Erősödő eladáshelyi aktivitásokkal a vásárlókért
Már csaknem a jégkrémpiac felét uralják a kereskedelmi márkák, ami nem kis fejtörést okoz a gyártói márkák forgalmazóinak. A különleges ízek csak a legfelső minőségi kategóriában számíthatnak sikerre. A tömegtermékek között ugyanis elég stabilak az ízpreferenciák, itt inkább a hangosabb kommunikáció és az újszerű, összehangolt promóciók vezethetnek eredményre.A tavalyi év második felében elég komoly áremelkedésen esett át a jégkrémpiac (főleg a családi kiszerelés). Az egyre magasabb alapanyagárak miatt ez persze nemcsak itt, hanem sok más termékkategóriában is bekövetkezett.
– A tavalyi év végén megtörtént jégkrém-árnövekedés hatásai azonban nem mutatkoztak meg értékesítésünkben. Mivel mind a Magnum, mind a Carte d’Or jégkrémek a prémium kategóriába tartoznak a magyar piacon, a fő célcsoportunk, akik magasabb jövedelemmel rendelkeznek, kevésbé árérzékeny – tájékoztat Hlavacsek Béla Junior Brand Manager az Unilever Magyarország részéről.
A Nielsen piackutatási adatai szerint tovább csökkent a hipermarket csatorna súlya. Ez és a kereskedelmi márkák továbbra is kiugró aránya arra utal, hogy a kategória „diszkontosodása” tovább folytatódik. A sajátmárkák részaránya szezonban is megközelítette tavaly az 50 százalékot, szezonon kívül pedig az impulz kategóriában még magasabb értéket is elért.
Ennek kárvallottjai elsősorban a közép árfekvésű, marketinggel nem, vagy csak alig támogatott termékek lehetnek, hiszen a nagy márkák stabil eladásait a reklámozáson kívül az erős bolti jelenlét is biztosítja különféle reklámeszközökkel és aktivitásokkal.
Prémium válaszok a PL-re
Ugyanakkor természetesen kiszámíthatatlan, hogyan viselkednek a fogyasztók ebben a szezonban, amikor a világpiaci negatív hangulat mellett a hazai gazdaságban is további megszorító intézkedésekről hallani. Minden bizonnyal keresni fogják a gazdaságosabb kiszereléseket, az akcióérzékenységük tovább nő. A racionálisabb vásárlói gondolkodás része azonban az is, hogy nagyobb figyelmet fordítanak az általuk választott termékek minőségére, még a magasabb ár ellenére is megéri a megbízható, magasabb minőségű terméket választani.
– Ami a családi termékeket illeti, várhatóan itt az optimális ár-érték arányt mutató termékek erősödése várható, illetve valószínűleg a kereskedelmi márkák piaci részesedése is tovább növekszik majd – tekint előre Hlavacsek Béla. – Ez azonban nem indokolja, hogy a márkaépítésre ebben a szegmensben kevesebb figyelmet kéne fordítani, sőt, éppen ellenkezőleg. Prémium márkáinknak, az In-Home-szegmensben piacvezető Carte d’Ornak is megvan a válasza az alacsonyabb árkategóriából érkező kihívásokra: megbízható, magas minőségével, jó minőségű alapanyagok demonstrálásával, illetve a szezon elején indult fogyasztói promócióval várhatóan találkozik a racionális fogyasztói elvárásokkal, és továbbra is meg tudja őrizni előkelő pozícióját.
Az impulz jégkrémek között is tapasztalható a relatív alacsony árfekvésű, ám kevésbé jó minőségű saját márkás termékek folyamatos előretörése. Ez annyiban szokatlan, hogy más, viszonylag kedvező árfekvésű „nassolnivalóknál” (tejszelet, Túró Rudi, szeletes csokoládé) a kereskedelmi márka részaránya jóval kisebb, erős gyártói márkák növekvő eladásai lendítik előre a piacot.
Természetesen az impulz jégkrémek között is találunk erős, stabil fogyasztótáborral rendelkező márkákat, amelyek sikerrel veszik fel a harcot a gyengébb minőségű termékekkel. Az Algida portfóliójából ilyen a Magnum, amely a szegmens uralkodó márkája.
– Mindemellett a 2 éve bevezetett, alacsonyabb árkategóriájú, de szintén kiváló minőséget képviselő Krémkönnyű is jelentős szeletet hasított ki az impulzus tortából, rendkívül rövid idő alatt, az optimális ár-érték aránynak és a hatékony kommunikációnak, támogatásnak köszönhetően – teszi hozzá a Junior Brand Manager.
Újabb sütemény jégkrémköntösben
Ízek tekintetében a forgalmazók évek óta próbálkoznak új, merészebb ízvariációkkal, hogy átformálják a meglehetősen tradicionális, csoki-vanília-eper triumvirátusra épülő magyar közízlést. Egy sikeres innovációs irány például a Carte d’Or Selection-vonal, amelyben süteményrecepteket „hangszerelnek” jégkrémre. Idén a Carte d’Or Dobostorta számíthat nagy sikerre, amely csokoládé és vanília jégkrém ropogós karamelldarabkákkal, tudjuk meg Hlavacsek Bélától. Nem feledkeznek el a klasszikus ízek kedvelőiről sem: másik új variánsuk a Nocciola olasz mogyoróval készült jégkrém.
