Értékben és mennyiségben is nőtt a szomjoltók piaca

Szerző: trademagazin Dátum: 2007. 11. 23. 00:00

Sörből 7, ásványvízből 16, gyümölcsléből 17 százalékkal többet adtak el 2006 október-2007 szeptemberben, mint egy évvel korábban – többek között ezt állapítja meg a Nielsen piackutató vállalat Kiskereskedelmi Indexe.

Értékben a magyarországi bolti eladások a legnagyobb forgalmú sörből 10, szénsavas üdítőitalból 5, ásványvízből 16, gyümölcsléből pedig 26 százalékkel emelkedtek, egyik évről a másikra. Sok jel mutat arra, hogy a globális felmelegedés egyik nyertese az ital szektor. A Nielsen által feltárt nemzetközi trendek ugyanis kiemelkedő növekedésre hívják fel a figyelmet:  Az élelmiszerek világszerte mért forgalmán belül  a szomjoltó italok érték el a legnagyobb növekedést. A hazai sörforgalom figyelemre méltó trendje, hogy tovább emelkedett a világos sörök piaci részesedése, amit a prémium szegmenstől vettek el. A fémdobozos kiszerelés részaránya újra növekszik, míg az üvegesé csökken. A kereskedelmi márkák részaránya egyik évről a másikra 19-ről 21 százalékra bővült, mennyiségben. Szénsavas üdítőitaloknál a light termékek részesedése tovább nőtt, és mennyiségben meghaladja a 28 százalékot. A cola íz változatlanul elviszi a bolti forgalom mintegy felét. A nagyobb kiszerelések részaránya a vásárlásokból valamelyest emelkedett, míg a kisebb kiszereléseké csökkent. Ásványvízből érzékelhetően erősödött a kereslet a szénsavmentes, illetve az enyhe szegmens iránt. De az eladások közel kétharmada még mindig a szénsavasra jut. A kereskedelmi márkák részaránya mennyiségben 6 százalékponttal emelkedett, egyik évről a másikra. Az ízesített ásványvíz iránt növekszik az érdeklődés, de forgalmi részaránya még mindig alacsonyabb 5 százaléknál. A gyümölcslé piacon az italok kimagasló piaci részesedése alig változik. Ahogyan stabil az utána következő 100 százalékos juice és a nektár mutatója is. Az ízek között vezető narancstól elvett némi részesedést nagyobb szegmensek közül a vegyes és a multivitamin. A boltokban a gyümölcslé közel kétharmadát papír kiszerelésben adják el, csökkenő tendenciával; itt a műanyag kiszerelés pozíciója erősödött kis mértékben.   A hazai élelmiszer-kiskereskedelemben az alkoholmentes szomjoltó italok kulcsszerepet játszanak mind a forgalom és a nyereség, mind a vásárlások gyakoriságának növelése szempontjából. A Nielsen által mért 90 élelmiszer kategória forintban mért forgalmi toplistáján a húskészítmény után második a sör, majd a sajtot követően negyedik a szénsavas üdítőital, ötödik az ásványvíz, hatodik pedig a gyümölcslé. A rangsor a 2006 október-2007 szeptemberi adatokat tükrözi.


Az egyes bolttípusokban eltér az ital kategóriák helyzete, 2006 október-2007 szeptemberben. Például a hipermarket mennyiségben mért piaci részesedése ásványvízből 33, gyümölcsléből 27, szénsavas üdítőitalból 24, sörből pedig 21 százalék.


A 401-2 500 négyzetméter közötti, modern bolttípusokban is az ásványvíz a sláger, hiszen az eladott mennyiség 43 százalékát vásárolják ott.


A hagyományos, 400 négyzetméteres és kisebb üzletek mennyiségi piaci részesedése szénsavas üdítőitalból (50 százalék), sörből (48), gyümölcsléből (40), míg a legkisebb ásványvízből (24).


##


Táblázat. Magyarországon a szomjoltó italok – mennyiségben mért – kiskereskedelmi forgalmából a bolttípusok pici részesedése 2006 október-2007 szeptember között. Százalékban.


 









































Bolttípus


Sör


Szénsavas


Üdítőital


Ásványvíz


Gyümölcslé


2 500 nm felett


21


24


33


27


401-2 500 nm


27


26


43


33


201-400 nm


  6


  7


  7


  9


51-200 nm


20


22


11


18


50 nm és kisebb


26


21


  6


13


 


Forrás: Nielsen piackutató vállalat


 


Táblázat. Szomjoltó italok egyes szegmenseinek átlagos fogyasztói árának változása az utóbbi időben. Forint/liter.


 













































Szegmens


2006 szeptember


2007 szeptember


Növekedés


Mértéke %


Sör


263


275


  5


Szénsavas üdítőital


106


115


  8


Szénsavas ásványvíz (dús)


  44


  45


  2


Szénsavmentes ásványvíz


  58


  58


0


100 %-os juicie


259


277


  7


Nektár


220


233


  6


Ital


148


161


  9


 


Forrás: Nielsen piackutató vállalat


 

Kapcsolódó cikkeink