Erősödött a húsvéti sonka-kultusz

Szerző: trademagazin Dátum: 2007. 04. 02. 00:00

Több mint 2 400 tonna füstölt csülök, sonka, lapocka és egyéb hasonló húsárut forgalmaztak múlt év március-áprilisban, míg egész évben összesen mintegy 5 300 tonnát tett ki a forgalom.

 A legutóbbi húsvéti szezonban a füstölt áru
mellett közel 2 700 tonna főtt sonkát és mintegy 1 700 tonna főtt-füstölt húst
értékesített a kiskereskedelem. A húsvéti szezon szóban forgó három
hagyományos termékcsoportjából értékben az eladások megközelítették a 8
milliárd forintot tavaly március-áprilisban. Ez az évi teljes forgalom közel
egynegyed része.

 Az erősödő húsvéti sonka-kultusz jelentősen
fellendítette a március-áprilisi bolti forgalmat az utóbbi időben, közli a
Nielsen. Tavaly a sonkafélék mennyiségi eladásai 20 százalék körüli vagy annál
is nagyobb mértékben nőttek a harmadik-negyedik hónapban, az előző hasonló
periódushoz képest. 
A füstölt húsfélék kiemelkedő húsvéti
forgalmának egyik magyarázata a sok szezonális kereskedelmi akció. Egy kiló
füstölt csülök, sonka és a többi átlagosan 878 forintba került tavaly
március-áprilisban, szemben a megelőző január-februári 1 275 forinttal. Hasonlóan alakult a
főtt-füstölt húsok fogyasztói átlagára. A március-áprilisi, kilónként 956
forint több mint 20 százalékkal kevesebb, mint a megelőző kéthónapos
periódusban regisztrált átlagár.
Főtt-füstölt húsokból az éves forgalom több
mint 30 százalékát bonyolította le a húsvéti szezon két hónapjában a
kiskereskedelem. Jóval egyenletesebb viszont az év különböző időszakaiban a
főtt sonkák eladása. A kéthónapos periódusok közül ugyan húsvét táján veszik a
legtöbbet, de nem kiemelkedő mértékben. Ez magyarázza az átlagárak
kiegyenlített voltát ebben a kategóriában.
A magasabb minőségű húskészítmények iránt
növekvő keresletet jelzi, hogy éves viszonylatban a füstölt húsfélék kereskedelmi
forgalma mennyiségben 16 százalékkal emelkedett 2006 március-2007 februárban,
az előző hasonló időszakhoz képest. A főtt sonkáknál plusz 5, a főtt-füstölt
húsoknál pedig szintén plusz 16 százalékot regisztrált a Nielsen, egyik évről a
másikra.

Főtt sonka, füstölt húsok
(sonka-lapocka, csülök, oldalas, karaj) és főtt-füstölt húsok (sonka, tarja,
comb) éves – mennyiségben mért – kiskereskedelmi forgalmából a március-áprilisi
húsvéti szezon részaránya. Százalékban.

Termékcsoport

2005 március-április

2006 március-április

Főtt sonka

16

18

Füstölt húsok

42

46

Főtt-füstölt húsok

26

35

 Forrás: Nielsen piackutató vállalat

Főtt sonka, füstölt húsok
(sonka-lapocka, csülök, oldalas, karaj) és főtt-füstölt húsok (sonka, tarja,
comb) átlagos fogyasztói ára a húsvét előtti, illetve húsvéti időszakban, az
elmúlt két év során.

Termékcsoport

2005 január-február

2005 március-április

2006 január-február

2006 március-április

2007 január-február

Főtt sonka

1 547

1 468

1 435

1 451

1 597

Füstölt húsok

1 368

  
909

1 275

  
878

1 400

Főtt-füstölt húsok

1 192

  
981

1 223

   956

1 214

 Forrás: Nielsen piackutató vállalat

 

Kapcsolódó cikkeink