Erősítette pozícióját az ásványvíz és az energiaital

Szerző: trademagazin Dátum: 2010. 02. 14. 08:00

Az alkoholmentes szomjoltó italok fontos szerepet játszanak a bolti választékban. A forgalom szerinti top 10 élelmiszer között a szénsavas üdítőital negyedik, az ásványvíz hatodik, a gyümölcslé hetedik a rangsorban, a Nielsen által mért 90 élelmiszer-kategória közül.A 2008. december–2009. novemberi általános trendtől legjobban az energia- és sportital tér el, az alkoholmentes italok közül. Bolti forgalma továbbra is két számjegyű növekedést produkál, mind értékben, mind mennyiségben. Szintén erősödött az ásványvíz pozíciója. Ugyanakkor a gyümölcslé kiskereskedelmi eladása csökkent mennyiségben is, értékben is.

Szénsavas: nőttek a nagy kiszerelések
A szénsavas üdítőital éves forgalma értékben stabilan 56 milliárd forint felett alakult. Mennyiségben mínusz 3 százalékot regisztráltunk 2008. december–2009. novemberben, az előző hasonló időszakhoz képest. Így az éves piac mérete 475 millió liternél kisebb lett.
Jelentősen, 58 százalékkal megnőtt a 2 literesnél nagyobb kiszerelések forgalma, mennyiségben. Így a szegmens piaci részesedése 16 százalék lett.
A 2 literes részaránya továbbra is kiemelkedik, 72 százalékkal, a legutóbbi adatok szerint. Ez 6 százalékkal kisebb az előző évinél.
A kereskedelmi márkákra értékben 13 százalék jutott a teljes forgalomból, az előző évi 12 után. Mennyiségben viszont a 26 százalékos mutató plusz 4 százalékpontot jelez.

Teret nyer a szénsavmentes ásványvíz
Az ásványvíz szárnyal, az átlaghoz képest. Értékben 5 százalékkal nőtt a bolti forgalma, egyik évről a másikra, és túllépett a 47 milliárd forinton. Mennyiségben a plusz 5 százalék immár több mint 925 millió litert jelent, 2008. december–2009. novemberben.A kereskedelmi márkák részaránya értékben 1 százalékponttal emelkedett, 28 százalékra.
Folytatódik a szénsavmentes térnyerése. Értékben a kiskereskedelmi eladásból már 41 százalékkal részesedik, ami 2 százalékponttal haladja meg az előző évit.

Nagyobb lett a dzsúsz piaci részesedése
A gyümölcslé kiskereskedelmi forgalma értékben 8 százalékkal csökkent, és 44 milliárd forintnál kevesebb lett, 2008. december–2009. novemberben, az előző évhez képest. Mennyiségben a mínusz 11 százalék mintegy 220 millió literes piacméretet jelent.
A kereskedelmi márkák részaránya mennyiségben 30 százalékról 34-re változott. Az 1 liter feletti kiszerelés piaci részesedése emelkedett, az 1 literes és az alattié pedig csökkent.
Gyümölcstartalom szerint a 100 százalékos dzsúsz mutatója nagyobb lett, a nektáré és az italé viszont kisebb.

Értékben stabil a jegestea
Jegesteából a bolti eladás stabilan meghaladja a 14 milliárd forintot, 2008. december–2009. novemberben. Mennyiségben a mínusz 6 százalék 75 millió litert meghaladó éves piacméretet jelent.
A kereskedelmi márkák mennyiségben 24 százalékot vittek el a bolti eladásból, a legutóbbi adatok szerint. Ez 2 százalékponttal több az előző évinél.
Dominál az egy liter feletti kiszerelés, mennyiségben stabilan 86 százalékos részesedéssel.

Növekedési rekorder az energiaital
Az energia- és sportitalok kiskereskedelmi forgalma a 20 százalékos növekedés eredményeként túllépett a 12 milliárd forinton, 2008. december–2009. novemberben. Ugyanakkor több mint 23 millió litert jelent a 31 százalékos mennyiségi növekedés. Ez növekedési rekord, a Nielsen által mért 90 élelmiszer-kategória között.
Értékben a bolti eladásból 97 százalékot visz el az energia- és 3-at a sportital.
A kereskedelmi márkák növekedése megállt. Részarányuk a mennyiségi eladásból 41-ről 35 százalékra csökkent.
Legkedveltebb a 201–250 milliliteres kiszerelés, amely értékben elviszi a teljes forgalom 80 százalékát.

Szénsavas üdítőital – mennyiségben mért – kiskereskedelmi forgalmából a szerelésméretek részesedése, százalékban
Szegmens 2007. XII.– 2008. XII.–
2008. XI. 2009. XI.
1 liter alatt 5 5
1 liter 3 3
2 liter felett 10 16
2 liter 78 72
1,1–1,9 liter 4 5
Forrás: Nielsen

Kapcsolódó cikkeink