Erős év végére számít a bioszektor

Szerző: trademagazin Dátum: 2008. 11. 16. 08:00

A hiper-, illetve szupermarketek kínálatában már néhány évvel ezelőtt megjelentek a bio- és reformélelmiszerek, majd felismerve a fogyasztói igényeket, a tradicionális láncok is nyitni kezdtek e termékkategória felé. Így mára már természetes, hogy a legtöbb üzletben találhatók biopolcok, és jól teljesítenek a biotermékek az online kereskedelemben is.Immár negyed évszázada, hogy megalakult a Biokultúra Egyesület, és elkezdődött a bioszemlélet bevezetése Magyarországon. Azóta a biotermelés már túllépte az alapanyag-előállítást, egyre nagyobb feldolgozottsági fokon és ma már szinte minden kereskedelmi csatornában fellelhetők a biotermékek. E fejlődés nem jöhetett volna létre anélkül, hogy a vásárlói oldalon ne alakult volna ki egy stabil fogyasztói réteg, amely jellemzően városi, felsőfokú végzettségű és az átlagnál jobb anyagi körülmények között él.

Nyitott, de kritikus fogyasztók
– Ez nem jelenti azt, hogy a tipikus biotermék-vásárló ne lenne árérzékeny: őt is érdekli, hogy mit kap a pénzéért – hangsúlyozza Dobai Andrásné, a Biorama Kft. ügyvezető igazgatója. – Ezek az emberek az átlagosnál nyitottabbak az újdonságokra, de kritikusabbak a termékekkel kapcsolatban, fontos számukra az egészségük, az egészséges táplálkozás, s ezért anyagi áldozatot is vállalnak.
Kökényesi Sándor, a Biopont kereskedelmi igazgatója tovább szegmentálja a célcsoportot. Véleménye szerint a bio-, illetve a reformélelmiszer fogyasztói három nagy csoportra oszthatók.
Az elsőbe tartoznak az egészségtudatos életmód követői, akik wellness- és fitneszprogramokon is részt vesznek. Közöttük találhatók olyanok, akik divatból, és olyanok is, akik tudatosan fogyasztanak ökológiai gazdálkodásból származó élelmiszereket. A második csoport a dié-tázó, illetve beteg emberek (például tej- vagy gluténérzékenyek), míg a harmadik csoportot azok alkotják, akik tudatosan, valamilyen elkötelezettségből választják ezt az életmódot. Az ő motivációjuk lehet vegetarianizmus, állatvédelem vagy környezettudatosság is.
A gazdasági nehézségek, a szűkülő anyagi lehetőségek könnyen eltérítik a szegmenstől a divatból biotermékeket vásárlókat, visszafoghatják vásárlásaikat a tudatos egészségvédők, de a speciális diétázók vagy valamely allergiában szenvedők biztos vevők maradnak.

Bővülő hazai kínálat, de sok még az import
Az elmúlt évben a konvencionális élelmiszerek forgalmának általános visszaesése ellenére a biokategória 10 százalék feletti növekedést realizálhatott. A legmarkánsabb változást az jelentette, hogy a kereskedelmi márkák mellett megjelentek a saját márkás termékek, illetve a lokális gyártókon kívül számottevően megnövekedett az import árucikkek részaránya.
A Spar Natur Pur biotermékek 2006-os bevezetésük óta egyre növekvő népszerűségnek örvendenek. 2008 első negyedévében a Spar Natur Pur termékek forgalma 30 százalékkel emelkedett, tudtuk meg a cégtől. Legutóbb 2008 májusában bővült a szortiment a Spar Natur Pur bioteákkal, előtte februárban zöldségekkel és gyümölcsökkel. Szintén az első negyedév újdonságai voltak a termékcsaládban a biopéksütemények.
– Az elmúlt időszaknak sajnálatos módon az is jellemzője volt, hogy néhányan, üzleti lehetőséget látva a bioélelmiszerek forgalmazásában, nem megfelelően minősített (tehát nem igazoltan bio vagy egyáltalán nem bio) termékeket árultak organikusként. Az előforduló visszaélések jelentősen rombolták a kategória hitelét, amelynek visszaépítéséhez nélkülözhetetlen, hogy az értékesített termékekhez megfelelő biominősítés, valamint szaktudás is társuljon – mondja Kökényesi Sándor.
Rédei Ákos, a biotésztákat is gyártó Rédei 97 Bt. társtulajdonosa szerint a nagy áruházláncok polcain túl sok a külföldi bioélelmiszer, a hazai termelők egyre inkább háttérbe szorultak.
A biotermékek értékesítése a Biorama Kft.-nél évek óta stabilan emelkedő tendenciát mutat – tudtuk meg az ügyvezető igazgatótól.
– Úgy érezzük, hogy az emelkedés sokkal nagyobb mérvű is lehetne, ehhez azonban az kellene, hogy a bevásárló szervezetek bátrabban kezeljék ezt a termékcsoportot. Minél több helyen találkozik a fogyasztó a biotermékkel, annál közelebb kerül hozzá a gondolat, hogy kipróbálja. És akkor biztosan nyert ügyünk van – mondja Dobai Andrásné.

