Értékben stabil maradt az élelmiszer-eladás
Stabil maradt a kiskereskedelem bevétele a Nielsen által folyamatosan mért kilencven élelmiszer-kategória értékesítéséből a 2012. december–2013. május közötti féléves időszak során, az előző hasonló periódushoz viszonyítva. Fél év alatt a forgalom változatlanul mintegy 660 milliárd forintot ért el. Mennyiség szempontjából 3 százalékkal kevesebbet adtak el a boltok, mint egy évvel korábban. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen Kiskereskedelmi Indexe.
Értéket tekintve legalább 3 százalékos növekedést ért el többek között az ásványvíz, táblás csokoládé, édes keksz, ostyaszelet, vodka és liszt.
A Nielsen által mért 90 élelmiszer-kategória – értékben mért – kiskereskedelmi forgalmából a bolttípusok piaci részesedése (százalékban)
Bolttípus |
2011. december–2012. május |
2012. december–2013. május |
2500 nm felett | 30 | 30 |
401–2500 nm | 36 | 36 |
201–400 nm | 8 | 8 |
51–200 nm | 17 | 17 |
50 nm és kisebb | 9 | 9 |
Forrás:
Melisek Eszter, a Nielsen ügyfélkapcsolati igazgatója figyelemre méltónak tartja, hogy mind az öt Nielsen-régió kiskereskedelmi forgalma élelmiszerből lényegében stabil maradt, legutóbb december–május között.
A Nielsen által mért 90 élelmiszer-kategória – értékben mért – kiskereskedelmi forgalmából
a régiók piaci részesedése (százalékban)
Régió |
2011.
|
2012. december–
|
Részarány
|
Centrális (Bp. és Pest megye) | 34 | 34 | 28 |
Északnyugat | 19 | 19 | 18 |
Délnyugat | 12 | 12 | 13 |
Északkelet | 20 | 20 | 24 |
Délkelet | 15 | 15 | 17 |
Forrás:
Megjegyzés:
Az északnyugati Nielsen-régiót Fejér, Győr-Moson-Sopron,
Komárom-Esztergom, Vas és Veszprém megye alkotja.
Északkelet: Borsod-Abaúj-Zemplén, Hajdú-Bihar, Heves,
Nógrád, Szabolcs-Szatmár-Bereg.
Délkelet: Bács-Kiskun, Békés, Csongrád és Jász-Nagykun-
Szolnok.
Délnyugat: Baranya, Somogy, Tolna és Zala.
Az ország lakosságának 28 százaléka él a Budapestet és Pest megyét magában foglaló centrális régióban, amelyre az élelmiszerek értékben mért kiskereskedelmi forgalmából a legutóbb december–májusi adatok szerint 34 százalék jut. Ezt az átlagot felülmúlja például a sajt, ásványvíz és gyümölcslé 37-40 százalékos piaci részaránya.
Északnyugaton is felülreprezentált az üzlethálózat 19 százalékos piacrésze a lakosság 18 százalékos számarányához viszonyítva. Ott az átlagot például az étolaj és a liszt piacrésze haladja meg 2012. december–2013. májusban.
A többi három régióban az élelmiszer-kiskereskedelem – értékben mért – piaci részesedése kisebb, mint a lakosság számaránya.
Északkeleten átlagon felül adnak el a boltokban például szénsavas üdítőitalt és margarint. Délkeleten mások mellett a tejföl és a cukorka részaránya emelkedik ki. Délnyugaton többek közt étolajból, ostyaszeletből és lisztből érnek el a boltokban átlagosnál nagyobb bevételt, a legutóbb december–májusi fél év során.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Sok sót tartalmaznak és drágák az új generációs növényi alapú húsok
Míg a növényi alapú húshelyettesítők nagy többsége a hússal szemben…
Tovább olvasom >A baby boomerek jelentik a növekedés kulcsát az öregedésgátló bőrápoló termékek piacán
A Baby Boomer generáció növekvő érdeklődése az egészséges öregedés iránt…
Tovább olvasom >A versenyfenyegetettséget elemzi a dunnhumby és a Placer.ai új AI-alapú eszköze
Új AI-eszközt alkotott a dunnhumby és a Placer.ai, amely képes a…
Tovább olvasom >