Energiahatékonysági fejlesztésekkel javítja versenyképességét a Tetra Pak
Mindamellett, hogy jelentősen csökkenti saját és terméke ökológiai lábnyomát, a zöld beruházásoknak köszönhetően a budaörsi Tetra Pak gyár az elmúlt évek során 39%-kal csökkentette fajlagos energiafelhasználását, miközben 95%-kal növelte termelését. A vezető nemzetközi italoskarton-csomagolás gyártó Tetra Pak budaörsi gyára 10 év alatt közel negyed milliárd forintot ruházott be fejlesztésekbe, amelyek ma már évente több mint 6.500 GJ energiamegtakarítást eredményeznek – ez összesen 80 családi ház éves energiafogyasztásának felel meg.
A környezetvédelem a Tetra Pak hosszú távú stratégiájának egyik alappillére. Ennek szellemében a svéd alapítású cég környezetbarát portfólió kialakítására törekszik, hosszú távon 50%-ra szeretné emelni a hulladékká vált italos kartondobozok nemzetközi visszagyűjtési arányát, és számos intézkedést tesz annak érdekében, hogy szén-dioxid lábnyomát a teljes értékláncon keresztül csökkentse.
Környezeti szempontok az alapanyagok kiválasztásánál
Az italoskarton legnagyobb része, legalább 70%-a papír, ami megújuló forrásból származik. A Tetra Pak által használt papír alapanyag egyre növekvő arányban FSC tanúsítvánnyal rendelkező, vagyis felelős erdőgazdaságból származó fából készül.
A papír bevonataként használt vékony alumínium és polietilén rétegek élelmiszerbiztonsági feladatot töltenek be: a folyékony élelmiszert védik az oxigén, a fény, a külső szagok és ízek ellen. A cég az alumínium réteget az elmúlt évek során 6,3µm-ra csökkentette (az emberi hajszál vastagsága 50µm), a polietilén pedig az elmúlt 5 év fejlesztései során 3%-kal vékonyodott. A dobozokon emellett vízbázisú nyomdafestékeket használnak.
Takarékosabb gyártás és szállítás
A Tetra Pak budaörsi gyára folyamatos fejlesztésekkel és ellenőrzésekkel törekszik a gyártási tevékenysége környezeti hatásainak és az energiafelhasználásnak csökkentésére. A létesítmény eddig összesen 245 millió forintot fektetett berendezései korszerűsítésébe — energiatakarékos hűtő- és fűtőgépek, energiatakarékos izzók és szivattyúk, gázpolarizáló berendezés –, valamint zöld energia előállítására alkalmas berendezések – napkollektorok, napelemek – telepítésébe. Ezekkel a beruházásokkal a vállalat évente 35 millió forintnyi, mintegy 6.500 GJ energiát takarít meg, ami összesen 80 családi ház éves energiafogyasztásának felel meg.
Az energiahatékonyság folyamatos fejlesztése mellett a budaörsi gyár nagy hangsúlyt fektet a termelés során keletkező hulladék újrahasznosítására: a gyártási hulladékot ma már 100%-ban újrahasznosítják.
A Tetra Pak csomagolóanyagok esetében mind az alapanyagul szolgáló papírt, mind a kész terméket tekercsekben szállítják. A szállító járművek raktérkihasználtságának folyamatos javítása eredményeként ma az üzem évente 360 tonna széndioxid kibocsátását előzi meg, amivel egész Európában vezető helyen áll.
Termék- és technológiafejlesztéssel a környezetért
A Tetra Pak kiemelt környezetvédelmi célja, hogy az általa gyártott italos kartondobozok 100%-ban megújuló alapanyagból készüljenek, ami a cég kutatás-fejlesztési tevékenységében nagy hangsúllyal szerepel. E tevékenységek egyik eredménye, hogy 2011-ben a Tetra Pak Brazília legnagyobb petrolkémiai vállalatával, a Braskemmel együttműködésben a világ első csomagolóanyag vállalataként megújuló alapanyagból, cukornádból készült műanyag kupakokat gyártott és használt termékeihez.
A termék utóélete: a hulladékká vált termékek visszagyűjtésének támogatása
Az italos kartonok 100%-ban újrahasznosíthatók. Gyártóként a Tetra Pak saját felelősségének tekinti a hulladékká vált kartondobozok visszagyűjtésének és újrahasznosításának előmozdítását.
A Tetra Pak alapító tagja és legfőbb támogatója az Italos Karton Környezetvédelmi Egyesülésnek (IKSZ), mely az italos kartondobozok szelektív gyűjtését és újrahasznosítását népszerűsíti és ösztönzi Magyarországon. Az IKSZ tevékenységének is köszönhetően, az italos kartondobozok visszagyűjtési aránya 8 év alatt 21%-ra nőtt hazánkban. A Tetra Pak hosszú távú céljai között szerepel, hogy ez a ráta világszerte elérje az 50%-ot.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Magyar női vízilabda támogatója lett a Helia-D
Együttműködési megállapodást jelentett be a Helia-D és az UVSE Vízilabda…
Tovább olvasom >Kacsából és a libából nagyjából ilyenkor esszük meg az éves mennyiséget
Hazánkban a kacsa- és a libahús fogyasztása döntően az ünnepi…
Tovább olvasom >A vásárlókkal együtt segít a Lidl
A Lidl Magyarország a Baptista Szeretetszolgálat karácsonyi adománygyűjtő kampányához csatlakozott,…
Tovább olvasom >