Erősödött a Tudatos Vásárlói Index

Szerző: trademagazin Dátum: 2009. 10. 13. 00:02

A Kirakat.hu és az Ipsos legújabb Tudatos Vásárlói Indexe (TVI) szerint 2009. első felében enyhén erősödött a vásárlói tudatosságunk. Sokat nőtt a magyar termékek iránti lojalitásmutató, viszont továbbra sem vagyunk tisztában fogyasztói jogainkkal.

A vásárlói tudatosságot mérő Tudatos Vásárlói Index az eredményeket egy olyan hétfokú skálán jeleníti meg, ahol az 1-es kategória a legkevésbé, a 7-es a leginkább tudatos fogyasztókat jelöli.
A jelenleg kereken 5-ös átlagot mutató TVI azt mutatja, hogy ha lassan is, de stabilan nő a vásárlási tudatosságunk. Ennek elsősorban nem az az oka, hogy jobban ismernénk a vásárlással kapcsolatos jogainkat, hanem, hogy a válság hatására jobban odafigyelünk az árakra, körültekintőbben és gyakrabban tájékozódunk  vásárlásaink előtt.
A 2007 decemberében végzett első felmérés eredményei szerint a TVI 4,55 ponton állt, a 2008-as, második körös kutatás pedig 4,95-ös átlagot mutatott.
A Kirakat.hu és az Ipsos kutatása szerint a fogyasztói jogokkal kapcsolatos ismereteink szintje továbbra is alacsony. A 13 fogyasztó joggal kapcsolatos kérdésből (szavatosság / jótállás, a távollévők közötti szerződés, az újrahasznosításra való visszavétel és a termékcsere / visszatérítés) a válaszadók kétharmada mindössze 6,56 (vagyis 7 vagy annál kevesebb) kérdésre válaszolt helyesen, ami statisztikai értelemben nem jobb, mintha pusztán találgattak volna.
A legnagyobb előrelépés a 2008-as Index-hez képest, hogy 8 százalékkal, 60 százalékra nőtt a magyar termékek iránt kifejezett lojalitásmutató ("Ha módomban áll, inkább magyar terméket vásárolok") – közli a felmérés eredményét a tozsdeforum.hu.

Kapcsolódó cikkeink