Enyhült a prés a sajton

Szerző: Szalai László Dátum: 2024. 09. 05. 11:09

Nyögi még a közelmúlt horrorárait a sajtpiac: hiába normalizálódott az árszint, a fogyasztókat „vissza kell szoktatni” a minőségibb sajtokra. A legtöbb márka kivár az innovációkkal, a bátrabbak portfólió-átalakítással, réspiacok keresésével, megújult marketingstratégiával próbálnak új lendületet venni.

A cikk a Trade magazin 2024/8-9. lapszámában olvasható.

A tavalyi év első felétől jelentős mértékben esett a sajt átlagára (az árcsökkenés két számjegyű volt). Ennek következtében a nagyon gyenge 2022-höz képest ugyan emelkedett az eladott sajtok volumene, de az eladások értékben csökkentek. Az év második felétől indult el a piac stabilizálódása, ami most is tart.

2024-ben már a félkemény piacon is érezhető volt polci ár mérséklése a kereslet visszaesése miatt

Nagy Mariann - Savencia

Nagy Mariann
sales development
manager
Savencia Fromage &
Dairy Hungary

– 2023-ban a vásárlók tömegesen váltottak át az alacsonyabb árfekvésű félkemény sajtokra. A pultos, illetve a nagyobb méretű darabolt sajtok forgalma nőtt jelentősen – elemez Nagy Mariann, a Savencia Fromage & Dairy Hungary Zrt. sales development managere. – 2024 első felében a diszkontok mellett a szupermarketek és az online kereskedők is növelték mennyiségbeli eladásaikat. Szerencsére újra növekedni tudnak egyes, nagyobb hozzáadott értékkel bíró sajttípusok, mint a füstölt sajtok, a snackek, a friss sajtok, vagy éppen a kéksajtok és a parmezán. Valamint két számjegyű növekedést mutatnak a grillsajtok is.

Alapból luxus

A nyers tej átlagára az Európai Unióban 2024 első felében nem csökkent, ennek ellenére a belföldi sajtpiacon az importnyomás fokozódott. Ez tovább növelte az árversenyt, és nyomta lefelé a sajtárakat.

Gábossy Ádám, SZEGA

Gábossy Ádám
ügyvezető
Szega Camembert

– Az alapprobléma továbbra is a vásárlóerő gyengülése, illetve az élelmiszerek vásárlására fordított összeg csökkenése – szögezi le Gábossy Ádám, Szega Camembert Kft. ügyvezetője. – A fogyasztás csökkenését 2023-ban akciókkal próbálták ellensúlyozni a piaci szereplők. 2024-ben már a félkemény piacon is érezhető volt polci ár mérséklése a kereslet visszaesése miatt. Ismét megjelentek a gyenge minőségű, „sajthelyettesítő” termékek is. A saját márka egyértelműen erősödik, és sajnálatos módon az alap félkemény sajtok is sok fogyasztó számára a luxus kategóriába kerültek. Megfigyelhető a kisebb kiszerelések felé történő elmozdulás is.

Gábossy Ádám úgy látja, hogy az elmúlt nehéz időszakban a sajtpiac fejlődése egyértelműen megtört, amit jelenleg az árverseny és az alacsonyabb minőségű termékek felé történő elmozdulás határoz meg. A helyzet legnagyobb vesztesei a külföldön átlagosnak vagy mindennapinak számító kategóriák, mint például a lágysajtok, keménysajtok.

Lengyel András
ügyvezető
ERU Food

– Az ömlesztett sajt kategóriában is érződött az infláció hatása, a magasabb minőségű és árfekvésű termékek kereslete érezhetően visszaesett – fűzi hozzá Lengyel András, az ERU Food Trading Kft. ügyvezetője. – A kereslet az olcsóbb termékek, illetve a saját márkák irányába tolódott el.

Megújuló márkaportfóliók

A Savencia a piaci kihívásokra innovációkkal, portfólió-átalakításokkal és új marketingstratégiával válaszolt.

Fábián Péter
brand manager
Savencia Fromage
& Dairy Hungary

– Márkáink közül sütésre és főzésre a fogyasztók a Karavánt preferálták, de felismertük a füstölt sajtok korlátait, így a Karaván nyit a füstölés nélküli sajtok irányába is – jelenti be Fábián Péter, a Savencia Fromage & Dairy Hungary Zrt. brand managere. – Tavaly a Karaván Toast szeleteket vezettük be, és modernizáltuk a márka arculatát. Idén grillsajtportfóliónkat bővítettük új, füstölés nélküli Camembert és Tallér termékekkel. Ez új lehetőségeket teremtett a kommunikációs és promóciós stratégiában, valamint a márka polci láthatóságának növelésében. Júniusban széles körű marketingkampányt indítottunk, beleértve TV-reklámot, online hirdetéseket és közösségi­média-aktivitást.

