Előnyben a valódi csokoládé
A mikulás-termékkör a válság ellenére javított a tavalyi év végén, és a gyártók az idei szezon tekintetében is bizakodók. Erre okot ad, hogy a valódi tejcsokoládé részaránya évről évre nagyobb. Igaz, a fogyasztók igénye úgy nő a minőség iránt, hogy közben ezt az igényt szeretnék minél olcsóbban kielégíteni mind a figurák, mind a szaloncukor piacán.
A 2010-es karácsonyi szezon az üreges figurák piacán pozitívan zárt: mind értékben, mind mennyiségben növekedett a Nielsen adatai szerint. Szerkezetében is pozitív irányú változás zajlik: az értékesebb valódi csokoládé újra nyert egy kis teret a nugát rovására, ugyanis tavaly gyakorlatilag csak minden harmadik eladott termék készült nugátból.
Főszerepben a modern csatornák
– Az eladások közel 80 százaléka a modern csatornában zajlik. Az előző évben a szupermarketek tudtak növekedni, a hipermarketek és a diszkontok kisebb mértékben veszítettek részesedésükből – oszt meg lapunkkal további piackutatási adatokat Szabó Andrea, a Nestlé Hungária Kft. junior brand managere. – A hagyományosan nagyobb gyártók márkázott termékeinek részaránya csökkent az előző időszakhoz hasonlítva, teret engedve a kisebb gyártóknak; ez mutatja csupán a válság hatását a fogyasztók körében. Ebben a piaci környezetben a Nestlé megőrizte piacvezető szerepét, értékben 25,1 százalékos, volumenben 18,8 százalékos piacrészesedéssel bír a Nielsen adatai szerint. A 2011-es húsvéti eladások alapján már újra növekedtek a márkázott termékek eladásai, így bizakodóan nézünk a 2011-es karácsonyi eladások elé is.
A Bonbonetti Kft. tavaly elérte kitűzött forgalmi céljait, mind a mikulás-, mind a szaloncukor-kategóriában, állapítja meg Halászné Boldizsár Ilona, a cég termékmenedzsere, majd rögtön meg is nevezi a sikeres szereplés fő okát:
– A magas minőségű szezonális áruk kevésbé árérzékenyek. Itt is fontos szempont a fogyasztói ár, de a megbízható, jó minőség, kedvező ár-érték arány vonzóvá teszi Tibi és Disney mikulásainkat és ajándékcsomagjainkat, valamint Bonbonetti, Nosztalgia és Tibi szaloncukrainkat. Ráadásul a figuráknál a fogyasztók már csak azért is a minőségi termékeket részesítik előnyben, mivel nem mindegy, milyen ajándékot vesznek egy gyereknek.
A fogyasztók árérzékenységét mutatja a hipermarketekre, hogy a magasabb áron pozicionált, játékot is tartalmazó mikulászsákok részaránya több évre visszamenőleg folyamatosan csökken.
– A tradicionális mikulászsákoknál, amelyeket csak csokoládéból állítanak össze, a 2010-es szezonban ugyan kisebb részesedésvesztést tapasztaltunk, de még mindig jelentős, 15 százalékos értékbeli piacrészt tudhatnak magukénak – mondja Szabó Andrea. – Ez az eredmény csak a 2009-es számokhoz képest rosszabb; 2007-ben és 2008-ban 14 százalék, illetve az alatti részesedése volt a teljes eladásból. Így inkább egy átmeneti visszaesésről beszélhetünk az egyébként lassan növekvő szegmensben.
Nestlé-újdonságok zacskóban
Ha a Nestlé idei portfólióját vesszük górcső alá, feltűnő a fogyasztók nyitottsága az új ízekre, formákra. Hiszen a legtöbb tavalyi újdonság „bizonyított”, így a választék állandó eleme lett. Ilyen például a tavaly bevezetett BOCI sárgabarackos-kekszes tejcsokoládé mikulás, a Nestlé Fahéj-szegfűszeges tejcsokoládé mikulás, valamint a BALATON kakaós gabonapehellyel dúsított tejcsokoládé mikulás.
– Idén BOCI márka alatt két új zacskós édességet kínálunk 90 g-os kiszerelésben – árulja el Szabó Andrea. – Ezeket nemcsak egyszemélyes fogyasztásra ajánljuk, bár a Marcipános Golyó és a Karácsonyi Fűszeres Tejcsokoládé Drazsé ellenállhatatlanul finom, és ha valaki nem igyekszik legalább egy szemet magának megszerezni, könnyen lemarad egy ízélményről…
A cég az eladáshelyi ösztönzésről sem feledkezik meg. A hipermarketekben feltöltött márkadisplayek vonják magukra a vásárlók figyelmét, amelyek egyben segítik a termékek gyors utántöltését is. A kisebb boltokban viszont vegyes kiszerelésű kartonokban kínálják termékeiket, hogy a kisebb helyen minél nagyobb választékot tudjanak kínálni a kereskedőpartnerek.
– Mindezeken túl BOCI szezonális termékeink idén is játszanak a BOCI nagyszabású országos fogyasztói promóciójában, amely augusztus 22-én kezdődött, és egészen december 11-ig tart – fűzi hozzá Szabó Andrea. – Már egyetlen BOCI márkájú táblás, szeletes, desszert- vagy szezonális csokoládé vonalkódjának beküldésével is lehet indulni a heti nyereményekért, illetve a 8 millió forintos fődíjért. Mindemellett a BOCI Facebook-oldalán további napi nyereményekért lehet játszani minden nap.
Még csokoládésabb Bonbonetti-választék
A Bonbonetti szinte teljes karácsonyi szezonáru-választékát a még magasabb minőség irányába mozdítja el. A Tibi tejcsokoládé figurák különleges tejcsokoládéból, 40 százalék alatti cukortartalommal, megnövelt tejanyagtartalommal készülnek, az étcsokoládé mikulások pedig különleges étcsokoládéból, 60 százalék kakaóanyag-tartalommal. A kínálatban újdonság a kis, 12,5 g-os tej- és étcsokoládé mikulás, amelyek 100 g-os tasakban kerülnek forgalomba.
A Tibi plüssbábos csomag minden szezonban biztos siker, ezért idén a Bonbonetti új, igényes bábbal lepi meg a kicsiket az ünnepekre. Szintén stabil a kereslet Disney-bögrés és színezőszettes ajándékcsomagjaik iránt.
– A Bonbonetti tasakos szaloncukrok vonalán is előrelépünk a minőség irányába – újságolja Halászné Boldizsár Ilona. – A fogyasztói igényekhez igazodva étcsokoládéval mártjuk a zselés, vajkaramellás, marcipános és konzum szaloncukrainkat. Az ízesítéshez jobban illő tejcsokoládéval pedig a kókuszos, sárgabarack-joghurtos és rumízű-mazsolás szaloncukrainkat.
A Tibi szaloncukorcsalád új, gyerekek számára fejlesztett Tibi KID málna-joghurtos szaloncukorral egészül ki. Az édesség természetes anyagokkal, valódi gyümölcs és joghurtpor felhasználásával készül. Nem tartalmaz színezéket, tartósítószert.
A termékmenedzser prémium szaloncukorcsaládjukkal kapcsolatban tartalmi és csomagolási újdonságról is beszámol:
– A Nosztalgia szaloncukor szemeit tradicionális, két végén rojtozott selyempapírba és színes alufóliába csomagoljuk be. A két, prémium minőségű konyakmeggy-trüffelkrémes és vajkaramellás szaloncukor mellett idén zserbóízű szaloncukorral lepjük meg igényes vásárlóinkat. A zserbós és vajkaramellás szaloncukrainkat magas kakaóanyag-tartalmú étcsokoládéval mártjuk.
Sz. L.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Fél év alatt 100 millió forint felajánlást tettek karitatív célokra a fogyasztók a kötelező visszaváltási rendszer révén
A hat hónapja kezdődött és a mindennapok szerves részévé vált…
Tovább olvasom >