Erősödött a 401–2500 négyzetméteres csatorna pozíciója az édességeknél
Az édességek közül legnagyobb mértékben az édes keksz és a táblás csokoládé forgalma nőtt, értéket tekintve 6, illetve 7 százalékkal, 2008. december–2009. novemberben, az előző évhez képest. Ugyanakkor mennyiségben mínusz 1, illetve 2 százalékot regisztrált a Nielsen e két kategóriánál. A legnagyobb forgalmú édességek, 20 milliárd forintot meghaladó bolti eladással, a hűtött szeletes édesség, édes keksz és táblás csokoládé.
Említést érdemel, hogy a legnagyobb forgalmú édességek bolti eladásában érzékelhetően javult a 401–2 500 négyzetméteres csatorna piaci pozíciója.
A hűtött szeletes édességek között a Túró Rudi tartja vezető pozícióját. Kétharmad jut rá a kategória értékben mért bolti eladásából. A snack mutatója 29, míg a túróbonboné 5 százalék, a 2008. december–2009. novemberi adatok alapján. Ugyanakkor a kategória egységnyi csomagjának átlagára 112 forint, míg egy évvel korábban 109 forint. Összességében a hűtött szeletes édességek forgalma értékben 6, mennyiségben 3 százalékkal csökkent. Így az éves piac mérete több mint 24 milliárd forint.
A kereskedelmi márkák részaránya alacsony. Értékben a legutóbbi adatok szerint 9 százalék jutott rájuk, az előző évi 8 százalék után. A bolttípusok között a 401–2 500 négyzetméteres csatorna értékben 30-ról 32 százalékra növelte piaci részesedését, egyik évről a másikra.
Az édes keksz éves piacmérete meghaladja a 23 milliárd forintot. Legnagyobb szegmense, a sima édes piaci részesedése 37 százalékról 39-re nőtt. A háztartási mutatója 1 százalékponttal javult, 19 százalékra. Csökkent viszont a csokoládés és a mix részaránya.
A bolti forgalmon belül a kereskedelmi márkák részesedése nőtt; mennyiségben 38-ról 40 százalékra.
A kereskedelmi márkák részaránya 30 százalék, 1 százalékponttal nagyobb, mint az utolsó előtti évben. A bolttípusok között itt is a 401–2 500 négyzetméteres csatorna növekedett; részaránya mennyiségben is, értékben is 4-4 százalékponttal lett nagyobb.
A táblás csokoládé éves forgalma túllépett a 20 milliárd forinton, 2008. december–2009. novemberben. A kereskedelmi márkák részaránya értékben 18 százalékról 21-re emelkedett.
Kimagaslóan legnépszerűbb a tejcsokoládé, értékben 68 százalékos részesedéssel, a legutóbbi adatok szerint. Egy évvel korábban 69 százalék volt. Az étcsokoládé mutatója, 2 százalékpontot javítva, 24 százalék. A fehér csokoládéra stabilan 5 százalék jut. A bolttípusok közül a 401–
2500 négyzetméteresek 2, a hipermarketek 1 százalékponttal növelték részarányukat. Előbbiek 37, utóbbiak 30 százalékra.
A szeletes csokoládé 17 milliárd feletti piacán mínusz 1 százalékot mértünk, míg mennyiségben mínusz 10-et.
Az ostyaszelet éves piaca 16 milliárd forint felett mozog. Értékben legutóbb 1 százalékkal bővült, mennyiségben pedig 5-tel csökkent.
A praliné kiskereskedelmi forgalma 3 százalékkal emelkedett értékben, és az éves piac mérete több mint 19 milliárd forint. Mennyiségben mínusz 4 százalékot regisztráltunk.
A jégkrém forgalma a szervezett kiskereskedelemben 3 százalékkal nőtt, 2008. december–2009. novemberben, az előző hasonló időszakhoz képest, és túllépett a 18 milliárd forinton. Ugyanakkor stabilan 24 millió liter feletti mennyiséget adtak el. Szembetűnik a kereskedelmi márkák részesedésének nagyarányú növekedése; értékben 29-ről 36 százalékra.
A családi kiszerelés mutatója némileg csökkent, értékben 55 százalékra, az impulzus szegmensé pedig nőtt, 45 százalékra. Az egy kiszerelésre jutó fogyasztói átlagár 293-ról 302 forintra változott.
A cukorka forgalma értékben 3, mennyiségben 9 százalékkal csökkent, 2008. december–2009. novemberben, az előző hasonló időszakhoz viszonyítva. A szegmensek között stabilan vezet a keménycukorka, értékben 36 százalékos piaci részesedéssel. A gumicukor és a toffee mutatója 1-1 százalékponttal lett nagyobb, 24, illetve 10 százalék. Hasonló mértékben csökkent a torokfájás elleni szegmens, 20 százalékra.
Édességkategóriák – értékben mért – kiskereskedelmi forgalmának változása 2008. december–2009. novemberben, az előző időszakhoz képest, százalékban
Kategória Százalék
Hűtött szeletes édesség – 6
Édes keksz + 5
Táblás csokoládé + 5
Praliné + 3
Jégkrém + 3
Cukorka – 2
Szeletes csokoládé – 1
Ostya + 1
Forrás: Nielsen
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >A magyar vásárlók stresszmentes karácsonyt szeretnének: online előre vásárolnak és 100 000 forint felett költenek ajándékokra
A magyarok idén több mint 100 000 forintot terveznek karácsonyi…
Tovább olvasom >Visszaesett az élelmiszerár-emelkedés, nem várható jelentős drágulás év végéig
Az elmúlt két évben meredek élelmiszerár-emelkedést tapasztaltak a fogyasztók Magyarországon,…
Tovább olvasom >