Erősödik a fogyasztók bizalma

Szerző: trademagazin Dátum: 2014. 06. 17. 09:16

Érzékelhetően megváltozott az FMCG-kiskereskedelmi láncok mezőnye tavaly. Például diszkontból 12, szupermarketből 8 százalékkal működött kevesebb december legvégén, mint egy évvel korábban.

ni

Mivel megszűnt a Match és a Profi múlt évben, az általános élelmiszer-kiskereskedelmi profillal működő nagy láncok száma kilencre csökkent.

Ez a változás azonban élelmiszernél a modern üzlettípusok piaci részesedését nem érintette.

Így a teljes hazai – értékben mért – élelmiszer-forgalomból a hipermarketre 2013-ban ugyanúgy 29 százalék jutott, mint egy évvel korábban. Szintén stabil a diszkont, valamint a szervezett kiskereskedelem nagy üzleteinek 20, illetve 16 százalékos mutatója.

Másként fest a helyzet háztartási vegyi árunál és kozmetikumnál, ahol viszont némileg kisebb lett a koncentráció. Ott 2013-ban a hipermarket piacrésze 36 százalékról 34-re változott, egyik évről a másikra, míg a drogériák és patikák mutatója 1-1 százalékponttal nőtt.

Sokan akarnak spórolni

Amikor a múlt évi fő trendeket elemezzük, nem hagyhatjuk figyelmen kívül a fogyasztók helyzetét. Összességében ugyanis válságban látja országunk gazdaságát a magyar fogyasztók több mint háromnegyed része. Minden piaci szereplő érzékeli, ahogyan ez a megítélés befolyásolja a vásárlási szokásokat is.

Konkrétan például tavaly mindegyik negyedévben a megkérdezett magyarok legalább 80 százaléka mondta, hogy változtatott költési szokásain az egy évvel korábbihoz képest, mert spórolni akar háztartása kiadásain.

És közülük mindegyik negyedévi megkérdezésnél legalább 70 százalék úgy igyekezett kevesebbet költeni, hogy olcsóbb élelmiszerekre tért át.

Pénzügyek, vásárlás, munkahelyek

Erősödni kezdett viszont a magyar fogyasztók bizalma. A Nielsen negyedévenként állapítja meg a fogyasztói bizalmi indexet. Felméri a fogyasztók véleményét személyes pénzügyi helyzetük kilátásairól, vásárlási hajlandóságukról és a munkahelyek biztonságáról. Tavaly a második negyedévi 41 pont után a harmadikban már 45, a negyedikben pedig 51 pontot ért el a mutató.

Idén az első negyedévben tovább nőtt a fogyasztók bizalma, amit az 54 pontos index tükröz. Ez a utoljára időszak rekordja, mivel legutóbb nagyobb fogyasztói bizalmi indexet hazánkban, 59 pontot, 2010. negyedik negyedévében mértünk.

Aztán a javuló fogyasztói index után az idei első negyedév kedvező forgalmi adatai igazolták régi tapasztalatunkat: ha a fogyasztói bizalom változik, akkor két negyedévig tart, amíg hatása érvényesül az eladásoknál is.

Nőtt a sajt, ásványvíz, tejföl…

Kilencven élelmiszer, valamint hetven háztartási vegyi áru és kozmetikum piaci teljesítményét méri folyamatosan a Nielsen. Együttes forgalmuk a legutóbbi tizenkét hónap során mintegy 1740 milliárd forint. Ebből 81 százalék jutott élelmiszerre, míg a többi háztartási vegyi árura és kozmetikumra*.

Ami az élelmiszer trendjeit illeti: A boltok 2013. február–2014. január között a Nielsen által mért kategóriákból közel 1420 milliárd forint bevételt értek el. Ugyanannyit, mint egy évvel korábban. Így a mutató 0.

Növekedést regisztrált a Nielsen Kiskereskedelmi Indexe a legnagyobb forgalmú húsz kategória közül a következőknél: sajt, ásványvíz, tejföl, kutyaeledel, táblás csokoládé, édes keksz, ostyaszelet, vodka, valamint macskaeledel.

Mennyiség szempontjából a bolti forgalom 2 százalékkal csökkent, egyik kumulált évről a másikra.

Átlag felett: mosószer, öblítő, mosogatószer…

Háztartási vegyi árunál és kozmetikumnál az éves piac 320 milliárd forint felett mozgott a legutóbbi években. A 2013. évi adatok szerint 2 százalékkal bővült, az előző évhez viszonyítva.

Itt az átlagot meghaladó növekedést tártunk fel, szintén a legnagyobb forgalmú húsz kategória közül az alábbiakból: mosószer, öblítő, mosogatószer, fogkrém, arc- és szemránckrém, konyhai törlőkendő, dekorkozmetikum, borotvapenge, légfrissítő, továbbá egészségügyi
betét.

Újra pluszban

Idén az első három hónapban végre már újra pluszt tartalmaz a magyarországi Nielsen Kiskereskedelmi Indexe: 1,6 százalékkal nőtt az élelmiszer-kiskereskedelemben az eladás, mennyiséget
tekintve.

Értékben az élelmiszer-kiskereskedelem forgalma az idei első negyedév során 3,5 százalékkal emelkedett Magyarországon, a tavalyi hasonló időszakhoz viszonyítva.

Ezzel kapcsolatban Jean-Jacques Vandenheede, a Nielsen európai kiskereskedelmi tanácsadási igazgatója megállapította:

– Európában a nominális növekedés átlagos mértéke pontosan ugyanannyi, mint az előző, negyedik negyedév során. Habár tíz országban javult a mutató az előző negyedévhez viszonyítva, tíz országban kisebb lett. A legnagyobb javulást Dánia, Magyarország és Svájc érte el.

Kapcsolódó cikkeink