a sajt, ásványvíz és gyümölcslé 37-40 százalékos piaci részaránya.

Északnyugaton is felülreprezentált az üzlethálózat 19 százalékos piacrésze a lakosság 18 százalékos számarányához viszonyítva. Ott az átlagot például az étolaj és a liszt piacrésze haladja meg 2012. december–2013. májusban.

A többi három régióban az élelmiszer-kiskereskedelem – értékben mért – piaci részesedése kisebb, mint a lakosság számaránya.

Északkeleten átlagon felül adnak el a boltokban például szénsavas üdítőitalt és margarint. Délkeleten mások mellett a tejföl és a cukorka részaránya emelkedik ki. Délnyugaton többek közt étolajból, ostyaszeletből és lisztből érnek el a boltokban átlagosnál nagyobb bevételt, a legutóbb december–májusi fél év során.

Kapcsolódó cikkeink