Erősek a gyártói márkák, ha mosásról van szó
A GfK Hungária ConsumerScan adatainak tanúsága szerint 2008 első harmadában a megelőző évhez képest változatlan mennyiségű mosószert, több öblítőt és kevesebb fehérítőt vásároltak a háztartások. A kereskedelmi márkák piaci részesedése egyik szegmensben sem számottevő.A magyar háztartások több mint kétharmada vásárolt mosószert a tavalyi és az idei év első harmadában is. Mégpedig átlagban ugyanannyit vettek 2008. január–áprilisban, mint egy évvel korábban. Ezt a közel hét és fél kilogrammnyi mennyiséget azonban az idei évben ritkább, de egyszerre nagyobb mennyiségben történő vásárlás alkalmával szerezték be.
Nőtt a kézi és a finommosószerek aránya
A mosószer-kategórián belül a kézi és finommosószerek szegmense számottevően növekedett, így mennyiségi részesedése a mosószerpiacon belül 2-ről 3 százalékra nőtt 2008 első harmadára. A kereskedelmi márkás termékek mennyiségi részesedése kismértékben emelkedett: 2008. január–áprilisban 15 százalékos piaci részarányra tettek szert.
A magyar háztartások által megvásárolt mosószermennyiség több mint egyharmada hipermarketekben, közel egyötöde diszkontokban kel el.
Alig mérhető a PL a fehérítők között
A magyar háztartások által megvásárolt textilfehérítők mennyisége 2007 és 2008 első négy hónapjának összevetésében 6 százalékkal csökkent. A mérséklődés hátterében a vásárló háztartások számának csökkenése áll: 2008 első harmadában 22-ről 20 százalékra csökkent ugyanis a fehérítő penetrációja. A vizsgált időszak alatt bekövetkezett, mintegy nyolcszázalékos átlagos áremelkedés mellett a fehérítők négy hónapos forgalma stagnál.
A kategóriában egyébként is alacsony részesedéssel bíró saját márkás termékek népszerűsége 2007 első harmadához képest tovább csökkent, és 2008 elejére már csupán a január–április során megvásárolt teljes mennyiség egy százalékát adták. A kategóriában a diszkontok és a kisbolt-láncok mennyiségi részesedése a legmagasabb.
Az öblítők több mint harmada a hiperekben fogy
A háztartások 2008 első harmadában 7 százalékkal vásároltak több öblítőt, mint az előző év azonos időszakában. Mivel a kategória átlagos ára csak minimális mértékben változott, az öblítők négy hónapos forgalma 6 százalékkal nőtt. A növekedés hátterében a vásárlók számának kismértékű emelkedése és az egy vásárló háztartás által január–április időszakban megvett mennyiség növekedése áll. Utóbbi a vásárlásonkénti mennyiség növekedésének köszönhető. A magyar háztartások egyébként átlagosan megközelítőleg 4 liter öblítőt vásárolnak négy hónap alatt.
A márkázott termékek átlagos árának körülbelül negyven százalékáért kaphatók a kereskedelmi márkás öblítők. A saját márkák mennyiségi részesedése a kategóriában változatlanul 14 százalék.
A háztartások által megvásárolt öblítők több mint harmada a hipermarketekben kel el.
Az egyes kereskedelmi csatornák mennyiségi részesedése a mosószer, a fehérítők és az öblítők piacán, 2008. január–április (az adatok százalékban kifejezve)
Mosószer Fehérítő Öblítő
Hipermarket 35 15 35
Szupermarket 6 4 4
Diszkont 11 15 13
Cash & Carry 19 27 16
Kisbolt-lánc 13 20 14
Független kis bolt 9 13 9
Drogéria 4 4 5
Egyéb 3 3 3
Forrás: GfK Hungária, ConsumerScan
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Visszafogott év után erős az ünnepi szezon
Az online vásárlók 74%-a, mintegy 3,1 millió fő készül az…
Tovább olvasom >Régiók harca: ezek a legnépszerűbb ételek a magyarok szerint
Mexikói ételekből az országos átlag ötszöröse fogy Debrecenben, míg Szeged…
Tovább olvasom >Vállalkozásra szabott csarnokok segítik a KKV-k fejlődését és növekedését
A RaktárAD belga-magyar tulajdonosi háttérrel rendelkező logisztikai fejlesztő új fejezetet…
Tovább olvasom >