A családi szegmensben jelen van a Krémkönnyű is, amely esetében így ernyőhatásról beszélhetünk. A Krémkönnyű márka a klasszikus jégkrém megtestesítője, különlegesen lágy és krémes, mely alapízekben elérhető a fogyasztók számára.
A családi jégkrémek esetén a Carte d’Or kap ATL- és BTL-támogatást, a Krémkönnyű márka esetén csak az impulzus variánsokat támogatják ATL-eszközök. Ebben az évben egy különlegesen erős promóció is segíti a márka eladásait.
Új fogyasztási alkalmakat mutat a Carte d’Or
Több hűtést igénylő kategóriában is látványosan fejlődik az eladáshelyi ösztönzés, a termékelválasztóktól az egyedi hűtőkig. Az Unilever is igyekszik évről-évre megújítani reklámanyagainak tárházát. Többek között szívesen alkalmaznak vákuumszívott plakátokat és wobblereket, de a kóstoltatásaik során is egyre látványosabb installációkkal vannak jelen.
– Az úgynevezett látványhűtőink nagyon kedvező szögből mutatják meg impulzus termékeinket, ami jelentős forgalomnövekedést hoz a konyhánkra – emeli ki Hlavacsek Béla. – Hoszteszpromócióink során amellett, hogy bemutatjuk legújabb termékeinket, új fogyasztási alkalmakat tanítunk, hogy növelhessük a vásárlási gyakoriságot.
A Carte d’Or áprilisban–májusban nagyobb ATL-kampánnyal jelentkezik, televíziós megjelenésekkel, illetve sajtóhirdetésekkel, valamint online kampánnyal. Párhuzamosan BTL-megjelenéseket is terveznek: bolti POS-anyagokkal, illetve kóstoltató show-val.
– A kommunikáció középpontjában a változatos fogyasztási alkalmak állnak: megmutatjuk, hogy a jégkrémdesszert a mindennapok része lehet, akár csevegés, baráti összejövetelek, lazítás alkalmával is elővehetjük a hűtőből, nemcsak speciális, ünnepi alkalmakkor kerülhet az asztalra – mondja az Unilever szakembere. – A kampányban a párhuzamosan futó promóciónk is kiemelt figyelmet kap: a nyereményjátékunk résztvevői interneten vagy SMS-ben küldhetik el a Carte d’Or pillanatok egyikét, majd sorsoláson vesznek részt, ahol hetente értékes ajándékokat nyerhetnek.
Nyerő pálcikák
A két támogatott impulz márka (Magnum és Krémkönnyű) köré integrált kampányt tervezett a cég az idei évben. Bár ennek az ATL még mindig nagyobb részét képezi, a kereskedelmi márkák erősödése miatt nő a BTL-eszközök súlya.
Mindkét márka esetében egy nagyon izgalmas és sikeresnek ígérkező promócióval is jelentkeznek az idei szezonban. Azok között, akik a promóciós csomagolású Magnum jégkrém vásárlása esetén a pálcikán található kódot SMS-ben vagy interneten május 18. és július 31. között beküldik, naponta 1 darab, 500 euró értékű, illetve 9, 50 euró értékű Magnum Pleasure kártyát sorsolnak ki. A kártya ugyanúgy alkalmas fizetésre, mint egy bankkártya, készpénz felvételére azonban nem használható. Öt nyeretlen pálcikát pedig augusztus 16-ig a Shell benzinkutaknál egy újabb Magnum jégkrémre lehet beváltani.
– A Krémkönnyűt illetően is egy hatékonynak ígérkező promóciót tervezünk – árulja el Hlavacsek Béla. – Impulz Krémkönnyű vásárlása esetén minden tizedik pálcikán a NYERT felirat olvasható, a nyerő pálcikáért cserébe pedig a beváltó üzletekben egy újabb pálcikás Krémkönnyű jégkrémet adunk 2009. július 1. és augusztus 31. között.
Sz. L.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Ez az év már valóban az adatmenedzsment éve lesz
Az élelmiszer-kiskereskedelmi szektor sikere idén nagyban múlhat az árképzés, az…
Tovább olvasom >DLA Piper Hungary/Omnibusz javaslat: szükséges egyszerűsítés vagy visszalépés a fenntarthatósági törekvésekben?
Február 26-án hivatalosan is elérhetővé vált a fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségek…
Tovább olvasom >Slow Food Deutschland: nem a rovarok fogyasztása, hanem az élelmiszerpazarlás csökkentése lehet a megoldás
Kritikát fogalmazott meg a Slow Food Deutschland a rovarok Európában…
Tovább olvasom >