Magazin: Épülő-szépülő virslik

Szerző: Szalai László Dátum: 2020. 11. 25. 07:52

Biztos pont volt a virsli az elmúlt időszak viharos hullámverésében. A fogyasztók egyre inkább meghallják a minőség, biztonság és természetesség hívószavait. Nem csoda, hogy a márkák újdonságokkal készülnek az év végi szezonra.

Szerző: Szalai László

A virsli továbbra is a legnagyobb szeletét jelenti a húskészítménypiacnak. Tavaly sem piaci részaránya (ami értékben mintegy 14, mennyiségben 20%), sem eladásai számai nem változtak jelentősen. A Pick Szeged által rendelkezésünkre bocsátott piackutatási adatok szerint elenyésző, 1% alatti mértékben csökkent az eladott mennyiség, értékben pedig gyakorlatilag az inflációval megegyező mértékben, valamivel több mint 3%-kal emelkedett a forgalma az előző évhez képest.

Ha az alapanyagokat nézzük, e tekintetben sem jegyezhetünk fel változást: az eladások megoszlásában eladott volumenben a baromfivirslik fejhosszal vezetnek a sertésből készültek előtt (értékben viszont épp fordított a helyzet). Más alapanyagú virslik részesedése továbbra sem számottevő.

Biztonságba csomagolva

A piac stabilitása azért is megnyugtató, mert több, kihívást jelentő külső hatás is érte a közelmúltban a gyártói szektort.

Dósa Ágnes-Pick Szeged

Dósa Ágnes
junior termékmenedzser
Pick Szeged

– Tavaly az afrikai sertéspestis következtében Európában kialakult alapanyaghiány miatt kényszerültek a gyártók drasztikus áremelésekre, míg az idei év első negyedében a COVID-19 a járvány elleni védekezés mellett kellett a megnövekedett igényeket kiszolgálni, a zavartalan ellátást biztosítani – említi meg a két legfontosabbat Dósa Ágnes, a Pick Szeged Zrt. junior termékmenedzsere.

Az értékesíti csatornákat vizsgálva folytatódott a diszkontok lassú térnyerése – gyakorlatilag az összes többi csatornatípus rovására. Dósa Ágnestől megtudjuk, hogy 2019-ben már csaknem minden második virslit diszkontban adtak el, az elmúlt 3 évben közel 10%-kal növelték részarányukat az értékesítésből.

Részben ezzel összefüggésben mind a kereskedelmi márkák, mind pedig az önkiszolgáló kiszerelések enyhén növekvő tendenciát mutatnak – utóbbiak az eladott virslimennyiségnek immár több mint 90%-át adták tavaly, tájékoztatja lapunkat a junior termékmenedzser.

Az előre csomagolt virslik pozícióit a kialakult pandémiahelyzet tovább erősítheti, hívja fel a figyelmet Kazai Zsolt, a Wiesbauer-Dunahús Kft. értékesítési vezetője:

Kazai_Zsolt_Wiesbauer

Kazai Zsolt
értékesítési vezető
Wiesbauer-Dunahús

– Az emberek óvatosabbak lettek, kerülik a szoros kontaktust másokkal az üzletekben is, és ez a csemegepultok forgalmára is hatással van. Az előrecsomagolt virslik ezenkívül a gyorsabb bevásárlás lehetőségét is kínálják, a csomagoláson a fogyasztó több információt kap a termékről, és az eltarthatósági idejük is hosszabb.

A COVID-19 erősítette a fogyasztói tudatosságot is, részben az árak, részben a beltartalom tekintetében.

Ez nem könnyíti meg a termékfejlesztők dolgát, hiszen két, meglehetősen egymás ellen ható trendről van szó: a vásárlók egyszerre keresnek (a nehezebb gazdasági helyzetre hivatkozva) minél kedvezőbb ár-érték arányú, ugyanakkor minél természetesebb, adalékanyagoktól, tartósítószerektől és ízfokozóktól mentes termékeket. Emellett ott van globálisan erősödő szempontként a fenntarthatóság is.

Hámoznak, hímeznek

A kereslet minőség felé való elmozdulását a megkérdezett gyártók egyöntetűen konstatálták. Ebben bizonyára szerepet játszik az is, hogy 2019-től csak az Élelmiszerkönyvben meghatározott minimális beltartalmi értékeket elérő készítmények nevezhetők virslinek.

