Értékben és mennyiségben is nőtt a szomjoltók piaca
Sörből 7, ásványvízből 16, gyümölcsléből 17 százalékkal többet adtak el 2006 október-2007 szeptemberben, mint egy évvel korábban – többek között ezt állapítja meg a Nielsen piackutató vállalat Kiskereskedelmi Indexe.
Értékben a magyarországi bolti eladások a legnagyobb forgalmú sörből 10, szénsavas üdítőitalból 5, ásványvízből 16, gyümölcsléből pedig 26 százalékkel emelkedtek, egyik évről a másikra. Sok jel mutat arra, hogy a globális felmelegedés egyik nyertese az ital szektor. A Nielsen által feltárt nemzetközi trendek ugyanis kiemelkedő növekedésre hívják fel a figyelmet: Az élelmiszerek világszerte mért forgalmán belül a szomjoltó italok érték el a legnagyobb növekedést. A hazai sörforgalom figyelemre méltó trendje, hogy tovább emelkedett a világos sörök piaci részesedése, amit a prémium szegmenstől vettek el. A fémdobozos kiszerelés részaránya újra növekszik, míg az üvegesé csökken. A kereskedelmi márkák részaránya egyik évről a másikra 19-ről 21 százalékra bővült, mennyiségben. Szénsavas üdítőitaloknál a light termékek részesedése tovább nőtt, és mennyiségben meghaladja a 28 százalékot. A cola íz változatlanul elviszi a bolti forgalom mintegy felét. A nagyobb kiszerelések részaránya a vásárlásokból valamelyest emelkedett, míg a kisebb kiszereléseké csökkent. Ásványvízből érzékelhetően erősödött a kereslet a szénsavmentes, illetve az enyhe szegmens iránt. De az eladások közel kétharmada még mindig a szénsavasra jut. A kereskedelmi márkák részaránya mennyiségben 6 százalékponttal emelkedett, egyik évről a másikra. Az ízesített ásványvíz iránt növekszik az érdeklődés, de forgalmi részaránya még mindig alacsonyabb 5 százaléknál. A gyümölcslé piacon az italok kimagasló piaci részesedése alig változik. Ahogyan stabil az utána következő 100 százalékos juice és a nektár mutatója is. Az ízek között vezető narancstól elvett némi részesedést nagyobb szegmensek közül a vegyes és a multivitamin. A boltokban a gyümölcslé közel kétharmadát papír kiszerelésben adják el, csökkenő tendenciával; itt a műanyag kiszerelés pozíciója erősödött kis mértékben. A hazai élelmiszer-kiskereskedelemben az alkoholmentes szomjoltó italok kulcsszerepet játszanak mind a forgalom és a nyereség, mind a vásárlások gyakoriságának növelése szempontjából. A Nielsen által mért 90 élelmiszer kategória forintban mért forgalmi toplistáján a húskészítmény után második a sör, majd a sajtot követően negyedik a szénsavas üdítőital, ötödik az ásványvíz, hatodik pedig a gyümölcslé. A rangsor a 2006 október-2007 szeptemberi adatokat tükrözi.
Az egyes bolttípusokban eltér az ital kategóriák helyzete, 2006 október-2007 szeptemberben. Például a hipermarket mennyiségben mért piaci részesedése ásványvízből 33, gyümölcsléből 27, szénsavas üdítőitalból 24, sörből pedig 21 százalék.
A 401-2 500 négyzetméter közötti, modern bolttípusokban is az ásványvíz a sláger, hiszen az eladott mennyiség 43 százalékát vásárolják ott.
A hagyományos, 400 négyzetméteres és kisebb üzletek mennyiségi piaci részesedése szénsavas üdítőitalból (50 százalék), sörből (48), gyümölcsléből (40), míg a legkisebb ásványvízből (24).
##
Táblázat. Magyarországon a szomjoltó italok – mennyiségben mért – kiskereskedelmi forgalmából a bolttípusok pici részesedése 2006 október-2007 szeptember között. Százalékban.
Bolttípus | Sör | Szénsavas Üdítőital | Ásványvíz | Gyümölcslé |
2 500 nm felett | 21 | 24 | 33 | 27 |
401-2 500 nm | 27 | 26 | 43 | 33 |
201-400 nm | 6 | 7 | 7 | 9 |
51-200 nm | 20 | 22 | 11 | 18 |
50 nm és kisebb | 26 | 21 | 6 | 13 |
Forrás: Nielsen piackutató vállalat
Táblázat. Szomjoltó italok egyes szegmenseinek átlagos fogyasztói árának változása az utóbbi időben. Forint/liter.
Szegmens | 2006 szeptember | 2007 szeptember | Növekedés Mértéke % |
Sör | 263 | 275 | 5 |
Szénsavas üdítőital | 106 | 115 | 8 |
Szénsavas ásványvíz (dús) | 44 | 45 | 2 |
Szénsavmentes ásványvíz | 58 | 58 | 0 |
100 %-os juicie | 259 | 277 | 7 |
Nektár | 220 | 233 | 6 |
Ital | 148 | 161 | 9 |
Forrás: Nielsen piackutató vállalat
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
10 éves a magyar Black Friday – az akcióvadászattól a tudatos vásárlásig
A Black Friday Magyarországon 10 év alatt sokat változott: míg…
Tovább olvasom >77 ezer forint: ennyit terveznek idén költeni a magyarok karácsonyi ajándékra
Szeretteinkkel szívesebben találkozunk személyesen karácsonykor, az ajándékokat viszont egyre gyakrabban…
Tovább olvasom >A diabétesz előszobája: az elhízás megháromszorozza a cukorbetegség kialakulásának kockázatát
Miközben a cukorbetegséghez és annak szövődményeihez köthető halálozás folyamatosan nő…
Tovább olvasom >