Előadás a rágógumiról az MKVM-ben
1969-benkezdődött rágógumigyártás Magyarországon, egy évvel később a Csemege Édesipari Vállalatnál már francia gépek ontották a korábban kapitalista elhajlással összefüggésbe hozott terméket A termékből jó ideig sosem volt elég, a hazai igények kielégítése mellett az egész világra exportáltuk. A rágógumiról szólt a Magyar Édeséggyártók Szövetsége sajtórendezvénye tegnap a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeumban.
A mai Finnország területén találták a rágógumira utaló eddigi legrégebbi emléket, a nyírfakéregből készült, fognyomokat tartalmazó kátránydarabot. E régészeti leletekre építik a megállapítást, miszerint az emberiség már legalább ötezer éve rágózik.
Itthon 1970-ig csak időnként importált szállítmányokból, nyugati utazásból hazatértektől, vagy külföldi rokonoktól lehetett rágóhoz jutni. A rágót a szocializmus keményebb időszakában a kapitalista, imperialista elhajláshoz társították. A rágózás kifejezhette, hogy nem tetszik a rendszer.
Aztán jött az enyhülés, az emberek pedig imádták a rágót. Csakhogy az import drága volt és csak szűkösen rendelkezésre álló valutával kellet fizetni, ugyanakkor az igény óriásira nőtt. Végül a Budapesti Édesipari Vállalat budafoki úti Csemege Édesipari Gyára kezdte meg a termelést 1968-ban vásárolt, golyórágót formázó francia gépsorokon, amelyek 1969-ben elindultak, s 1970 már a magyar rágógyártás első teljes éve volt. A magyar golyórágó termelés hatalmas része exportra ment – lényegében az egész világot elláttuk golyórágóval, exportáltunk az amerikai kontinensre, Ausztráliába, Nyugat Európába, Ázsiába. Ezért itthon időnként hiánycikké vált a rágó a boltokban. A későbbiekben fellépő munkaerőhiány miatt a gyártás Bács-Kiskun megyébe költözött. Később megjelentek a kereskedelmben a legnagyobb cégektől importált klasszikus, amerikai stílusú drazsé- és laprágók.
A rágózás egyre jobban terjedt. Elsősorban utazás alatt, munkahelyen, iskolában folyt és folyik a rágózás. Éppen ezért a 2020-as év COVID járványa nagyot ütött a rágópiacon. Mivel a rágófogyasztás legalább 60%-a „házon kívüli”, továbbá a vásárlások impulzívan a pénztárak környékén kitett pultoknál történik, mind a sok otthon maradás, mind pedig az online vásárlás előretörése negatívan érintette ezt a termékkategóriát.
Bár a jelenlegi egy nehéz időszak a rágót termelők számára, ők előre, a következő ötezer évre tekintenek. Az innováció nem áll meg, a legújabb termékfejlesztések a különböző ásványi anyagokkal, nyomelemekkel, egyéb táplálék kiegészítőkkel dúsított termékekről szólnak. Ezek nemcsak a rágózás élvezetét adják, de egészségesek s finomak is. Ebből a szempontból például a cukormentes rágók mindig is az édesipar kifejezetten egészséges termékcsoportját alkották, hiszen a rágás javítja a szájhigiénét, erősíti a fogakat, rágóizmokat és számos esetben relaxál is.
Jelenleg Magyarországon három cég uralja elsősorban a piacot. A Budapesti Édesipari Vállalat egykori üzemének utódja, a magyar tulajdonban álló szabadszállási Chocco Garden, a klasszikus Wrigley márkát birtokló Maes, és a Halls, valamint a Trident brandeket is jegyző Mondelez.
Kapcsolódó cikkeink
Airwaves® Lime & Ginger
Az Airwaves® márka 2019 óta most először fejlesztett ki egy…
Tovább olvasom >Lezárta a rágógumi üzletág értékesítését a Mondelēz International a fejlett piacokon
A Mondelēz International lezárta az Egyesült Államokban, Kanadában és– Portugália…
Tovább olvasom >Új henger alakú papírdobozos rágógumi-csomagolást vezet be a Mentos
A Perfetti Van Melle édességgyártó bemutatta új, Mentos Pure Fresh…
Tovább olvasom >További cikkeink
Közeleg a felmondások időszaka: a szokásosnál is többen válthatnak munkahelyet az év végén
Az év vége és az új év kezdete mindig turbulens…
Tovább olvasom >Egy román munkavállaló mobilisabb, jobban beszél nyelveket, mint egy magyar
Többek között az okokról is mesélt Baja Sándor, a Randstad…
Tovább olvasom >Stabil árak várhatóak az ünnepi halfogyasztáshoz
A halgazdaságokban hetek óta tart a lehalászás, és a Hortobágy…
Tovább olvasom >