Zab Gábor_Kométa99

Zab Gábor
belföldi értékesítési
igazgató
Kométa 99

– A Bécsi virsli dominanciája figyelhető meg a piacon – jelzi Zab Gábor, a Kométa 99 Zrt. belföldi értékesítési igazgatója. – A hipermarketekben népszerű a nagyobb kiszerelés (a Kométánál ez 800 grammos) –, míg a szuperekben inkább a kétkamrás 400 grammos kiszerelésre esik gyakran a választás. A promóciós értékesítés aránya főleg a nagy kiszerelésnél jelentős, hiszen gyakran vásárolnak a háztartások nagyobb mennyiséget, aminek egy része lefagyasztásra kerül. Ez volt a jellemző a márciusi COVID-19 „éhezők viadala” időszakra is, amikor sokan feltöltötték a mélyhűtőket, sok esetben virslikkel. Utána persze áprilisban a vásárlások alacsonyabb szintre estek vissza – ekkor fogyasztották el a korábban felhalmozott mennyiséget a fogyasztók.

Érdekességként megemlíti még, hogy portfóliójukból jelentősen emelkedik a hámozott virslit vásárlók aránya (Kométa Hámozott Bécsi virsli, Kölyök, illetve Koktél virsli) –, sokan ugyanis nem szívesen bajlódnak az ehető kollagén borítással sem. A műbeles virslik viszont lehetőséget is jelentenek a figyelem felkeltésére: a Kométánál például a műanyag borítást rajzfilmfigurákkal díszítették az iskolakezdésre, mivel a virsli kategória egyik nagy kedvelői a gyerekek.

A 2019. év végi virsliszezon egyébként kiemelkedően sikerült a Kométa számára, árulja el, sokan ugyanis felfelé váltottak, és immár a Kométa roppanós virslijét vásárolják.

– A virsli kategóriában a Kométa az élvonalat képviseli, ezért széles körű marketingtámogatást tervezünk a decemberi időszakban, hogy minél erőteljesebben elmondhassuk a fő üzeneteinket a fogyasztók számára – vetíti előre Zab Gábor. – Ennek a marketingmixnek egyre erőteljesebb lába a digitális kommunikáció, de egyelőre a TV-reklám marad a kommunikációnk gerince.

Magas minőség a baromfiszegmensben is

A Pick Szeged PICK PICKOLINO virslicsaládja az egészségtudatos trendnek megfelelve az idei évben tovább bővült. Májusban jelent meg a cég a hozzáadott értékű, magas minőségt képviselő, baromfi alapanyagú virslik szegmensében HOT DOG termékeivel.

– Újdonságként vezettük be a baromfi alapanyagokból készülő PICK PICKOLINO HOT DOG virsli 140 g-os kiszerelését, amely egy sajtos ízváltozattal, illetve a nagyobb, családi kiszerelésű 280 g-os változattal együtt került a piacra – mondja Dósa Ágnes. – A termék magas hústartalmú, enyhén füstös, kellemesen fűszerezett hámozott virsli, amely alternatívát kínál azoknak, akik a baromfihúsból készült készítményeket preferálják. Hasonlóan a többi PICKOLINO virslihez, nem tartalmaz hozzáadott ízfokozót, illetve glutén- és laktózmentes, így az ezekre érzékeny vásárlók is bátran fogyaszthatják. Az új termékek piaci bevezetését június–augusztus hónapokban online kommunikációval – látványos online banner megjelenésekkel, receptvideókkal, social media aktivásokkal és Google-hirdetésekkel –, valamint reklámfilmmel is támogattuk. A PICK a 2020-as szezonban is a PICKOLINO termékek értékesítésére koncentrál.

Új igény a glutamátmentesség

A Wiesbauer-Dunahúsnál elégedettek a tavaly év végi szezonnal, hiszen 2019 decemberében közel 300 tonna virslit értékesítettek: éves szinten 7,5%-kal többet, mint előző évben.

