Erősítette pozícióját az ásványvíz és az energiaital
Az alkoholmentes szomjoltó italok fontos szerepet játszanak a bolti választékban. A forgalom szerinti top 10 élelmiszer között a szénsavas üdítőital negyedik, az ásványvíz hatodik, a gyümölcslé hetedik a rangsorban, a Nielsen által mért 90 élelmiszer-kategória közül.A 2008. december–2009. novemberi általános trendtől legjobban az energia- és sportital tér el, az alkoholmentes italok közül. Bolti forgalma továbbra is két számjegyű növekedést produkál, mind értékben, mind mennyiségben. Szintén erősödött az ásványvíz pozíciója. Ugyanakkor a gyümölcslé kiskereskedelmi eladása csökkent mennyiségben is, értékben is.
Szénsavas: nőttek a nagy kiszerelések
A szénsavas üdítőital éves forgalma értékben stabilan 56 milliárd forint felett alakult. Mennyiségben mínusz 3 százalékot regisztráltunk 2008. december–2009. novemberben, az előző hasonló időszakhoz képest. Így az éves piac mérete 475 millió liternél kisebb lett.
Jelentősen, 58 százalékkal megnőtt a 2 literesnél nagyobb kiszerelések forgalma, mennyiségben. Így a szegmens piaci részesedése 16 százalék lett.
A 2 literes részaránya továbbra is kiemelkedik, 72 százalékkal, a legutóbbi adatok szerint. Ez 6 százalékkal kisebb az előző évinél.
A kereskedelmi márkákra értékben 13 százalék jutott a teljes forgalomból, az előző évi 12 után. Mennyiségben viszont a 26 százalékos mutató plusz 4 százalékpontot jelez.
Teret nyer a szénsavmentes ásványvíz
Az ásványvíz szárnyal, az átlaghoz képest. Értékben 5 százalékkal nőtt a bolti forgalma, egyik évről a másikra, és túllépett a 47 milliárd forinton. Mennyiségben a plusz 5 százalék immár több mint 925 millió litert jelent, 2008. december–2009. novemberben.A kereskedelmi márkák részaránya értékben 1 százalékponttal emelkedett, 28 százalékra.
Folytatódik a szénsavmentes térnyerése. Értékben a kiskereskedelmi eladásból már 41 százalékkal részesedik, ami 2 százalékponttal haladja meg az előző évit.
Nagyobb lett a dzsúsz piaci részesedése
A gyümölcslé kiskereskedelmi forgalma értékben 8 százalékkal csökkent, és 44 milliárd forintnál kevesebb lett, 2008. december–2009. novemberben, az előző évhez képest. Mennyiségben a mínusz 11 százalék mintegy 220 millió literes piacméretet jelent.
A kereskedelmi márkák részaránya mennyiségben 30 százalékról 34-re változott. Az 1 liter feletti kiszerelés piaci részesedése emelkedett, az 1 literes és az alattié pedig csökkent.
Gyümölcstartalom szerint a 100 százalékos dzsúsz mutatója nagyobb lett, a nektáré és az italé viszont kisebb.
Értékben stabil a jegestea
Jegesteából a bolti eladás stabilan meghaladja a 14 milliárd forintot, 2008. december–2009. novemberben. Mennyiségben a mínusz 6 százalék 75 millió litert meghaladó éves piacméretet jelent.
A kereskedelmi márkák mennyiségben 24 százalékot vittek el a bolti eladásból, a legutóbbi adatok szerint. Ez 2 százalékponttal több az előző évinél.
Dominál az egy liter feletti kiszerelés, mennyiségben stabilan 86 százalékos részesedéssel.
Növekedési rekorder az energiaital
Az energia- és sportitalok kiskereskedelmi forgalma a 20 százalékos növekedés eredményeként túllépett a 12 milliárd forinton, 2008. december–2009. novemberben. Ugyanakkor több mint 23 millió litert jelent a 31 százalékos mennyiségi növekedés. Ez növekedési rekord, a Nielsen által mért 90 élelmiszer-kategória között.
Értékben a bolti eladásból 97 százalékot visz el az energia- és 3-at a sportital.
A kereskedelmi márkák növekedése megállt. Részarányuk a mennyiségi eladásból 41-ről 35 százalékra csökkent.
Legkedveltebb a 201–250 milliliteres kiszerelés, amely értékben elviszi a teljes forgalom 80 százalékát.
Szénsavas üdítőital – mennyiségben mért – kiskereskedelmi forgalmából a szerelésméretek részesedése, százalékban
Szegmens 2007. XII.– 2008. XII.–
2008. XI. 2009. XI.
1 liter alatt 5 5
1 liter 3 3
2 liter felett 10 16
2 liter 78 72
1,1–1,9 liter 4 5
Forrás: Nielsen
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >