Először pozitív az osztrák export-import mérleg
Ilyen még nem volt: Ausztria több élelmiszert exportált tavaly, mint amennyit importált. „Feljutottunk a Bajnokok Ligájába, és ott meg is szeretnénk maradni” – jelentette ki Georg Schöppl, az Agrarmarkt Austria elnöke a berlini Grüne Woche keretében tartott sajtótájékoztatón. Mi még csak a selejtezőket vívjuk ebben a ligában, tőlünk ugyanis több áru megy nyugati szomszédunkhoz, mint amennyi onnan jön. Az osztrákok élelmiszer-eladásai Magyarország felé 22 százalékkal nőttek az előző évhez képest, a tavalyi előzetes adatok szerint. Fordított irányban a magyar értékesítés Ausztriába 5 százalékkal csökkent. Egy évvel korábban még mindkét irányban bővült a forgalom: az osztrák exportnövekedés mutatója 43, a magyaré 18 volt.
Magyar pozíciók
A magyar pozíciók Ausztriában tejből és tejtermékből – sajt nélkül – (plusz 64 százalék), továbbá élő állatból (plusz 28 százalék) javultak.
Rosszabbodtak friss húsból (mínusz 16 százalék), feldolgozott gyümölcsből-zöldségből (mínusz 24), sajtból (mínusz 9), illetve valamelyest friss zöldségből és gyümölcsből (mínusz 3, illetve 2).
Húskészítményekből a magyar kivitel 47 százalékkal bővült osztrák relációban, viszont a behozatal 73-mal.
Az osztrák eladások Magyarországra nőttek friss gyümölcsből 111, sajtból 58, friss zöldségből 53, feldolgozott zöldségből-gyümölcsből 29, tejből és tejtermékből (sajt nélkül) 6, friss húsból 5 százalékkal.
Megfordították a meccset
A tavalyi, teljes osztrák élelmiszer-kivitel várhatóan megközelíti a 6,6 milliárd eurót, ami közel 10 százalékkal több az előző évinél.
Ugyanakkor az import 6,46 milliárd euró, 3 százalékos növekedési rátával.
– Futballnyelven azt mondhatom, hogy az EU-belépés idején 2:3-ra állt ez a meccs a mi szempontunkból – kommentálta a fejlődést Georg Schöppl. – Amikor a csatlakozással megszűntek a védővámoknak köszönhető üvegházi körülmények az osztrák piacon, özönleni kezdtek hozzánk az importtermékek. Aztán tavalyelőtt sikerült kiegyenlítenünk az export-import mérleget, múlt évben pedig átvettük a vezetést.
Hozzátette, hogy nem pusztán a termelés mennyiségi növekedésének köszönhető a kedvező változás, hanem a minőségnek is. Azonkívül az osztrák fogyasztók hűségének a hazai élelmiszerekhez.
Sajt, bor, hús
– Zászlóshajónk továbbra is a tejtermék, s élen a sajt áll – részletezte a pozíciókat. – Említést érdemel a bor is, amely az utóbbi évek látványos sikertörténete lett. Kisebb szegmensek is számítanak, mint például a marha- és sertéshús, vagy a kolbász- és sonkafélék.
Továbbra is Németország az osztrák élelmiszer első számú piaca, ahová az összes kivitel egyharmada kerül. Tavaly 6 százalékkal több osztrák árut vettek a németek, mint egy évvel korábban.
A magyar AMC-hez hasonlóan a közösségi marketinget szolgáló Agrarmarkt Austria keresi az új külpiaci lehetőségeket. Idén 1 millió eurót költenek az export marketingtámogatására.
Bajai Ernő
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Indul a karácsonyi roham a játékpiacon
Kezdetét veszi a hazai játékpiac legforgalmasabb időszaka: a karácsony előtti…
Tovább olvasom >Többutas csomagolások jövője – mire készüljön a kereskedelmi szektor?
Az Európai Parlament 2024. április 24-én jogalkotási állásfoglalást adott ki…
Tovább olvasom >10 éves a magyar Black Friday – az akcióvadászattól a tudatos vásárlásig
A Black Friday Magyarországon 10 év alatt sokat változott: míg…
Tovább olvasom >