– Az idei év tavasztól elég turbulensen alakult. A sertés-alapanyagárak az égbe szöktek, a forint/euró árfolyam szintén elszabadult, és ehhez hozzájött a pandémia – elemzi 2020 eddig eltelt időszakát Kazai Zsolt. – A forgalom áprilisban, köszönhetően a felvásárlási láznak, megugrott, májusban leült, nyár elejére normalizálódott. Az elmúlt időszak várhatóan átmeneti alapanyagár-csökkenésére mi is reagáltunk. Csökkentettük az átadási árakat vagy nagyobb akciós kedvezményt adtunk partnereinknek. Sajnos, nem minden partnerünk adta tovább az árcsökkentést a fogyasztóknak, ami azt mutatja, van még hová fejlődnie a kiskereskedelemnek is.

Az innovációs irányok közül az értékesítési vezető a magas hústartalom mellett a termékek mentességét emeli ki:

– A glutén-, laktóz- és szójamentesség ma már alapelvárás a virsliknél is. Egyre több partnerünknél merül fel igényként a termékek glutamátmentessége is, amelynek természetesen igyekszünk megfelelni. Teljes gőzzel dolgozunk az újdonságokon, remélem, sikerül meglepnünk a piacot decemberben.

Marketing tekintetében maradnak a jól bevált akciós aktivitásoknál, emellett az on­line térben erőteljesebb jelenlétre készülnek.

Megszokott ízek új technológiákkal

Tamáskovitsné Gila Éva - Gyulahús

Tamáskovitsné Gila Éva
termékmenedzser
Gyulahús

Az iskolakezdéssel a Gyulai márkacsalád májas, virsli és párizsi termékeinek értékesítése is fellendül. Számos fogyasztói teszt igazolja ugyanis, hogy a gyermekek inkább a homogén készítményeket szeretik, tudjuk meg Tamáskovitsné Gila Évától, a Gyulahús Kft. marketingmenedzserétől.

A Gyulahús Kft. termékfejlesztéseinek fókuszában továbbra is az áll, hogy minél kevesebb adalékanyagot használva, inkább technológiai folyamatokat alkalmazva hozzon ki új termékeket. A Gyulai Májas és Virsli termékcsalád glutén- és laktózmentesen készül, így az esetleges táplálékintoleranciában szenvedők számára is megoldást nyújtanak.

– Virsliszezonban főként márkaboltjainkban juhbeles virslit is kínálunk. Termékportfóliónkban saját márkás és gyártói márkás termék is szerepel, lédig, 180 g és 360 g-os, önkiszolgálópultos kiszerelésben hozzuk őket forgalomba – mondja Tamáskovitsné Gila Éva.

A tavalyi év a gyulai húsipar 150 éves évfordulójának megünnepléséről szólt. Ennek hagyományaira építve a vírusjárvány alábbhagyása után, július–augusztusban az elsők között hirdettek ismét országos játékot, amelyet ez esetben csak online térben népszerűsítettek. Mottójuk a belföldi nyaralásra buzdító „Gyulaival Gyulára” volt. Ennek szellemében a regisztráló játékosok azonnali szálláshelyen beváltható ajándékkupont kaptak, illetve heti nyereményeket sorsoltak ki a játékosok között.

Emellett idén is kapcsolódnak a Magyar Termék Non-profit Kft. által szervezett promócióhoz, amely 2021. január elejéig tart.

– Facebook-oldalainkon havi rendszerességgel villámjátékokat szervezünk követőinknek. A járvány idején elindított hasznos tippek azóta is olvasottak, illetve több videós receptötlettel segítjük változatosabbá tenni a mindennapok főzési praktikáit – teszi teljessé a képet a marketingmenedzser.

Vegánok is elkezdhetik

A Pápai Hús a többi, márkaterméket gyártó céghez hasonlóan, szintén a minőségi termékeket kereső fogyasztók erősödő táborát vette célba tavaly. A csemegepultos termékeknél a frankfurti és juhbeles virslijeinek növelte eltarthatósági idejét, illetve a juhbeles esetén emelte a hústartalmat. Visszaigazolásként várakozásaikon felüli forgalmat könyvelhettek el. Ez a hatás azóta is tart, tudjuk meg Dobos Katától, a Pápai Hús Kft. marketingvezetőjétől, aki hozzáteszi:

– Tavaly a csemegepulttal nem rendelkező diszkontok felé is nyitottunk, ahol inkább az alacsonyabb árú, az átlagos önkiszolgáló kiszerelésnél nagyobb, 500 grammos termékeket szállítottuk. A növekvő forgalom lendületét idén további új piacokkal tartjuk fenn.