 

 

A marketingtámogatás fenntartása a nehéz gazdasági helyzetben különösen fontos

Nehéz időszakon van túl a lágysajtpiac is, mérete az elmúlt évek során folyamatosan csökkent, de ez most fékeződni látszik.

Mike Ágnes
brand manager
Savencia Fromage
& Dairy Hungary

– Ebben a szegmensben a Tihany márka 2024-ben megújította camembert-portfólióját és csomagolásait is – tájékoztatja lapunkat Mike Ágnes, a Savencia Fromage & Dairy Hungary Zrt. brand managere. – A natúr változat mellé zöld ­fűszeres, zöld borsos és erdei gombás Válogatás Tihany Ínyenc Camembert sajtok csatlakoztak. Csomagolásaink még letisztultabbak, edukatívabbak lettek, mindegyik változat hátoldalán fogyasztási ajánlásokkal hozzuk meg a kedvet az egyszerű, de mégis kreatív szendvics, hidegtál vagy saláta készítéséhez.

A cégnél úgy gondolják, a marketingtámogatás fenntartása a nehéz gazdasági helyzetben különösen fontos, hogy amikor a vásárló döntését egyre inkább az ár befolyásolja, a márkák az általuk képviselt minőséget és hozzáadott értéket megerősítsék a fogyasztóban.

Szalay Rita
senior brand manager
Savencia Fromage
& Dairy Hungary

– A Medve sajt igazi kötődést és pozitív érzéseket vált ki a magyar fogyasztókból, ezekre és a márka valódi megkülönböztető elemeire építettük új image-kampányunkat, amelyben a több mint 90 éves barátunk, a Medve és a magyar családok kapcsolatát mutatjuk be – árulja el Szalay Rita, a Savencia Fromage & Dairy Hungary Zrt. senior brand managere. – A márka szeretett medvekarakterét egy innovatív AR-technológián keresztül keltettük életre a csomagoláson, hogy a fogyasztás pillanatában tovább erősítsük a pozitív márkaélményt. Az on-pack aktivitást teljes körű TV, digitális, közösségi media és in-store jelenléttel támogattuk, és ezt folytatjuk az év második felében is.

 

 

 

 

 

A kötelező akciók kiszorító hatása erősen érezhető volt a sajtpiacon, főleg a prémium szegmens rovására

Újra eljöhet a brandek ideje

A Szega Camembert Kft.-nél jelen pillanatban csak olyan innovációkkal foglalkoznak, amelyek az exportpiacaik igényeit tudják kielégíteni, tudjuk meg Gábossy Ádámtól. A magyar piacon zajló innovációk ugyanis véleménye szerint elsősorban a kilós ár lefelé szorítására irányulnak, és a cég ebbe a versenybe nem kíván beszállni.

– A vágható sajtok mellett a sajtalapú, napi felhasználású sajtkrémek innováció­jával bővítettük a választékunkat, az eladást promócióival támogatjuk, és ajánlottuk a HoReCa szektornak is – mondja az ügyvezető. – A kötelező akciók kiszorító hatása erősen érezhető volt a sajtpiacon, főleg a prémium szegmens rovására. Ennek megszűnése véleményem szerint több teret fog engedni a második félévben a márkatermékeknek. Marketingtevékenységünkkel a második félévben ezt próbáljuk kiaknázni.

A helyzet legnagyobb vesztesei a külföldön átlagosnak vagy mindennapinak számító kategóriák

Fókuszban az ízek és a réspiacok

Az ERU márkája erősségére igyekszik támaszkodni: a Camping termékek elsősorban széles körű, sokoldalú választékukkal tudnak versenyezni a konkurenciával szemben.

– Az elmúlt időszakban két új ízt is bevezettünk: a Camping Gyulai szárazkolbászos tömlős és a Camping Cheddar ízű tömlős sajtot. Mindkettő sikeresen vizsgázott, a fogyasztók kipróbálták és megszerették őket – újságolja Lengyel András. – Mi az innovációkban, új ízekben hiszünk. Úgy látjuk, hogy a fogyasztók a jól bevált, megszokott ízek mellett nyitottak a (nem túl merész) újításokra.

Mivel a mentes termékek köre folyamatosan nő, a cég ezen a területen is folyamatosan fejleszt.

– Laktózmentes ömlesztett sajtjaink már régóta bizonyítanak ebben a szegmensben, most azonban kedveskedni szeretnénk a vegán fogyasztóknak is – beszél az innováció hátteréről az ügyvezető. – Camping Vegán tömlősünk (amely egy kókuszzsír alapú kenhető növényi készítmény) kellemes natúr/sós ízével közkedvelt lett a vegán fogyasztók körében. Árakciókkal, online megjelenéssel támogatjuk új termékeinket. Illetve márkaépítésre a TV-megjelenést is használjuk. //

Kapcsolódó cikkeink