Erősödik a kiskereskedelem: de hol mennyit keresnek és költenek a magyarok?
A magyar kiskereskedelem fokozatosan erősödik, de az adatok szerint még jelentős eltérések vannak az ország egyes régiói között a keresetek és a költések terén. A 2024-es év első kilenc hónapjában az országos átlagos nettó fizetés (kedvezmények nélkül) meghaladta a 421 ezer forintot, míg az egy főre jutó kiskereskedelmi forgalom 149 ezer forint körül alakult – mutat rá az mfor.hu.
Jelentős területi különbségek
A Buksza blog elemzése szerint az országon belüli kereseti és költési különbségek továbbra is számottevőek. Budapesten például az átlagos nettó fizetés meghaladja az 500 ezer forintot, amiből fejenként csaknem 180 ezer forintot költenek bolti vásárlásokra. Ezzel szemben az egyik legalacsonyabb fizetéssel rendelkező Nógrád vármegyében az egy főre jutó bolti költés alig több mint 111 ezer forint.
Más területeken a keresetek és a költések közötti arány is eltérő. Zala, Veszprém és Somogy vármegyékben az emberek jövedelmük 42-49 százalékát fordítják bolti vásárlásra. Ennek egyik oka, hogy a Balaton környéki turizmus jelentősen hozzájárul a helyi kereskedelmi forgalomhoz: az üdülők vásárlásai is megjelennek az adatokban.
A kiskereskedelem helyzete
Bár az ágazat fellendülőben van, a keresetek növekedése és a vásárlási szokások változása továbbra is meghatározó tényező. A vásárlóerő területi különbségei miatt az egyes régiók eltérő módon érzik meg az inflációt és az áremelkedéseket. A következő hónapokban a gazdasági folyamatok alakulása hatással lehet a kiskereskedelmi szektorra és a fogyasztói magatartásra is.
Kapcsolódó cikkeink
Az AI és a közösségi média felforgatta a vásárlási szokásokat
A technológia fejlődésével a fogyasztói magatartás is jelentősen átalakult, a…
Tovább olvasom >Ellenőrzést tartott a fogyasztóvédelem a Lehel téri piacon
Ellenőrzést tartott a fogyasztóvédelem a Lehel téri piacon: lejárt élelmiszereket…
Tovább olvasom >Ez az év már valóban az adatmenedzsment éve lesz
Az élelmiszer-kiskereskedelmi szektor sikere idén nagyban múlhat az árképzés, az…
Tovább olvasom >További cikkeink
Ezekre a megváltozott fogyasztói trendekre számíthatunk 2025-ben
A háborúk, a járvány és a gazdasági nehézségek által beárnyékolt…
Tovább olvasom >Az AI és a közösségi média felforgatta a vásárlási szokásokat
A technológia fejlődésével a fogyasztói magatartás is jelentősen átalakult, a…
Tovább olvasom >A KSZGYSZ díjazta a hazai környezetipar területén kiemelkedő eredményeket felmutató cégeket és személyeket
A fenntartható jövő formálásában meghatározó szerepet játszó cégeket és szakembereket…
Tovább olvasom >