A cég idei legnagyobb innovációja a vegán termékcsalád, amelynek egyik tagja a virsli lesz, árulja el lapunknak Dobos Kata. Emellett a jelenlegi virsliportfóliójuk kiszereléseit is átalakítják.

– A 2020-as év áttérést hozott a marketingkommunikációnkban is – fűzi hozzá. – Elindultunk a klasszikus ATL-kommunikációkkal (többféle csatornán keresztül is), ennek eredményei már látszódnak. Ősztől az online térben is erősítettünk, hiszen a vegán termékcsalád teljesen más célcsoportnak szól, így más eszközökkel tudjuk őket elérni. Év végére is tervezünk mind ATL-, mind BTL-kommunikációt, de részletekről még korai beszélni. //

 

Már nem pulykából készülnek a Sága virslijei

Bárány László
ügyvezető-tulajdonos
Master Good

A Master Good, a Sága Foods Zrt. új tulajdonosa megújította a Füstli virslit, valamint a teljes Füstli- és Füstlizer-termékcsaládot. Amellett, hogy a csomagolás is teljesen megváltozott, a Master Good ezen termékeknél a saját, száz százalékban GMO-mentes csirkehúsára váltja az eddigi pulykaalapanyagot, valamint egy új, sertéshúsos változatot is beemel a portfólióba.

– Amikor a család úgy döntött, hogy a Ságát megvásárolja, az a cél lebegett a szemünk előtt, hogy az egyébként már majdnem teljes vertikális integrációnk utolsó építőkövét a helyére rakjuk a tovább feldolgozásban. A virsli, a párizsi és a sonka ugyanis hiányzott a repertoárunkból. Úgy gondoltuk, ha a Sága tulajdonlását hazahozzuk Magyarországra, akkor képesek leszünk arra, hogy megújítsuk a cég termékeit – hangsúlyozta Bárány László ügyvezető-
tulajdonos.

A kisvárdai Master Good cégcsoport januárban vásárolta meg eddigi brit tulajdonosától a Sága Foods Zrt.-t, így a sárvári üzem több mint harminc év után újra hazai tulajdonba került. //

A sertésvirslit visszük a leginkább

nielsen logo

Nagy Kitti-Nielsen

Vendégszerző:
Nagy Kitti
ügyfélkapcsolati vezető
Nielsen

Mintegy 35 ezer tonna virslit vásároltak a magyar fogyasztók a 2019. július–2020. júniusi időszak alatt. A kategória több mint 48 milliárd forint bevételt hozott a kiskereskedelemben, ami 12 százalékos emelkedést jelent az ezt megelőző, azonos periódushoz képest. Mennyiséget tekintve plusz 4 százalékot regisztrált a Nielsen kiskereskedelmi indexe. A kategória eladásában megfigyelhető szezonalitás, a forgalom december–január hónapban ugrik meg valamelyest.

Az önkiszolgáló és a csemegepultnál történő értékesítés megoszlása egyre koncentráltabb: értéket tekintve 84 százalék jutott az önkiszolgálóra, ami 2 százalékponttal magasabb a tavalyi hasonló időszakhoz képest. Emellett, míg a csemegepultnál stagnáló forintban mért eladást láthatunk, addig az önkiszolgáló pultról leemelt virslik 14 százalékkal nagyobb bevételt eredményeztek.

A bolttípusok súlyát nézve a trendek azt mutatják, hogy a virsli értékben mért forgalmának több mint fele, 56 százaléka a 401–2500 négyzetméter alapterületű boltokban kerül a kasszákba. A csatornák közül itt a legnagyobb az egyik időszakról a másikra regisztrált növekedés mértéke is, 16 százalékkal nőtt az értékbeli forgalom. Az ennél nagyobb, 2500+ négyzetméteres üzletekben a bevétel további több mint egyötöde realizálódik.

A gyártói márkák pozíciója stabil maradt: 56 százalékot hasít ki a virsli piacából. Értékben ez a szegmens 10 százalékkal nőtt, a saját márkáknál ez az emelkedés 14 százalékos.

A sertésvirsli viszi a prímet a maga 54 százalékos értékbeli piaci részesedésével. A második helyen holtversenyben a baromfi- és a pulykavirsli áll, valamivel több mint egyötöd-egyötödnyi részt hasítanak ki a forintban mért forgalomból. //

Kapcsolódó cikkeink