Erősödő magyar fióka a Nestlé-fészekben
Azt gondolnánk, hogy a táplálkozásra ügyelés valami újdonsült divathóbort. Holott már a Nestlé „bölcsőjénél” is ott volt, és végigkíséri a cég történetét. De a magyar leányvállalat töretlen fejlődéséhez más is hozzájárul. Például az a – multinacionális cégtől kifejezetten bátor – stratégia, hogy, miközben a gyártást regionális munkamegosztással optimalizálják, a magyar piaccal kapcsolatos döntéseket teljes mértékben az itteni menedzsmentre bízzák.Híresek vagyunk arról, hogy mindenhol a világban szeretünk magyar vonatkozásokat találni. Az első Nestlé-termék 1867-es megszületésekor nincs is különösebben nehéz dolgunk meglátni a párhuzamot Henri Nestlé és kortársa, Semmelweis Ignác között. Kétesélyes lenne annak a képzeletbeli pernek a kimenetele, amelyet az „anyák megmentője” megtisztelő címért folytatnának.
Táplálunk és védünk
Az 1860-as években a csecsemőhalálozási ráta még igen magas volt. Ennek nem csupán a gyermekágyi láz volt az oka – amin Semmelweis segített a klór fertőtlenítő szerepének felismerésével –, hanem az anyatejpótlás hiányosságai is. Utóbbi felszámolásáért tett sokat Henri Nestlé, amikor a svájci Vevey-ben elsőként fejlesztett ki újszülöttek részére csecsemőtápszert.
A „Lactous Farina Nestlé” néhány évtizedig az újszülött cég fejlődését is segítette. Egyre ismertebb lett szimbóluma, a fészek, benne a fiókáit etető madárral. Ez az ábra kitűnő választás volt, hiszen amellett, hogy utal a család nevére (a Nestlé jelentése németül „kis fészek”), kifejezi azt a táplálkozáson keresztüli gondoskodást, amelyet vezérelvként máig megőrzött a vállalat.
– A Nestlé elkötelezettje a csökkentett só-, cukor- és telített zsírsavtartalmú, valamint magasabb vitamin- és ásványianyag-tartalmú termékek gyártásának – szögezi le Aldo Siegrist, a Nestlé Hungária Kft. ügyvezető igazgatója. – Emellett a cég segíteni szeretné a fogyasztókat a kiegyensúlyozott táplálkozásban. Ennek eszköze a Táplálkozási Iránytű, amely hasznos tényeket és tanácsokat ad, és Magyarországon a Nestlé termékek csomagolásának már több mint felén megtalálható.
2007-től a fogyasztók táplálkozással kapcsolatos döntéseit az INBÉ, az Irányadó Napi Beviteli Érték feltüntetése is segíti, amelyről részletes információkat mellékletünkben olvashatnak. Az egészségtudatos fogyasztókhoz szólnak továbbá olyan táplálkozási, egészség- és wellnessprogramjai, mint a Nestlé Életmód Központ és a Nestlé Nutrikid program.
70-es évek: a nagy visszatérés
De vissza a cég történetéhez! A 20. század első felére a kis fiókák annyira megerősödtek, hogy a Nestlé más, újításokban úttörő, élelmiszer-ipari profilú vállalkozásokat is magába olvasztott. Sűrített tej, tejcsokoládé, majd 1947-ben a márkanevét máig megőrzött Maggi-csoport zöldséglevesei és leveskockái következtek.
Így nőtt lassan multinacionálissá a Genfi-tó partjáról indult kis családi vállalat. A felvásárlások később újabb termékek és üzletágak felé nyitották meg az utat. Így ma már a Nestlé-csoporthoz tartozik a Perrier ásványvíz, vagy éppen a Friskies állateledel-márka. A cég élelmiszeriparon kívüli üzletágakkal is színesítette a portfólióját, 1974-ben részesedést szerzett a L’Orèalban, majd felvásárolta az Alcon gyógyszeripari céget.
A Nestlé csecsemőtápszere, sűrített alpesi teje (illetve a Maggi termékek, igaz, még „saját színekben”) már a 20. század elején megvásárolhatók voltak hazánkban. A magyar piac letarolásáról azonban túlzás lenne beszélnünk, tekintettel arra, hogy a Nestlét csupán egyetlen ügynök képviselte az országban.
Jött az új rendszer, amely az élelmezést sokáig „kapitalista” márkák nélkül képzelte el. Aztán a 70-es évek – látszólag hangulatjavító, bár sokkal inkább gazdasági kényszer szülte – döntései nem csak az olyan emblematikus termékeknek adtak zöld utat, mint a kólamárkák. A Maggi termékek bércsomagolása például 1974-ben kezdődött a Debreceni Konzervgyárban. Az első hazai töltésű Nescafé pedig 1978-ban került a polcokra. S hogy az édességeket se feledjük: az első magyar gyártású piros táblás Nestlé csoki 1989-ben készült a Diósgyőri Csokoládégyárban.
Anya öt lábbal
A bércsomagolások lehetőséget nyújtottak a svájci cég számára, hogy felmérjék a magyarországi gyártókapacitásokat. Így 1991 elején kész stratégiával alapították meg a Nestlé Hungária Kft.-t, a Nestlé S.A. leányvállalatát. Mindenekelőtt gyárat vettek Diósgyőrött és Szerencsen. Így jutott egyben a patinás Boci és Szerencsi márkák birtokába is.
