Erősödött a húsvéti sonka-kultusz
Több mint 2 400 tonna füstölt csülök, sonka, lapocka és egyéb hasonló húsárut forgalmaztak múlt év március-áprilisban, míg egész évben összesen mintegy 5 300 tonnát tett ki a forgalom.
A legutóbbi húsvéti szezonban a füstölt áru
mellett közel 2 700 tonna főtt sonkát és mintegy 1 700 tonna főtt-füstölt húst
értékesített a kiskereskedelem. A húsvéti szezon szóban forgó három
hagyományos termékcsoportjából értékben az eladások megközelítették a 8
milliárd forintot tavaly március-áprilisban. Ez az évi teljes forgalom közel
egynegyed része.
Az erősödő húsvéti sonka-kultusz jelentősen
fellendítette a március-áprilisi bolti forgalmat az utóbbi időben, közli a
Nielsen. Tavaly a sonkafélék mennyiségi eladásai 20 százalék körüli vagy annál
is nagyobb mértékben nőttek a harmadik-negyedik hónapban, az előző hasonló
periódushoz képest.
A füstölt húsfélék kiemelkedő húsvéti
forgalmának egyik magyarázata a sok szezonális kereskedelmi akció. Egy kiló
füstölt csülök, sonka és a többi átlagosan 878 forintba került tavaly
március-áprilisban, szemben a megelőző január-februári 1 275 forinttal. Hasonlóan alakult a
főtt-füstölt húsok fogyasztói átlagára. A március-áprilisi, kilónként 956
forint több mint 20 százalékkal kevesebb, mint a megelőző kéthónapos
periódusban regisztrált átlagár.
Főtt-füstölt húsokból az éves forgalom több
mint 30 százalékát bonyolította le a húsvéti szezon két hónapjában a
kiskereskedelem. Jóval egyenletesebb viszont az év különböző időszakaiban a
főtt sonkák eladása. A kéthónapos periódusok közül ugyan húsvét táján veszik a
legtöbbet, de nem kiemelkedő mértékben. Ez magyarázza az átlagárak
kiegyenlített voltát ebben a kategóriában.
A magasabb minőségű húskészítmények iránt
növekvő keresletet jelzi, hogy éves viszonylatban a füstölt húsfélék kereskedelmi
forgalma mennyiségben 16 százalékkal emelkedett 2006 március-2007 februárban,
az előző hasonló időszakhoz képest. A főtt sonkáknál plusz 5, a főtt-füstölt
húsoknál pedig szintén plusz 16 százalékot regisztrált a Nielsen, egyik évről a
másikra.
Főtt sonka, füstölt húsok
(sonka-lapocka, csülök, oldalas, karaj) és főtt-füstölt húsok (sonka, tarja,
comb) éves – mennyiségben mért – kiskereskedelmi forgalmából a március-áprilisi
húsvéti szezon részaránya. Százalékban.
Termékcsoport |
2005 március-április |
2006 március-április |
Főtt sonka |
16 |
18 |
Füstölt húsok |
42 |
46 |
Főtt-füstölt húsok |
26 |
35 |
Forrás: Nielsen piackutató vállalat
Főtt sonka, füstölt húsok
(sonka-lapocka, csülök, oldalas, karaj) és főtt-füstölt húsok (sonka, tarja,
comb) átlagos fogyasztói ára a húsvét előtti, illetve húsvéti időszakban, az
elmúlt két év során.
Termékcsoport |
2005 január-február |
2005 március-április |
2006 január-február |
2006 március-április |
2007 január-február |
Főtt sonka |
1 547 |
1 468 |
1 435 |
1 451 |
1 597 |
Füstölt húsok |
1 368 |
|
1 275 |
|
1 400 |
Főtt-füstölt húsok |
1 192 |
|
1 223 |
956 |
1 214 |
Forrás: Nielsen piackutató vállalat
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Indul a karácsonyi roham a játékpiacon
Kezdetét veszi a hazai játékpiac legforgalmasabb időszaka: a karácsony előtti…
Tovább olvasom >Többutas csomagolások jövője – mire készüljön a kereskedelmi szektor?
Az Európai Parlament 2024. április 24-én jogalkotási állásfoglalást adott ki…
Tovább olvasom >10 éves a magyar Black Friday – az akcióvadászattól a tudatos vásárlásig
A Black Friday Magyarországon 10 év alatt sokat változott: míg…
Tovább olvasom >