Emballage 2006: praktikum, design, környezetvédelem
2006 őszén Párizsra fokuszáltak a csomagolás-, a reklám- és az élelmiszeripar résztvevői Európa-szerte, de hírét vették sokan az eseménysorozatnak más kontinensekről is, hiszen a kiállítási naptárban egymást követő szakvásárokon – a SIAL élelmiszer-ipari, az azt követő Salon POPAI reklámipari, és a sorban harmadik Emballage csomagolástechnikai szakkiállításokon – hihetetlenül nagy arányú volt a nemzetközi részvétel mind a kiállítók, mind a látogatók számát tekintve.Hogy miért hozható „egy kalap alá” a három rendezvény? Csomagolás, reklám és tartalom: e három tényező harmóniájának az eladási statisztikákkal való szoros összefüggését ma már mindenki elismeri. Ezt alátámasztja az a tény is, hogy 2000 óta az Emballage-zsal egy időben és helyszínen szervezik az IPA élelmiszer-feldolgozó felszerelések szakvásárát. A számadatok azt igazolják, hogy a két rendezvény kombinálása rendkívül jó ötlet volt.
Kézzelfogható üzenet
A fogyasztót rendkívül sok képi hatás éri a különböző médiák révén, de a termékcsomagolás hatása – kézzelfogható mivolta miatt – ennek ellenére sokkal lenyűgözőbb és tartósabb. Így más forrásokkal való versengést illetően a valóság az, hogy a csomagolás a legalapvetőbb eszköz a fogyasztóval történő kommunikációban: míg a digitális üzenet, a nyomtatott reklám múlandó, a csomagolás garantáltan eljut a vevőhöz, aki azt megnézi, kézbe veszi, jó esetben magával viszi, és otthonában újra szemügyre veszi. Lehet, csak pillanatokra, de egy „beszédes” csomagolás számára elegendő idő, hogy kellő mennyiségű információhoz juttassa a fogyasztót.
Intelligens csomagolások
Az immár 37. alkalommal megrendezett Emballage csomagolástechnikai szakvásár igazi „világ körüli útra” invitálta látogatóit, amelynek során rálátást biztosított a legkorszerűbb technológiákra és a legfeltűnőbb csomagolás innovációkra. Nem véletlenül, a rendezvény mottója így szól: „biztonságosabb, kényelmesebb, költségtakarékosabb, környezetbarátabb, és sokkal különbözőbb”. Ennek az öt kritériumnak megfelelően a központi csarnok legfrekventáltabb területén közszemlére kerültek a vásár leginnovatívabb újdonságai, köztük néhány francia főiskolás tervező remekei. Sokan elismeréssel díjaztak egy kisbabás szülők részére tervezett, vállra vehető termodobozt, amely képes egyszerre hideg és meleg bébiétel vagy
-ital tárolására. Másik sikeres ötlet egy csomagológép volt, amelynek külső borítására alkotója a szokásos fém helyett műanyagot használt, ezáltal túl a környezetbarát megoldáson, a szögletes fémforma és szín helyett kecsesebb alakkal, a dolgozó számára kényelmesebb, jobban hozzáférhetőbb, ezáltal biztonságosabb gépet állított elő.
Előtérben a környezetvédelem
A standok kínálatát nézve elmondható, hogy a reklám- és csomagolóipar is végre világszinten elindult a környezetvédelem útján.
Nagy sikert aratott egy török cég, a Superfilm Packaging Films biológiailag lebomló csomagolófóliája, amely vadonatúj gyártási technológiájának jellemzői, hogy a hagyományos polipropilénfóliához képest lényegesen rövidebb idő alatt képes lebomlani, és emellett funkciójában is korszerű: használata során zaj- és szakadásmentes. A francia Flexico cég standja is mindvégig a figyelem középpontjában állt, mert több termékét újrafelhasznált anyagokból állítja elő. A vásáron kizárólag biológiailag lebomló termékeket mutattak be, többek közt olyan reklámtáskákat, amelyeknek még a zárszerkezete is lebomlik.
A hongkongi Roots Biopack Limited cég üzleti ötletével, termékeivel, disztribúciós stratégiájával és környezetvédelemre buzdító szlogenekkel, poszterekkel dekorált kiállítási standjával az egyik legizgalmasabb résztvevő volt. Összes terméküket cukornádkivonatból készítik: frissen tartó fóliákat, tálcákat és más csomagolásokat. A cukornád egy év alatt többször is újratermeszthető, így az előállítási költségek és a mennyiség is piacképes, ugyanakkor abszolút környezetbarát.
Az IPA egyik érdekessége a Steriflow cég standján bemutatott és a Zinetec által kifejlesztett sterilizációs folyamat (Shaka-eljárás), amely segítségével hosszú polcéletű élelmiszerek állíthatók elő anélkül, hogy a termékek elvesztenék frissességüket, zamatukat, színüket vagy eredeti állagukat. A sterilizáló „lombikba” óránként egyszerre ötféle élelmiszert lehet betenni, a sterilizációs idő 2-4 perc. Az olasz Orved cég vákuumcsomagoló gépei sok szakmai látogató tetszését elnyerték, mivel apró méretük és jó ár-érték arányuk miatt kis boltok számára is elérhetők.
T. I.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Budapest ad otthont szeptemberben az Európai Ökogazdálkodási Kongresszusnak
Idén Budapest ad otthont az Európai Ökogazdálkodási Kongresszusnak (European Organic…
Tovább olvasom >Ismét sikeres megjelenés volt a Jövő Áruháza
A SIRHA Budapest 2024 szakkiállítás hivatalos lapja a Trade magazin, amely…
Tovább olvasom >A fenntarthatóság és felelős gyártás volt idén az Alimentaria&Hostelco fókuszában
Idén március 18. és 21. között került sor az Alimentaria&Hostelco…
Tovább olvasom >