Drágultak a bioélelmiszerek alapanyagai
A bioszegmens értékesítése a gazdaság gyengébb teljesítése miatt a korábbinál lassabban, de azért még emelkedik, bár egyes termelők már a kereslet visszaeséséről számolnak be itthon és külföldön egyaránt. Az alapanyagárak tavalyi drasztikus emelkedésé után, idén se lefelé indultak el az árak. A konvencionális gabonaárak csökkenésével ellentétben a biogabona ára jelentősen megnövekedett, ami az alapvető bioélelmiszerek drágulását okozta.
Az áremelkedést a kereskedelem alig tolerálta, ezért több áruházláncnál visszaesett a forgalmunk – mondja Rédei Ákos.

Tönkölytésztától a kölesgolyóig
Ebben az évben a Rédei tésztagyár az ízesített biotönkölytésztáira fektette a hangsúlyt, kedvelt lett a spenótos-paradicsomos 3 színű biotészta, és a Spirulina algás változata is. A nemrég piacra dobott új biotönköly-medvehagymás tésztájuk rendkívül pozitív fogadtatást kapott. Tavaly a biotönkölytészta-család elnyerte a Kiváló Magyar Élelmiszer védjegy viselési jogát is.
A Biorama idén a biomüzlik értékesítését állította fókuszba. A befektetett munka megtérült, a termék volumenforgalma 18 százalékkal nőtt, a legnagyobb fejlődést a gyümölcsös és a pirított (crunchy) biomüzliknél érték el.
– Kijelenthetjük, hogy biomüzlicsaládunk – amely 500 grammos kiszerelésben, 7-féle ízesítéssel van forgalomban – ma már országosan ismert a biotermékeket rendszeresen fogyasztók körében – osztja meg velük örömét az ügyvezető igazgató.
A Farmtojás csak a hatos csomagolású biotojással van jelen az organikus szegmensben, de Horváth Imre kereskedelmi vezetőtől megtudtuk, hogy az egészségtudatos vásárlók körében nagyon népszerű a cégük által forgalmazott Wellness tojás is, ami ugyan nem bio, de magas E-vitamin-tartalma miatt sokan fogyasztják.
A Biopont legnépszerűbb terméke az extrudált biokölesgolyó, ami jelenleg 150 grammos kiszerelésben kapható, de gyorsan kedvenc lett ennek 80 grammos, bio-tejcsokoládéval bevont változata is. Nagy sikere van az idén bevezetett biotönkölybúzából készült sóspálcikának, emellett kedveltek a többféle változatban kapható biolisztek, illetve a 100 százalékos zöldség- és gyümölcslevek is. Újdonság, hogy a kölesgolyó hamarosan megjelenik magyaros, illetve mogyorós ízesítésben is, ami várhatóan a következő év slágere lesz.

Újítások év végére időzítve
Több cég az év utolsó hónapjaira időzítette a csomagolásmegújítást, árakciókkal ösztönzik a vásárlást. A Rédei tészták bevezető akciói is erre az időszakra esnek, a Farmtojás biotojásai az ünnepi készülődés idején mindig jól fogynak.
Az év végéig további jelentős forgalomnövekedésre számít a Biorama is. Decembertől termékeik közül a crunchy típusú csicsókás biomüzlit reklámozzák, ennél a gabonaszemek ízesítésére csicsókaszirupot használ a cég. Árakcióra készülnek egyéb termékeik közül a bio pirított szójával, illetve bioalmakockával is.
Mostanra időzítette a csomagolás megújítását a Biopont, az új formátum modernebb, igényesebb megjelenést biztosít a cég termékeinek. Első körben 150, illetve 80 grammos fóliás termékek kerülnek a polcokra új, mintájában a természetes előállítást idéző nyomott fóliában, és tömbösített megjelenéssel erősítik a márka jelenlétét. Emellett az év végi ünnepekre a Biopont Télapó-csomaggal készül, ami a nagykereskedésekben lesz kapható.

Ármustra: csak egymás között
A bioélelmiszerek megjelenítésének jellemző módja a konvencionálistól elkülönített kihelyezés, ami felirattal, woblerrel is hangsúlyozható. A szabályozás szerint biopolcon csak ökológiai gazdálkodásból származó élelmiszer helyezhető el. Ennek előnye, hogy a vásárló könnyebben „beazonosítja” a biotermékeket, ami másodlagos kihelyezéssel még inkább fokozható. Hátránya viszont, hogy nincsen lehetőség a konvencionális áruval való összehasonlításra.
– Jó tapasztalataink vannak a másodlagos kihelyezéssel, különösen, ha ezt egy árakció kíséri – árulja el Dobai Andrásné. A közepes méretű Rédei tésztagyár a hipermarketekben kevésbé hirdet, inkább a bio- és reform-nagykereskedések magazinjaiban reklámoznak, és különböző árakciókkal ösztönzik a fogyasztást. A Farmtojás Kft.-nél sok nyomtatott formátumú termékismertetőt használnak, és folyamatosan töltenek fel új információkat a cég honlapjára is.
A biotermékek vásárlóit magas fokú internethasználat jellemzi, a cégeknek megéri minél több termékismertetőt megjelentetni a világhálón, s nem árt, ha kiemelt figyelmet fordítanak a különböző egészségportálokon elhangzó visszajelzésekre. Számukra jó befektetés lehet egy virtuális vásárlói klub szervezése is.
Erős-Hajdu Szilvia

Kapcsolódó cikkeink