Emballage 2006: praktikum, design, környezetvédelem
2006 őszén Párizsra fokuszáltak a csomagolás-, a reklám- és az élelmiszeripar résztvevői Európa-szerte, de hírét vették sokan az eseménysorozatnak más kontinensekről is, hiszen a kiállítási naptárban egymást követő szakvásárokon – a SIAL élelmiszer-ipari, az azt követő Salon POPAI reklámipari, és a sorban harmadik Emballage csomagolástechnikai szakkiállításokon – hihetetlenül nagy arányú volt a nemzetközi részvétel mind a kiállítók, mind a látogatók számát tekintve.Hogy miért hozható „egy kalap alá” a három rendezvény? Csomagolás, reklám és tartalom: e három tényező harmóniájának az eladási statisztikákkal való szoros összefüggését ma már mindenki elismeri. Ezt alátámasztja az a tény is, hogy 2000 óta az Emballage-zsal egy időben és helyszínen szervezik az IPA élelmiszer-feldolgozó felszerelések szakvásárát. A számadatok azt igazolják, hogy a két rendezvény kombinálása rendkívül jó ötlet volt.
Kézzelfogható üzenet
A fogyasztót rendkívül sok képi hatás éri a különböző médiák révén, de a termékcsomagolás hatása – kézzelfogható mivolta miatt – ennek ellenére sokkal lenyűgözőbb és tartósabb. Így más forrásokkal való versengést illetően a valóság az, hogy a csomagolás a legalapvetőbb eszköz a fogyasztóval történő kommunikációban: míg a digitális üzenet, a nyomtatott reklám múlandó, a csomagolás garantáltan eljut a vevőhöz, aki azt megnézi, kézbe veszi, jó esetben magával viszi, és otthonában újra szemügyre veszi. Lehet, csak pillanatokra, de egy „beszédes” csomagolás számára elegendő idő, hogy kellő mennyiségű információhoz juttassa a fogyasztót.
Intelligens csomagolások
Az immár 37. alkalommal megrendezett Emballage csomagolástechnikai szakvásár igazi „világ körüli útra” invitálta látogatóit, amelynek során rálátást biztosított a legkorszerűbb technológiákra és a legfeltűnőbb csomagolás innovációkra. Nem véletlenül, a rendezvény mottója így szól: „biztonságosabb, kényelmesebb, költségtakarékosabb, környezetbarátabb, és sokkal különbözőbb”. Ennek az öt kritériumnak megfelelően a központi csarnok legfrekventáltabb területén közszemlére kerültek a vásár leginnovatívabb újdonságai, köztük néhány francia főiskolás tervező remekei. Sokan elismeréssel díjaztak egy kisbabás szülők részére tervezett, vállra vehető termodobozt, amely képes egyszerre hideg és meleg bébiétel vagy
-ital tárolására. Másik sikeres ötlet egy csomagológép volt, amelynek külső borítására alkotója a szokásos fém helyett műanyagot használt, ezáltal túl a környezetbarát megoldáson, a szögletes fémforma és szín helyett kecsesebb alakkal, a dolgozó számára kényelmesebb, jobban hozzáférhetőbb, ezáltal biztonságosabb gépet állított elő.
Előtérben a környezetvédelem
A standok kínálatát nézve elmondható, hogy a reklám- és csomagolóipar is végre világszinten elindult a környezetvédelem útján.
Nagy sikert aratott egy török cég, a Superfilm Packaging Films biológiailag lebomló csomagolófóliája, amely vadonatúj gyártási technológiájának jellemzői, hogy a hagyományos polipropilénfóliához képest lényegesen rövidebb idő alatt képes lebomlani, és emellett funkciójában is korszerű: használata során zaj- és szakadásmentes. A francia Flexico cég standja is mindvégig a figyelem középpontjában állt, mert több termékét újrafelhasznált anyagokból állítja elő. A vásáron kizárólag biológiailag lebomló termékeket mutattak be, többek közt olyan reklámtáskákat, amelyeknek még a zárszerkezete is lebomlik.
A hongkongi Roots Biopack Limited cég üzleti ötletével, termékeivel, disztribúciós stratégiájával és környezetvédelemre buzdító szlogenekkel, poszterekkel dekorált kiállítási standjával az egyik legizgalmasabb résztvevő volt. Összes terméküket cukornádkivonatból készítik: frissen tartó fóliákat, tálcákat és más csomagolásokat. A cukornád egy év alatt többször is újratermeszthető, így az előállítási költségek és a mennyiség is piacképes, ugyanakkor abszolút környezetbarát.
Az IPA egyik érdekessége a Steriflow cég standján bemutatott és a Zinetec által kifejlesztett sterilizációs folyamat (Shaka-eljárás), amely segítségével hosszú polcéletű élelmiszerek állíthatók elő anélkül, hogy a termékek elvesztenék frissességüket, zamatukat, színüket vagy eredeti állagukat. A sterilizáló „lombikba” óránként egyszerre ötféle élelmiszert lehet betenni, a sterilizációs idő 2-4 perc. Az olasz Orved cég vákuumcsomagoló gépei sok szakmai látogató tetszését elnyerték, mivel apró méretük és jó ár-érték arányuk miatt kis boltok számára is elérhetők.
T. I.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Employer branding az AI és a GenZ-k korában – A folytatás
November 27-én kerül megrendezésre a II. Marketing Art Employer Branding…
Tovább olvasom >Megvannak az Employer Branding Award nyertesei
A Magyar Public Relations Szövetség (MPRSZ) immár hetedik alkalommal hirdette…
Tovább olvasom >AI Night: Egy új korszak – Hogyan formálja át az AI az életünket, a munkánkat és a globális társadalmunkat?
Az AI fejlődése nemcsak technológiai szempontból hoz forradalmi változásokat, hanem…
Tovább olvasom >