Szerencsen 1923-ban indult meg a csokoládégyártás. A II. világháború előtt itt működött az ország legnagyobb csokoládégyára. Diósgyőrött kezdetben ételgyár volt. Az üzem 1962-ben kezdte meg a csokoládé- és ostyagyártást. A megnövekedett igények miatt aztán 1978-tól csokoládéra szakosodott.
A gyárfejlesztések eredményeként a szerencsi gyár lett a regionális italporgyártó és -töltő üzem, a diósgyőri egység pedig az egyetlen hely Európában (a Nestlén belül), ahol üreges figurákat állítanak elő.
Ugyancsak 1991-ben talált új gazdára a törökbálinti jégkrémgyár is, ahol 1975 óta gyártanak jégkrémet. (A 30 éven felüli magyar lakosság döntő többsége bármikor képes felidézni a „télen-nyáron csakis Leó” szlogennel futott reklámfilmet.) A vevő azonban még nem a Nestlé volt, hanem a Schöller GmbH, amely 2002-ben lett a Nestlé-csoport tagja. 2005 óta az üzletág Nestlé Ice Cream Hungária Kft. néven működik.
A Nestlé magyar akvizíciói azonban nem feltétlenül csak a globális felvásárlások lokális tükröződései. Meglátják a helyi lehetőségeket is. Ezért vásárolták meg 1998-ban a Jupiter Állateledel-gyártó Kft.-t, a Darling márka használati jogával és a büki gyárral együtt. Bük az állateledel-gyártás kelet-közép-európai központjává vált.
A Nestlé ötödik gyártóegysége Magyarországon a kékkúti ásványvíztöltő, ahol a Theodorát palackozzák. Ezt azonban nem a magyar leányvállalat felügyeli, az üzem a Nestlé-csoport „vizes” ágához, a Nestlé Waters-hez tartozik.
Saját hatásköben
A Nestlé Hungária Kft. 2006-ban 86 milliárd forint konszolidált nettó árbevételt ért el, amely 5 százalék növekedést mutat 2005-höz képest.
– A magyar leányvállalat már csak azért is magáénak érezheti sikeres fejlődését, mivel az üzleti terv kidolgozásáért és végrehajtásáért a magyar menedzsment felel, a svájci központ csak az elvárt célokat határozza meg – mondja Aldo Siegrist.
De más tekintetben is nagyfokú önállóságot kaptak a helyi erők. A marketingmenedzserek például, ellentétben a legtöbb multinacionális céggel, nem csupán a reklámozásért és a márkaarculatért felelősek. Már a termékfejlesztés stádiumában bekacsolódnak ötleteikkel a munkába. Az innovációk többsége ugyanis lokális. Ha sikeres a receptúra, a Nestlé máshol is bevezeti. (Ez történt például a Maggi Olasz paradicsomos csirke fixével, amely eltérő néven, de a régió más piacain is megjelent.)
Magyar munkától márka a Boci
A kommunikációban is lokálisan gondolkozik a Nestlé. A reklámfilmektől a displayekig minden nagyrészt helyi gyártmány.
– Ennek elsődleges oka, hogy a cégcsoport rengeteg márka tulajdonosa, az egyes piacokon teljesen eltérő márkavonalakkal és prioritásokkal van jelen – ad magyarázatot Aldo Siegrist. – Csupán annyi a megkötés, hogy az elkészített anyagnak – több piacon is jelen lévő márka esetében – illeszkednie kell a globális koncepcióba.
Mindez persze nem jelenti azt, hogy ne lennének nemzetközi vagy akár regionális termékbevezetések – és ehhez kapcsolódó, „készen” rendelkezésre álló anyagok, ha szükséges.
Ami viszont nem lokális, hanem egyértelműen regionális, az a gyártás. Magyarország ebben a tekintetben Csehországgal, Szlovákiával és Lengyelországgal van „egy kalapban”, habár belső árumozgás más Nestlé-országokkal is zajlik. A Nestlé ugyanis nem várt a kapacitások sokkal hatékonyabb kihasználását lehetővé tévő regionális munkamegosztással az EU kibővítéséig, és a CEFTA-övezetben már a csatlakozás előtt sem nehezítették vámok az országok közötti árucserét.
Talán emlékeznek arra a fel-felcsapó vitára, hogy – például – a Boci magyar márka-e. Tény, hogy a Nestlénél a gyártás nem márkaközpontú: a Boci táblák Csehországban, a nápolyik Lengyelországban, a csokifigurák Diósgyőrben készülnek. De amitől egy termék igazi márka lesz: a hozzáadott marketingmunka, nos, az teljes egészében magyar. Szalai László
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Ünnepi vacsora négy személyre egy csomagban
November 15. és 17. között 150 Tesco áruházban gyűjtik a…
Tovább olvasom >A Konyhafőnök sztárséfjeivel lép partnerségre a Kifli.hu
A Kifli.hu online szupermarket lett az RTL Konyhafőnök című, kulináris…
Tovább olvasom >Magyarországon elsőként szerzett uniós fenntarthatósági hitelesítést a HelloParks Fót csarnoka
A Futureal-csoporthoz tartozó ipari ingatlanfejlesztő HelloParks FT1-es raktárcsarnoka megfelel az…
Tovább olvasom >